30.5.2024 Yleinen Helsinki ja päästöjen vähennyskeinot: ”Miten vaikuttaisivat sinun arkeesi?” Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä. Päättäjiä liikenteen päästöjen vähentämistoimissa evästävien ilmastopaneelien kokoontumisten alustajat ovat nyt selvillä. Helsingin kaupunki haluaa vähentää liikenteen haitallisia päästöjä merkittävästi. Moottori uutisoi aiheesta aiemmin otsikolla Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?”Päästöjen vähennyskeinoja pohtivat myös ns. liikenteen ilmastopaneelit, joihin on kutsuttu tavallisia kaupunkilaisia. Aiemmassa kaupungin kutsussa todettiin, että "Kävelylle, pyöräilylle ja joukkoliikenteelle varataan kaduilta enemmän tilaa. Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?”Keskustelujen johtopäätökset viedään syksyllä lausumana evästykseksi kaupungin päättäjille eli kaupunkiympäristölautakunnalle. Kokoontumisten alustajat ja asiantuntijat ovat nyt selvillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy64 panelistin taustat selvilläPaneelien on määrä edustaa tilastollisesti helsinkiläisiä, mitä tulee ikään, taustaan ja liikkumismuotoihin. Satunnaisotannalla kutsutuista 5 000 helsinkiläisestä on nyt valittu mukaan 64 osallistujaa.Paneeliin hakevilta kysyttiin muun muassa sitä, millä tavoin on useimmiten liikkunut viimeisen kahden kuukauden aikana.Panelisteiksi valittujen liikkumistapavalinnat jakautuvat seuraavasti:Kävely 22 panelistia (34,4 %) Pyöräily 4 panelistia (6,3 %) Henkilöauto (ml. taksi) 18 panelistia (28,1 %) Joukkoliikenne 19 panelistia (29,7 %) Muu kulkutapa 1 panelisti (1,6 %)Kun kysyttiin, onko kotitaloudessasi käytettävissä autoa, oli autollisia 59,4 %, autottomia 40,6 %.Hakuvaiheessa kysyttiin kantaa myös väittämään Joukkoliikenteen, kävelyn ja pyöräilyn suosiminen on tärkeä keino ratkaista liikenteen ympäristöongelmat.Valituista liki puolet eli 48,4 % oli väittämästä täysin samaa mieltä. Ja kun jokseenkin samaa mieltä olevia oli heitäkin 31,3 %, niin voi jo ennakolta arvioida, että paneelikeskustelujen lopputulema päästöjen vähennyskeinoista voi painottua tässä samassa suhteessa.Paneelit aloittivat toukokuussaPaneelien toiminta alkoi toukokuussa, ensimmäinen kokonainen paneelipäivä oli kuun lopulla. Yksi osa päivää ovat alustukset, joista ensimmäisessä kokoontumisessa vastasivat Helsinki nyt ja tulevaisuudessa -otsikon alla bloggaaja Johannes Laitila ja Timo Hämäläinen, johtava asiantuntija Helsingin kaupungin elinkeino-osastolta. Laitila kertoo blogissaan olevansa joukkoliikenteen ystävä. Hän työskentelee viestinnän asiantuntijana HSL:ssä eli Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymässä.Paneelien toimintaan osallistuva projektipäällikkö Reetta Koskela Helsingin kaupunkiympäristön toimialalta taustoittaa alustusten merkitystä.– Ajatuksena on virittää aiheeseen, mutta muuten keskitytään paljon tutustumiseen ja kaupungin tunnistamien toimenpiteiden vaikutuksista keskustelemiseen, Koskela avaa.Ennen panelistien kasvokkaisia kokoontumisia, valituille 64 panelistille järjestettiin toukokuun puolivälissä teams-palaveri, jossa aiheeseen johdattelemassa olivat seuraavat asiantuntijat.Emeritusprofessori Markku Ollikainen, Suomen ilmastopaneelin puheenjohtaja vuosina 2014–2023, liikenneneuvos Saara Jääskeläinen liikenne- ja viestintäministeriön ilmasto- ja ympäristöyksiköstä sekä Helsingin kaupungilta ilmastojohtaja Hanna Wesslin ja projektipäällikkö Reetta Koskela.Sujuvaa ja reilua liikkumistaKoskela valottaa paneelikeskustelujen käytäntöjä.– Kansalaispaneelissa tai puntaroidussa kansalaiskeskustelussa ei ole ideana, että asiantuntijat varsinaisesti osallistuisivat pienryhmäkeskusteluihin ja ohjeisivat siinä keskustelua johonkin suuntaan. Asiantuntijoiden rooli on alustaa aiheeseen ja jakaa tutkittua tietoa sekä esimerkiksi tietoa kaupungin tavoitteista ja selvityksistä. Ja vastata raatilaisten kysymyksiin, Koskela kertoo.– Paneelikeskusteluita vetävät vuorovaikutuksen ammattilaiset.Paneelitapaamisissa pohditaan esimerkiksi, miten liikkuminen on tulevaisuudessa mahdollisimman sujuvaa ja reilua eri alueilla asuville, erilaisissa perhetilanteissa eläville ja eri tulotason kaupunkilaisille, kuvataan kaupungin nettisivujen tiedotteessa. Kaupunkilaisten lisäksi paneelien työskentelyyn osallistuu kaksi edustajaa kolmesta kaupungin neuvostosta, jotka ovat nuoriso-, vanhus- ja vammaisneuvosto. Näiden neuvostojen edustajille varataan mahdollisuus pitää tiivis, maksimissaan 10 minuutin valmisteltu esitys liikenteen päästövähennystoimien vaikutuksista neuvoston kohderyhmään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen