9.4.2022 Ajoneuvot Ford Focus uudistui monelta osin – yhtä sen erikoismallia ei tällä tietoa nähdä lainkaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Focus on saatavilla neljänä eri varustetasona, joista jokainen on suunniteltu entistä tarkemmin käyttäjäryhmänsä mukaan. Myyntitilastojen kärjessä omassa luokassaan Suomessakin keikkunut Ford Focus on uudistunut. Auton myynti on jo käynnistynyt ja se on saatavilla neljällä eri varustetasolla. Uudesta Focuksesta on kaksi korimallia, farmarikorinen Wagon sekä 5-ovinen malli. Varustetasot ovat Titanium, ST-Line, Active sekä ST. Kun Ford alunperin lanseerasi uuden Focus mallin, mukana oli myös alimpana varustetasona Connected sekä ylellinen kalliimpi Vignale. Nyt ne on jätetty pois muuttuneen maailmantilanteen vuoksi, eikä kummastakaan oteta vastaan enää uusia tehdastilauksia. Monet autonvalmistajat ovat haasteiden keskellä ja luonnollisesti tuotantoa pyritään kohdistamaan niihin malleihin, joissa on kysyntää ja joita myös pystytään tuottamaan. Kun Focus nyt uudistui, se muutti sekä ulkomuotoaan, että varusteitaan. Varustetasot on nyt laadittu entistä selkeämmin käyttäjäkuntaa ajatellen. Titanium on hillitty ja ja tyylikäs perheauto, ST-line edustaa sporttisempaa mallia. Active on tehty nimensä mukaisesti aktiivista elämäntapaa viettävälle ja ST on tehokkain tykki, 280 hevosvoiman voimin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ovaalilogo takaisin maskiin Mutta, mitä tulee Ford Focuksen hintoihin, edullisin malli on mallimerkinnältään Focus 1.0 EcoBoost Hybrid 125hv Titanium, manuaalivaihteisena ja 5-ovisena mallina. Suositushinta sille on tasan 27 829 euroa. ST-Line-mallin alkaen hinta samalla voimalinjalla on 28 717 euroa ja Active-mallin alkaen hinta 28 867 euroa. Peräti 280-hevosvoimaisen ST-mallin hinnat alkavat 51 192 eurosta. Uudistuneen Focuksen keula on nyt entistä korkeampi ja Fordin sininen ovaalilogo on nostettu etusäleikön keskelle. Aiemmin logo löytyi säleikön yläpuolelta konepellin edestä. Kaikki Focus-mallit on nykyään varustettu led-valoilla ja perinteiset auton etuhelmasta löytyvät sumuvalot on nyt integroitu muiden valojen kanssa samaan valoelementtiin. Muutos on vaikuttanut selkeästi puskurin ja keulan muotoiluun – valmistaja ilmoittaa myös, että tällä keinoin saavutetaan parempi valoteho. Autojen muotoilu erottuu selkeästi myös varustetasojen mukaan, muun muassa keula ja etusäleikkö on muotoiltu jokaisessa mallivaihtoehdossa eri tavalla. Titanium-malllin etusäleikkö korostaa hillittyä tyylikkyyttä, ST-linessä on sporttisuutta uhkuva hunajakennomainen etusäleikkö. ST-line mallista löytyy myös sporttisemmat sivuhelmat, takadiffuusori sekä takaspoileri. Active-mallin säleikkö on puolestaan muotoiltu pystyrivoin korostamaan auton hieman korkeampaa maavaraa sekä muovisia crossover-maailmasta ammennettuja korin suojalistoja. ST-malli on puolestaan koristeltu, no, ST-mallille soveltuvin elementein, kuten 19-tuumaisin vantein. Autosta löytyy myös Track mode ja muuta kivaa suorituskykyä haluavalle, kuten Fordin omaa tuotantoa olevat Performance-istuimet. Etanolivaihtoehto myös hybridinä Voimalinjaltaan tuore Focus-sukupolvi nojaa bensiini- ja diesel sekä hybridivaihtoehtoihin. Dieselin osuus on koko ajan laskusuunnassa ja hybridit puolestaan nostavat päätään entistä enemmän myyntitilastojen valossa eikä niille ole enää paljoa sijaa. Dieselmoottoreita sekä pelkkiä bensiinimoottoreita on valikoimassa molempia tasan yksi. Mielenkiintoisen valikoimasta tekee myös se, että Flexifuel- eli etanolilla kulkeva versio on saatavana myös hybridinä. Kaikki hybridivaihtoehdot on saatavilla myös Powershift-automaattivaihteistolla. Sisätiloissa Ford digitalisoituu jo hyvää vauhtia Focuksen kohdalla. Mittaristo on täysin digitaalinen ja 13,2-tuumaisen kojelaudan päälle sijoitetun näytön syövereihin kytketyssä Sync 4 -tietoviihdejärjestelmässä on muun muassa Fordin tuleva Power Up -palvelu, joka ennakoi sitä, että autoon voi vastaanottaa langattomasti päivityksiä. Verkon yli toimiminen tulee olemaan myös merkittävä osa Fordin tulevaisuutta, niin Focuksen kuin muidenkin mallien kohdalla. Miten kävi RS:n? ST:n lisäksi Focus on tunnettu vuosien ajan vieläkin tehokkaammasta RS-mallista, mikä sen tilanne on uudistuneen Focuksen kohdalla? Kuten pari vuotta takaperin uutisoimme, Suomen maahantuonnistakin vahvistettiin RS-mallia ei ole tulossa. Näinhän on Fordin osalla ollut aiemminkin, että uuden Focuksen lanseerauksen kohdalla RS:n tulosta ei ole hiiskuttu mitään, joskus tiedot on jopa kokonaan kiistetty, mutta niin uusi RS on aina aiemmin kuitenkin nähnyt päivänvalon. Jos asialla lähdetään spekuloimaan, niin tällä hetkellä uuden RS:n kohtalo on tietysti kiristyvien päästömääräysten hampaissa. Lisäksi Ford panostaa, varsinkin Euroopassa kovasti tällä hetkellä hybridi- ja täyssähköautojen tekniikkaan. Kaikki Fordin uudet henkilöautomallit ovat vuodesta 2026 alkaen vähintään hybridejä ja vuodesta 2030 alkaen täyssähköautoja. Varmaa Focus RS:n kohdalla on – jos se joskus olisi kuitenkin tulossa, että se olisi oltava päästömääräykset täyttääkseen hybridi ja se myös jäisi viimeiseksi Focus-RS -malliksi, jossa olisi mukana perinteistä polttomoottoritekniikkaa. Teksti: Manu Tuppurainen Lähde ja kuvat: Ford Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan