27.4.2021 Liikenne Hankintatuet käytettyihin sähköautoihin – vaatii kansalaisraati Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Päästötoimia ja niiden oikeudenmukaisuutta pohtinut uusi kansalaisraati ei nostaisi fossiilisten polttoaineiden verotusta, koska se osuu kaikkein kipeimmin pienituloisiin. Raati myös luopuisi autoverosta. Satunnaisotannalla valittu uusi kansalaisraati on pohtinut päästötoimia ja niiden oikeudenmukaisuutta. Raatilaisten tehtävä on ollut käsitellä eritoten tavallisia kuluttajia koskevia päästövähennystoimia, jotka liittyvät liikkumisen lisäksi ruokaan ja asumiseen. Esitelemme raatilaisten näkemyksiä liikenteen päästöjen vähentämisen keinoista. Raadin tehtävä on ollut ”arvioida, kuinka reiluja ja tehokkaita ovat Suomen suunnitellut toimet ilmastopäästöjen vähentämiseksi.” Tässä yhteydessä on hyvä mieltää, ettei liikenne ole suinkaan ainoa haitallisten kasvihuonepäästöjen lähde. Liikenteen osuus kasvihuonekaasupäästöistä on Suomessa noin viidennes, selviää Autoalan Tiedotuskeskuksen tiedoista. Henkilöliikenteen osuus Suomen kasvihuonekaasupäästöistä on noin 10 prosenttia ja tieliikenteen tavarakuljetusten osuus noin 7 prosenttia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Oikeudenmukaisuus kunniaan Uusi kansalaisraati ei tuoreen julkilausumansa mukaan esimerkiksi nostaisi fossiilisten polttoaineiden verotusta, koska se osuu kaikkein kipeimmin pienituloisiin. Autovero tulisi julkilausuman mukaan poistaa, jotta Suomen autokantaa saadaan uudemmaksi. Oikeudenmukaisuuden nimissä kansalaisraati myös kohdentaisi sähköautojen hankintatuen toisin kuin nyt on käytäntönä. Kolmikymmenpäisen kansalaisraadin mukaan hankintatukia tulisi kohdistaa uusien täyssähköautojen lisäksi käytettyihin täyssähköautoihin sekä laajentaa hankintatukia ladattaviin hybridiautoihin. Julkilausuman yleisissä huomioissa raatilaiset nostivat esiin, että ilmastotoimet aiheuttavat kansalaisiin kohdistuvien taloudellisten vaikutusten vuoksi huolta, vaikka ilmastonmuutoksen hidastamiseksi halutaan toimia. Raadin mielestä on myös tärkeää, että yksilölliset ja alueelliset erot otetaan huomioon uuden ilmastosuunnitelman toimissa. Toiveissa kattavampia hankintatukia Kansalaisraadin julkilausumassa on otettu kantaa useisiin eri toimenpide-ehdotuksiin, joista liikennettä koskevia esimerkkejä alla. Toimenpide: Jatketaan täyssähköautojen nykyistä hankintatukea ja korotetaan tukisummaa. Raati: Jotta toimenpide voidaan toteuttaa oikeudenmukaisesti ja vaikuttavasti, pitäisi hankintatukea kohdistaa sekä uusiin että käytettyihin täyssähköautoihin sekä laajentaa ladattaviin hybridiautoihin, ilmastotavoitteisiin soveltuvin rajoituksin. Tukea olisi ohjattava myös jakamistalouden kehittämiseen, jotta autoja ei tarvitsisi olla niin paljon, mutta useammalla olisi mahdollisuus käyttää autoa omistamatta sitä. Autovero tulisi poistaa Kansalaisraati on pohtinut työskentelyssään myös liikenteen ja autoilun verotusta. Toimenpide: Autoverotuksen ja ajoneuvoverotuksen muuttaminen Raati: Ajoneuvoverotuksen tulee olla johdonmukainen ja perustua kaikilta osin ajoneuvon päästöihin, mukaan lukien käyttövoimavero. Autovero tulee poistaa, jotta Suomen autokantaa saadaan uudemmaksi. Fossiilittomia polttoaineita käyttävien autojen verotusta tulisi keventää entisestään. Tällä hetkellä käytössä olevia ajoneuvoveron vapautuksia pitäisi laajentaa alueellisen oikeudenmukaisuuden mukaisesti. Esimerkiksi vuosittaisessa ajoneuvoverotuksessa otetaan huomioon alueelliset tekijät: eri säännöt pohjoiseen ja etelään, kuten liikennevakuutuksissa voidaan tehdä. Toimenpide: Fossiilisten polttoaineverotuksen nosto. Raati: Fossiilisten polttoaineiden verotusta ei pitäisi vielä nostaa, koska se osuu kaikkein kipeimmin pienituloisiin, joilla ei ole varaa vaihtaa sähköautoon, mutta jotka kuitenkin autoa tarvitsevat. Polttoaineverotuksen nosto on oikeudenmukaista vasta silloin, kun käytettyjen sähköautojen hinnat ja tarjonta ovat samalla tasolla kuin fossiilisilla polttoaineilla kulkevat. Toimenpide: Toteutetaan romutuspalkkiokampanja tai -kampanjoita. Raati: Tuen pitää suuntautua nimenomaan kotitalouksille. Romutettavia autoja voisi olla enimmillään kaksi per kotitalous per kampanja. Romutuspalkkio pitäisi voida käyttää nykyisten mahdollisuuksien lisäksi myös käytetyn sähköauton hankintaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Autoliitto: mihin raatia tarvitaan? Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen on kummeksunut raadin tarvetta toteamalla, että ”Suomessa on tehty ja tehdään laadukasta liikenne- ja autoilututkimusta, joissa on laajat tietopohjat esimerkiksi suomalaisten liikkumistavoista ja ihmisten perusteluista valintojen taustalta. Miten maksimissaan 50 ihmisen raati voisi jotenkin kattavasti ja uskottavasti edustaa kansan tuntoja?” – Pitäisikö liikenteen päästövähennystoimista ja autoilutarpeista kysyä niiltä, jotka tarvitsevat arjessaan autoa vai niiltä, jotka eivät käytä tai tarvitse autoa. Näiden eri ryhmien vastaukset ovat takuulla erilaisia. Autoliiton Pasi Nieminen tähdentää, ettei hän kritiikillään tarkoita, etteikö liikenteen haitallisia päästöjä pitäisi vähentää. – Se on kansallisesti sitova ja tärkeä tavoite, jossa työssä Autoliitto on mukana, kunhan taataan kansalaisten ja yrityselämän liikkumisen edellytykset. Jakeluinfran tukia korotettava Raadin pohdintojen aiheena on ollut myös sähköautojen latausverkoston valtakunnallinen kattavuus sekä kaasuautoilun haasteet tankkausverkoston ja kaasun kuluttajahinnan näkökulmista. Toimenpide: Jatketaan ja korotetaan liikennesähkön ja -kaasun julkisen jakeluinfrastruktuurin tukea Raati: Tukea on osoitettava tasa-arvoisesti kaikille alueille, myös haja-asutusalueille. Etenkin biokaasun jakeluinfrastruktuuri on riittävästi ulotettava kattamaan koko maa. Biokaasun osalta tulee ottaa huomioon riittävä saatavuus kansalaisille kilpailukykyiseen hintaan. Toimenpide: Jatketaan kävelyn ja pyöräilyn investointiohjelman toteuttamista ja kävely- ja pyöräilyolosuhteiden parantamista Raati: Kävely- ja pyöräteiden suunnittelussa otettava huomioon yhdenvertaisuus. Investointeja tulee kohdentaa niille alueille, joilla pyöräteiden käyttö ja tarve on hyöty-käyttösuhteen mukaisesti parasta. Budjetissa ja päätöksenteossa tulee ottaa huomioon muutkin kävely- ja pyöräteiden käyttöä edistävät toimet, kuten liikenneturvallisuus, kunnossapito, pyöräparkit ja tiedotus. Haja-asutusalueilla vaihtoehtona voi olla myös pientareen levennys. Ympäristöministeriön osallistamishanke Kansalaisraadin ideoi ilmastopolitiikan pyöreä pöytä yhdessä ympäristöministeriön kanssa. Osallistamisidean käytännön toteuttamisesta eli raadin kokoamisesta ja toiminnasta on vastannut Turun yliopiston tutkijaryhmä. Kutsu osallistua raatiin lähetettiin maaliskuussa 8 000 satunnaisesti valitulle 18–80-vuotiaalle suomalaiselle. Tutkijaryhmän mukaan kutsukyselyyn vastanneista muodostettiin raadin kokoonpano siten, että se edustaa mahdollisimman hyvin koko väestöä asuinpaikan, sukupuolen, iän sekä koulutustaustan mukaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mitä seuraavaksi? Raadin julkilausumaa käsitellään ilmastopolitiikan pyöreän pöydän kokouksessa 3. toukokuuta, ja raadin antia hyödynnetään keskipitkän aikavälin ilmastosuunnitelman valmistelussa. Tulosten käsittely jatkuu ilmastosuunnitelman laadinnan tueksi asetetussa työryhmässä. Ilmastosuunnitelman luonnos valmistuu kesällä 2021. Tutkijoiden kirjoittama kansalaisraadin loppuraportti valmistuu kesäkuussa 2021. Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto Lähteet: Ympäristöministeriö, Turun yliopisto Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Autoalan Tiedotuskeksus, Autoliitto a:1:{i:0;s:5:"91764";} Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?