1.2.2021

Haluatko muuttaa autosi toimimaan sähköllä, kaasulla tai etanolilla? Uusi laki tekee siitä helpompaa

Citroën BX 19 GTi
BX:n XU-sarjan bensiinimoottoria sai lopulta myös 16-venttiilisenä: BX 19 GTi 16 Soupapes tuotti 160 hevosvoiman tehon.

Maaliskuussa astuu voimaan uusi laki auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamisesta. Tämän myötä toivotaan käyttövoimakonversioiden määrän kasvua.

Suomessa tulee voimaan maaliskuussa uusi laki auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamisesta. Yhtenä osana lakiuudistusta auton muuttaminen sähkö-, kaasu- tai etanolikäyttöiseksi helpottuu.

Traficomin mukaan uudempien ajoneuvojen muuttaminen sähköautoksi helpottuu, koska sähkömagneettisten osien yhteensopivuuden osoittamistapaa on kevennetty uusien autojen osalta. Vanhempien autojen kohdalla puolestaan on selkeytetty merkittävimpiä turvallisuuteen liittyviä vaatimuksia, enää muutoskatsastuksen yhteydessä ei tarvitse esittää selvitystä päästöistä tai melusta.

– Bensiini- tai dieselkäyttöisen henkilöautojen muuttaminen sähköautoksi on ollut tähän asti kallista, muun muassa siksi, että vaaditut testit ovat olleen laajoja ja hintavia. Haluamme olla edistämässä vaihtoehtoisen käyttövoiminen käyttöönottoa, joten helpotimme esimerkiksi muutosten testaus ja todistusvaatimuksia - turvallisuutta kuitenkaan unohtamatta. Muutosta tehdessä pitää kiinnittää erityisesti huomiota siihen, että muutos ei lisää turvallisuusriskejä, Traficomin tarkastaja Tatu Siivonen kertoo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Helpotusta päästöselvityksiin

Kaasu- tai etanolikäyttöiseksi muuttamista on helpotettu päästövaatimusten täyttymisen osoittamisen osalta. Turvallisuuden takaamiseksi kaasukonversiot edellyttää mm. kaasuasennusliikkeen tarkastamaa polttoainesäiliön asennusta ja säiliöiden asianmukaista merkitsemistä.

Etanoliautojen määrän lisäämiseksi etanolikonversioiden päästövaatimuksien täyttymisen osoitustapoja on kevennetty vanhempien autojen osalta. Uudemmat autot vaatii yhä tarkempaa selvitystä päästövaatimusten täyttymisestä.

– Etanoli on uusiutuva biopolttoaine ja haluamme edistää myös sen käyttöönottoa. Etanolikonversioiden lähipäästöjen kasvamisen estämiseksi, haluamme uudempien autojen osalta vaadittavilla selvityksillä varmistaa sen, että ajoneuvot täyttävät niiltä edellytetyt lähipäästövaatimukset myös muutosten jälkeen, Siivonen toteaa.

Bensiini- tai dieselkäyttöisen henkilöauton muuttamiseen kaasulla tai etanolilla toimivaksi 30.11.2021 mennessä voi muutokseen saada Traficomilta tukea.

Lähde: Traficom Kuvituskuva: Moottorin arkisto

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat