18.3.2021 Liikenne Autoliitto: kansalaisraati outo poliittisesti ohjattu työrukkanen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Eikös meillä jo ole suomalaisten demokraattisesti valitsema kansalaisraati Arkadianmäellä.” Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen oudoksuu ideaa perustaa kansalaisraati pohtimaan suomalaisten liikkumiseen, asumiseen ja ruokaan liittyviä päästövähennystoimia. Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen kummeksuu ympäristöministeriön julkistamaa ideaa kansalaisraadista, joka pohtisi tutkijoiden kanssa suomalaisten liikkumiseen, asumiseen ja ruokaan liittyviä päästövähennystoimia.– Eikös meillä jo ole suomalaisten demokraattisesti valitsema kansalaisraati Arkadianmäellä, Nieminen sivaltaa.Ympäristöministeriön huomassa ideoitu kansalaisraati herättää Niemisen mukaan paljon kriittisiä kysymyksiä ja perusteltua ärtymystä.– Outo poliittisesti ohjattu työrukkanen. Demokraattisen päätöksenteon pelisääntöjen näkökulmasta idea kummeksuttaa kovasti.Niemisen mukaan herää kysymys mihin kansalaisraatia tarvitaan.– Suomessa on tehty ja tehdään laadukasta liikenne- ja autoilututkimusta, joissa on laajat tietopohjat esimerkiksi suomalaisten liikkumistavoista ja ihmisten perusteluista valintojen taustalta. Miten maksimissaan 50 ihmisen raati voisi jotenkin kattavasti ja uskottavasti edustaa kansan tuntoja?, Nieminen kyseenalaistaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuka valitsee osallistujat ja millä perustein?Ympäristöministeriön tiedotteen mukaan ”kansalaisraati kokoaa yhdessä puntaroimansa näkemykset julkilausumaksi.” Tämän jälkeen hankkeeseen valitut tutkijat koostavat kansalaisraadin toteutuksesta tiivistelmän ja loppuraportin. Tuloksia käsitellään kevään aikana ilmastopolitiikan pyöreässä pöydässä.Raadin perustaminen ja sen avulla saatavien arvioiden ja loppuraportin laatiminen kuulostaa Niemisen korvissa kansalaismielipiteen ohjailulta.– Kuka valitsee enintään 50 osallistujaa 8 000:n kutsukirjeen saavan joukosta? Millä perustein valinta tehdään? Miten taataan, ettei tuo pieni ihmisjoukko ole vinoutunut esimerkiksi ikänsä, asuinpaikkansa, liikkumistapojensa tai maailmankatsomuksellisen taustansa puolesta?Nieminen tiivistää ongelman:– Pitäisikö liikenteen päästövähennystoimista ja autoilutarpeista kysyä niiltä, jotka tarvitsevat arjessaan autoa vai niiltä, jotka eivät käytä tai tarvitse autoa. Näiden eri ryhmien vastaukset ovat takuulla erilaisia.Autoliiton Pasi Nieminen tähdentää, ettei hän kritiikillään tarkoita, etteikö liikenteen haitallisia päästöjä pitäisi vähentää.– Se on kansallisesti sitova ja tärkeä tavoite, jossa työssä Autoliitto on mukana, kunhan taataan kansalaisten ja yrityselämän liikkumisen edellytykset. Nyt julkistettu kansalaisraati on hyvin outo työrukkanen valmisteltaessa päätöksiä liikenteen päästöjen vähennyskeinoista, Nieminen erittelee.Nieminen muistuttaa, että kansalaisraati on poliittisessa ohjauksessa olevan ministeriön hanke, jolloin raadin perustamisen vaikuttimetkin ovat hänelle ilmiselviä.– Ei tätä raatia turhaan perusteta. Ympäristöministeriö haluaa käyttää saatavia tuloksia päätöksenteon perustelujen tukena, se on selvää. Kysymys kuuluu, millä perustein raatilaiset valitaan ja mitä kaikkea heiltä kysytään. Kysymykset lienevät kuitenkin julkisia. 