23.1.2024

Ford Kuga sai viimein päivityksensä – mukana 243 hevosvoiman lataushybridimylly sekä uusittuja järjestelmiä

Ford Kugan miehekäs facelift seuraa pohjoisamerikkalaista vastinetta. Keulailmeen lisäksi uutisia riittää muun muassa konepellin alla sekä ohjaamossa.

Suosikkiluokassa otteleva Ford Kuga on kolmannessa polvessaan, joka on ollut markkinoilla pian viisi vuotta. Euroopassa Kugan päivitystä saatiin odottaa jopa poikkeuksellisen pitkään, sillä auton pohjoisamerikkalaisvastine on näyttänyt tältä jo hyvän matkaa toista vuotta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vähemmän Focusta

Kugan facelift on helppo erottaa edeltäjästä, ja siinä vaikuttaakin olleen kirkas tavoite päästä perustamalli Focuksen henkilöautomaisesta keulailmeestä kohti jylhempää ja maasturimaisempaa ilmettä. Tavoite saavutettu, ei oikein voi muuta todeta.

Muodikkuutta keulaan lisää kerta-annoksena ajovaloumpioiden led-huomiovalot yhdistävä nauha, joka kulkee konepellin etureunan poikki. Omat tunnuspiirteensä ulkonäköön tuo toki myös se, tuleeko tilausta tehdessä ruksittua varustetasoista Activen, Titaniumin vaiko ST-Linen.

Muuttunut maisema

Sisätiloissa ja käyttökokemuksessa on tapahtunut sekä fyysisiä että virtuaalisia uudistuksia.

Ford on siirtänyt ilmastoinnin säädöt kosketusnäytölle, mikä jakaa takuuvarmasti mielipiteitä puolesta ja vastaan.

Ohjaamomaisemaa hallitsee nyt vakiona 13,2-tuumainen keskinäyttö, kaverinaan Fordin viimeisin Sync4 -ohjelmisto. Uusi softa pystyy jopa tuplaamaan edeltäjänsä prosessointinopeuden, ja handlaamaan sekä 5G-yhteyden, Apple Carplayn, Android Auton että Amazon Alexan.

Uuden sukupolven adaptiivinen vakionopeudensäädin osaa nyt hidastaa ja jarruttaa mutkissa, risteyksissä ja muissakin erikoistilanteissa, joissa aiemmin vaadittiin kuljettajan väliintuloa.

Jos vielä jatketaan avustinteknologiapuolella, vastaan tulee uusi Trailer Tow Navigation -toiminto, joka auttaa välttämään kärryn kanssa pahoja paikkoja, kuten liian matalia siltoja tai muuta epämukavaa. Ford kehuu Kugassa olevan yhden markkinoiden parhaista perävaunumassoista, ja sitä löytyykin jarrullisena maksimissaan 2,1 tonnia.

Hybridipainotteinen

Fordin uutuusmallit tahtovat olla täällä henkilöautopuolella tästedes pelkästään sähköisiä, ja kovin sähköpainotteiseksi alkaa homma mennä myös Kugassa. Dieseleitä ei enää ole, ja ainoa pelkästään polttomoottorinen malliversio on 1,5-litrainen EcoBoost -bensiini 150 hevosvoiman tehoisena.

Muunneltavuutta: takapenkkiriviä liikuttelemalla on mahdollista saada yhdessä ääripäässä jopa metrin takajalkatilat, tai toisessa päässä vastaavasti 150 litraa lisää tavaratilaa.

Hybrideitä on kolmea erilaista, joista lataushybridi on tehokkain. Hybridit perustuvat, kuten aiemminkin, 2,5-litraisen, Atkinson-kierrolla varustetun Duratecin ympärille.

Uutta on nelivetoinen itselataava hybridi, jonka järjestelmäteho on 183 hevosvoimaa. Etuvetoisena vastaava paketti on 180-heppainen.

Huipulta löytyvä pistokehybridi on puolestaan jatkossa vieläkin huipumpi, kiitos 18 hevosvoiman tehonlisäyksen. Kuga PHEV lähettää etupyörille nyt jo 243 hevosvoimaa. Fordin mukaan lataushybridillä on mahdollista päästä pelkällä sähköllä 69 kilometriä.

Lähde ja kuvat: Ford Teksti: Benjamin Helander

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia