4.9.2023

Fiskerin uudet sähköautot: joko nyt?

Muistatteko vielä Fisker Karman? Ja sen isän, tanskalaisen muotoilijan Henrik Fiskerin? Hän tekee paluuta lupaamalla valmistaa maailman ympäristöystävällisimpiä sähköautoja.

Motorworld, München. IAA-näyttelyä edeltävä sunnuntai-ilta. Henrik Fisker on lentänyt paikalle kodistaan Kaliforniasta, ja mukanaan hänellä on kolme sähköautoa, joiden pitäisi tulla myyntiin kahden vuoden kuluttua syksyllä 2025. Lisäksi esillä on yksi auto, joka on jo myynnissä.

Henrik laukoo lavalla anekdootteja siitä, miten hän aloitti uransa täällä Münchenissä vuonna 1989, ja itse asiassa juuri sähköauton parissa. Kyseessä oli BMW E1 -konsepti, jota juuri kukaan ei taida muistaa. Sen jälkeen hän oli mukana hiomassa BMW Z07-konseptia, josta tuli myöhemmin Z8. Erilaisten vaiheiden jälkeen Aston Martinilla sekä oman yrityksensä Fisker Coachbuilding jälkeen hän oli mukana luomassa myös Tesla Model Ässän ensimmäisiä luonnoksia vuonna 2007. Ja jos muistatte Artega GT:n, siinäkin hänellä oli sormensa pelissä. Ja sitten olikin surullisen kuuluisan Karman vuoro. Kyllä, Henrik on ollut monessa mukana.

Henrik puhuu siitä, miten autoala on yhä hänen unelmansa ja intohimonsa. Ja tietysti hän puhuu myös siitä, miten sähköautoilu on suurin muutos ihmisten liikkumisessa sen jälkeen, kun ihmiset siirtyivät hevosten selästä auton rattiin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ocean

Ocean on se auto, joka on jo myynnissä. Se on 4,78 metriä pitkä crossover, josta Fisker muistaa mainita, että sen sisällä on käytetty 50 kiloa kierrätettyä muovia – valtaosin valtameristä ongittuja pulloja. Siitä tulee auton nimikin.

Auto näyttää ihan hyvältä, onhan Henrik muotoilija. Ohjaamon laatuvaikutelma ei ole kummoinen, mitä ei tietysti voi olettaakaan. Kojelauta on pelkistetty, ja keskellä on Teslan ja Volvojen tapaan iso kosketusnäyttö. Ohjaamosta löytyy kuitenkin hauskoja piirteitä, kuten keskikonsolista esiin taitettava lentokonepöytä sekä hansikaslokeron paikalta esiin vedettävä pieni  tarjotinpöytä. Auto on siis selvästi suunniteltu liikkuvaksi toimistoksi, jossa on helppo tehdä töitä myös sinä aikana, kun auto on kiinni latausasemalla.

Perusversiossa on yksi sähkömoottori, ja se on takavetoinen. Tuplamoottorein auto muuttuu nelivetoiseksi. Tekniikkaa on haalittu sieltä täältä, ja autot kasataan Itävallassa Magna Steyrin tehtaalla.

USA:ssa Oceanin hinnat alkavat 37 499 dollarista ja Euroopassa noin 43 000 eurosta. Tosin varsinaiset myyntimallit ovat selvästi kalliimpia. Myyntiä ollaan aloittelemassa Euroopassa Itävallassa, Tanskassa, Ranskassa, Saksassa, Norjassa, Ruotsissa ja Englannissa.

Alaska

Alaska on keskikoinen avolava, joka on kasattu jatkokehitelmälle Oceanin alustasta. Akustoja on Oceanin tapaan kahden kokoisia, joko 75 tai 113 kWh, eli toimintamatkaa on luvassa parhaimmillaan yli 500 kilometriä.

Oceanin tavoin Alaskassa on hauskoja erikoispiirteitä, joilla Fisker toivoo tietysti hurmaavansa asiakkaita ja löytävänsä asiakkaaksi ostajia, jotka ennen kaikkea haluavat kokeilla jotain uutta. Alaskan pitäisi tulla myyntiin syksyllä 2025, ja sen hinnaksi Saksassa on ilmoitettu 49 900 euroa.

Laatuvaikutelma auton sisällä on samaa tasoa Oceanin kanssa.

Pear

Pear on kompakti noin 4,5 metriä pitkä crossover, josta kaavaillaan varsinaista myyntimallia. Jos ja kun senkin myynti alkaa Euroopassa vuoden 2025 syyskuussa, hinnan pitäisi olla Saksassa 32 900 euroa.

Pear on vielä selvemmin konsepti kuin Alaska ja Ocean, ja auton sisälle ei ole asiaa. Päärynän alla on Fiskerin oma SLV-1 alusta. Autojen valmistuksessa on tarkoitus käyttää uusia valmistusteknologioita, joiden avulla vähennetään mm. teräksen käyttöä. Valmistushiilijalanjäljen pitäisi siis olla pienen.

Akkukokoja on kaksi, ja toimintamatkaa luvataan joko 320 tai 560 kilometriä.

Myös osia on tarkoitus käyttää selvästi vähemmän kuin autoissa yleensä – Fiskerin mukaan noin kolmannes vähemmän kuin muissa sähköautoissa. Kova lupaus. Se selittäisi ainakin osittain auton houkuttelevasta hinnasta. Myös auton käyttöjärjestelmä on Fiskerin mukaan sen omaa tuotantoa.

Ja jippoja löytyy Pearistakin. Takalasi laskee takaluukun sisään, ja itse takaluukku laskeutuu vielä sekin piiloon auton sisälle. Näin takaluukkua ei kolhi mihinkään, parkkihalleissa ja Euroopan ahtaissa kaupungeissa kun ei ole tunnetusti paljon tilaa. Lisäksi Pear on haluttaessa kuusipaikkainen, kun edessä voi istua kolme. Katolla on vielä aurinkopaneelit lataamassa ilmaista sähköä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Rōnin

Ja sitten meillä on Rōnin, jossa tiivistyy Henrikin rakkaus autoihin – erityisesti nopeisiin ja näyttäviin sellaisiin. Auton muodoissa ei varsinaisesti ole mitään uutta, jotkun näkevät siinä myös samoja piirteitä kuin aikoinaan Karmassa.

Muiden mallien tapaan myös Rōninissa on omat erikoispiirteensä. Se on neliovinen ja viisipaikkainen kovakattoinen avoauto. Sellaista ei löydy sähköisenä keneltäkään muulta.

Ohjaamon luvataan olevan ylellisen, mutta auton sisälle ei saa kurkistaa.

Toimintamatkaa pitäisi olla yli 1000 kilometriä. Autolla voi siis kruisailla Alppien yli ilman huolta matkan loppumisesta kesken tai siitä, missä odottaa seuraava latauspiste.

Kolmen sähkömoottorin voimin suorituskyvyn pitäisi olla huima, satasen vauhtiin ennätetään kahdessa sekunnissa. Huippunopeuttakin löytyy riittävästi eli 275 km/h.

Autot valmistetaan käsin, ja niitä tehdään vain 999 auton erikoissarja. Ilmoitettu hinta on 425 500 euroa. Varauskirjat ovat avoinna, ja 2000 dollarin etumaksuja otetaan vastaan…

Teksti ja kuvat: Vesa Eskola

Luetuimmat