50 hengen kansalaisraati, tästä on kyse! Ympäristöministeriöstä korostetaan, että kansalaisraadin kokoamisesta ja toiminnasta vastaa Turun yliopiston tutkijaryhmä, jonka nettisivuilla kerrotaan, että ”Kansalaisraadin tehtävä on arvioida, kuinka reiluja ja tehokkaita ovat Suomen suunnitellut toimet ilmastopäästöjen vähentämiseksi.” Raatilaisten tehtävä on siis käsitellä eritoten tavallisia kuluttajia koskevia päästövähennystoimia, jotka liittyvät liikkumisen lisäksi ruokaan ja asumiseen. Liikenteen osuus kasvihuonekaasupäästöistä on Suomessa noin viidennes, selviää Autoalan Tiedotuskeskuksen tiedoista. Henkilöliikenteen osuus Suomen kasvihuonekaasupäästöistä on noin 10 prosenttia ja tieliikenteen tavarakuljetusten noin 7 prosenttia. ”Mahdollisimman hyvin edustava” Mutta mistä idea kansalaisraatiin alun perin lähti? – Idea löytyi, kun pohdimme ilmastolain valmistelun yhteydessä erilaisia osallistamiskeinoja, joita ilmastosuunnitelmien valmistelussa voitaisiin hyödyntää. Totesimme, että kansalaisraadin käyttöä voitaisiin kokeilla tapana osallistaa kansalaisia, ilmastopolitiikan pyöreän pöydän pääsihteeri, ympäristöneuvos Jarmo Muurman ympäristöministeriöstä taustoittaa. Muurmanin mukaan Turun yliopiston tutkijaryhmä toteuttaa itsenäisesti kansalaisraadin osallistujien valinnan. – Kansalaisraatiin valitaan Suomen väestöä mahdollisimman hyvin edustava enintään 50 henkilön ryhmä. Valinnassa käytetään kriteereitä, joilla pyritään edustavuuteen muun muassa väestön iän, sukupuolen, asuinpaikan ja koulutustason perusteella, Muurman selvittää. Tietoa ilmastosuunnitelman tueksi Raadin tulevasta toiminnasta kerrotaan tutkijaryhmän nettisivuilla, joilta selviää muun muassa, että raatilaiset ovat osa Suomen ensimmäistä kansallisen tason ilmastoaiheista raatia ja ”pääsevät tuottamaan tasapuolista ja harkittua tietoa ilmastosuunnitelman valmistelun tueksi.” Tavoitteena on, että kansalaisraadissa taustoiltaan ja mielipiteitään erilaiset suomalaiset kokoontuvat vaihtamaan kokemuksia ja näkemyksiä. ”Moniäänisyyden takaamiseksi osallistujat valitaan satunnaisotannalla.” Tavoitteena on, että raatilaiset perehtyvät huolellisesti aiheeseen taustamateriaalin avulla ja kuulemalla asiantuntijoita. Raati kokoontuu huhtikuussa etäpalavereihin kolmesti. Ensimmäinen kokoontuminen on kolmen tunnin sessio, kaksi seuraavaa seitsemän tunnin mittaisia istuntoja. ”Tarkoituksena on kuulla mahdollisimman monia kantoja ja puntaroida aiheeseen liittyvää tietoa huolellisesti ja tasapuolisesti. Raadin aikana osallistujat työstävät kansalaisraadin julkilausuman”, kerrotaan nettisivuilla. Ympäristöministeriön Jarmo Muurman kertoo, että raatilaisille esitettävät täsmälliset teemat ja kysymykset ovat vielä valmistelussa. Tutkimusryhmän on määrä laatia kansalaisraadin toteutuksesta tiivistelmä ja loppuraportti, joka olisi valmis heinäkuussa 2021. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun 4.7.2025 Liikenne Päivän kuva: Konginkankaan bussiturma sai viimein kunnon muistomerkin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen