21.12.2023

Haulikkoammuntaa Intiasta – Royal Enfield Shotgun

Royal Enfieldin 650-kuutioinen mallisto saa neljännen jäsenen, kun intialaisvalmistaja ensi vuonna julkaisee uuden Shotgun-mallin.

Brittiläislähtöinen, nykyisin intialainen moottoripyörävalmistaja Royal Enfield hyödyntää samaa perustekniikkaa useissa eri malleissa. Esimerkiksi 650-kuutioinen rivikakkonen vauhdittaa nykymallistossa jo kolmea eri mallia, perusnakuksi luokiteltavaa Interceptoria, retrohenkistä Continental GT:tä sekä customtyylistä Super Meteoria. Ensi vuonna tähän voidaan lisätä neljäs malli, Shotgun, jonka ensimmäiset kuvat on jo julkistettu.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Muunneltavuus avainsanana

Siinä yhdistyy customtyyli ja osittainen futuristisuus, ja mallin tunnusmerkkinä on myös modulaarisuus, sillä sen voi muutamassa minuutissa muokata yksipaikkaisesta kaksipaikkaiseksi ja päinvastoin. Monikäyttöisyyttä lisää 650-kuutioisen moottorin 35 kilowatin teho, jonka ansiosta sitä voi ajaa myös rajoitetulla A2-luokan ajokortilla.

Putkimaisen runkorakenteen materiaalina on valmistajan mukaan pääasiassa alumiini. Varsinaista takarunkoa ei ole, vaan putkirunko loppuu käytännössä takapään kaksoisiskunvaimentimien yläkiinnityskohtaan. Mielenkiintoista onkin nähdä, miten Royal Enfield on ratkaissut mallin kaksipaikkaisuuden. Etujousitus on Super Meteorista tuttu, eli intialaismerkin ensimmäinen käännetyllä USD-rakenteella toteutettu teleskooppi.

Tavoittelee uutta asiakasryhmää

Uutuuteen on heti tarjolla myös tehdaslisävarusteita, kuten mallikohtaiset tummennetut led-suuntavilkut ja tangonpääpeilit. Shotgunista on tulossa myös erittäin rajoitettuna versiona valmistettava Motoverse-erikoismalli, jonka valmistusmääräksi suunnitellaan vain 25 kappaletta. Royal Enfieldin emoyhtiö Eicher Motorsin toimitusjohtaja Siddhartha Lal nimitti tulevaa mallia mutantiksi, joka yhdistää merkin pitkän historian mutta tavoittelee samalla muotoilullaan aivan uutta asiakasryhmää nuoremmasta ikäluokasta.

Royal Enfieldin 650-kuutioisissa malleissaan käyttämä moottori on ilmajäähdytteinen, kaksisylinterinen rivimoottori. Sen viritysaste kaikissa malliversioissa on sama, eli maksimiteho 35 kilowattia saadaan 7250 kierroksella ja vääntöä moottori tarjoaa 52,3 newtonmetriä 5650 kierroksella.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat