17.8.2022

Hellettä pukkaa – ja sen vuoksi auton akku joutuu nyt erityisen koville!

Autoliiton akkupalvelu

Helle hellii nyt Suomea – sääennusteen mukaan helteistä säätä on luvattu koko Suomeen viikonloppuun asti.

Sääennusteen mukaan hellettä piisaa Suomessa vielä ainakin kuluvan viikon.

Pakkanen ei ole ainoa kova paikka auton akulle, vaan myös helle voi aiheuttaa auton akulle myös yllättäviä ongelmia, joten auton akusta kannattaa pitää huolta, muistuttaa autojen akkuhallintaratkaisuihin erikoistunut CTEK.

– Auton konepellin alla voi olla kesällä todella kuuma. Lämpö edistää korroosiota ja nopeuttaa veden haihtumista, mitkä molemmat ovat akun kannalta tuhoisia ilmiöitä. Kesällä akku hyytyy tyypillisesti täysin yllättäen kesken matkan, sanoo CTEKin myyntipäällikkö Pasi Ahola.

Ahola sanookin, että auton akun ylläpitolataus onkin yhtä tärkeää kesällä kuin talvella.

Auton akun lataus purkautuu itsestään sitä nopeammin, mitä lämpimämpi akun ympäristö on. CTEK:iltä annetaan esimerkki – esimerkiksi +26 celsiusasteessa lyijyakun purkautumisvauhti on neljä prosenttia viikossa. Vastaavasti +18 asteessa akku purkaa lataustaan keskimäärin kolme prosenttia kuukaudessa. Tässä on merkittävä ero.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käynnistyminen ei tarkoita, että akku on kunnossa

Ahola myös toteaa, että lämmin sää voikin tuudittaa autoilijan valheelliseen turvallisuudentunteeseen. Auto tarvitsee kesäkuukausina käynnistyäkseen vähemmän virtaa kuin talvella, mutta käynnistyminen ei tarkoita, että akku olisi välttämättä kunnossa. Koska auto käynnistyy, autoilija ei ehkä huomaa, että akun lataus alkaakin olla mahdollisesti lopussa. Kun syyskylmät kolkuttelevat autotallin ovia, akku voi olla jo täysin tyhjä.

Pasi Ahola myös tähdentää, että akun jännite kannattaa pitää oikealla tasolla säästä riippumatta, sillä jännitteen laskeminen akussa aiheuttaa kemiallisen reaktion, joka huonontaa akun kuntoa.

Kun akun jännite laskee alle lukeman 12,4 volttia, akussa käynnistyy kemiallinen reaktio nimeltä sulfatoituminen. Siinä lyijysufaattikiteet alkavat kerääntyä akun levyille heikentäen akkua ja pienentäen sen latauskapasiteettia ja käynnistysvoimaa. Auto käynnistyy vielä hyvin, kun akun lukema on 12,4, mutta akku itsessään alkaa voimaan pahoin.

Varo myös ylilataamista

Lämpimällä säällä akkua uhkaa myös ylilataaminen, jolloin se voi lämmitä liikaa tai jopa alkaa kiehua. Tällöin akku menettää vettä ja sen kennot kuivuvat, mikä tekee siitä käyttökelvottoman. Kun lämpötila ylittää +25 astetta, akkua täytyy ladata tavallista pienemmällä jännitteellä. Ylläpitolaturi, jossa on latausjännitteen säätö lämpötilan mukaan, auttaa asiassa.

– Hyvä ylläpitolaturi suojaa akkua ylilataamiselta. Akun ylläpitolataaminen vähintään kerran kuukaudessa pidentää sen käyttöikää jopa kolminkertaiseksi, joten on järkevää hankkia luotettava laturi ja ottaa ylläpitolataus säännölliseksi tavaksi ympäri vuoden, Ahola kertoo.

Lähde: CTEK

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat