30.5.2024 Yleinen Helsinki ja päästöjen vähennyskeinot: ”Miten vaikuttaisivat sinun arkeesi?” Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä. Päättäjiä liikenteen päästöjen vähentämistoimissa evästävien ilmastopaneelien kokoontumisten alustajat ovat nyt selvillä. Helsingin kaupunki haluaa vähentää liikenteen haitallisia päästöjä merkittävästi. Moottori uutisoi aiheesta aiemmin otsikolla Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” Päästöjen vähennyskeinoja pohtivat myös ns. liikenteen ilmastopaneelit, joihin on kutsuttu tavallisia kaupunkilaisia. Aiemmassa kaupungin kutsussa todettiin, että "Kävelylle, pyöräilylle ja joukkoliikenteelle varataan kaduilta enemmän tilaa. Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” Keskustelujen johtopäätökset viedään syksyllä lausumana evästykseksi kaupungin päättäjille eli kaupunkiympäristölautakunnalle. Kokoontumisten alustajat ja asiantuntijat ovat nyt selvillä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 64 panelistin taustat selvillä Paneelien on määrä edustaa tilastollisesti helsinkiläisiä, mitä tulee ikään, taustaan ja liikkumismuotoihin. Satunnaisotannalla kutsutuista 5 000 helsinkiläisestä on nyt valittu mukaan 64 osallistujaa. Paneeliin hakevilta kysyttiin muun muassa sitä, millä tavoin on useimmiten liikkunut viimeisen kahden kuukauden aikana. Panelisteiksi valittujen liikkumistapavalinnat jakautuvat seuraavasti: Kävely 22 panelistia (34,4 %) Pyöräily 4 panelistia (6,3 %) Henkilöauto (ml. taksi) 18 panelistia (28,1 %) Joukkoliikenne 19 panelistia (29,7 %) Muu kulkutapa 1 panelisti (1,6 %) Kun kysyttiin, onko kotitaloudessasi käytettävissä autoa, oli autollisia 59,4 %, autottomia 40,6 %. Hakuvaiheessa kysyttiin kantaa myös väittämään Joukkoliikenteen, kävelyn ja pyöräilyn suosiminen on tärkeä keino ratkaista liikenteen ympäristöongelmat. Valituista liki puolet eli 48,4 % oli väittämästä täysin samaa mieltä. Ja kun jokseenkin samaa mieltä olevia oli heitäkin 31,3 %, niin voi jo ennakolta arvioida, että paneelikeskustelujen lopputulema päästöjen vähennyskeinoista voi painottua tässä samassa suhteessa. Paneelit aloittivat toukokuussa Paneelien toiminta alkoi toukokuussa, ensimmäinen kokonainen paneelipäivä oli kuun lopulla. Yksi osa päivää ovat alustukset, joista ensimmäisessä kokoontumisessa vastasivat Helsinki nyt ja tulevaisuudessa -otsikon alla bloggaaja Johannes Laitila ja Timo Hämäläinen, johtava asiantuntija Helsingin kaupungin elinkeino-osastolta. Laitila kertoo blogissaan olevansa joukkoliikenteen ystävä. Hän työskentelee viestinnän asiantuntijana HSL:ssä eli Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymässä. Paneelien toimintaan osallistuva projektipäällikkö Reetta Koskela Helsingin kaupunkiympäristön toimialalta taustoittaa alustusten merkitystä. – Ajatuksena on virittää aiheeseen, mutta muuten keskitytään paljon tutustumiseen ja kaupungin tunnistamien toimenpiteiden vaikutuksista keskustelemiseen, Koskela avaa. Ennen panelistien kasvokkaisia kokoontumisia, valituille 64 panelistille järjestettiin toukokuun puolivälissä teams-palaveri, jossa aiheeseen johdattelemassa olivat seuraavat asiantuntijat. Emeritusprofessori Markku Ollikainen, Suomen ilmastopaneelin puheenjohtaja vuosina 2014–2023, liikenneneuvos Saara Jääskeläinen liikenne- ja viestintäministeriön ilmasto- ja ympäristöyksiköstä sekä Helsingin kaupungilta ilmastojohtaja Hanna Wesslin ja projektipäällikkö Reetta Koskela. Sujuvaa ja reilua liikkumista Koskela valottaa paneelikeskustelujen käytäntöjä. – Kansalaispaneelissa tai puntaroidussa kansalaiskeskustelussa ei ole ideana, että asiantuntijat varsinaisesti osallistuisivat pienryhmäkeskusteluihin ja ohjeisivat siinä keskustelua johonkin suuntaan. Asiantuntijoiden rooli on alustaa aiheeseen ja jakaa tutkittua tietoa sekä esimerkiksi tietoa kaupungin tavoitteista ja selvityksistä. Ja vastata raatilaisten kysymyksiin, Koskela kertoo. – Paneelikeskusteluita vetävät vuorovaikutuksen ammattilaiset. Paneelitapaamisissa pohditaan esimerkiksi, miten liikkuminen on tulevaisuudessa mahdollisimman sujuvaa ja reilua eri alueilla asuville, erilaisissa perhetilanteissa eläville ja eri tulotason kaupunkilaisille, kuvataan kaupungin nettisivujen tiedotteessa. Kaupunkilaisten lisäksi paneelien työskentelyyn osallistuu kaksi edustajaa kolmesta kaupungin neuvostosta, jotka ovat nuoriso-, vanhus- ja vammaisneuvosto. Näiden neuvostojen edustajille varataan mahdollisuus pitää tiivis, maksimissaan 10 minuutin valmisteltu esitys liikenteen päästövähennystoimien vaikutuksista neuvoston kohderyhmään. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 21.7.2024 Yleinen Onnettomuustutkinta – kuin sipulin kuorintaa 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 17.7.2024 Autoilu Kysely: käytettyjen autojen suosio vahvassa kasvussa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan