29.10.2023 Liikenne Helsinki sysii autoilijoita kitkarenkaiden käyttäjiksi – Autoliiton koulutuspäällikkö ottaa kriittisesti kantaa totaalikieltoihin Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Helsingin kaupungin tavoite on kasvattaa kitkarenkaiden osuus kaupungin talviliikenteessä nykyisestä 35 prosentista kaksinkertaiseksi talveen 2030–2031 mennessä. Helsingin kaupunki kampanjoi väkevästi kitkarenkaiden puolesta. Kaupunki siis suosittelee pääkaupunkiseudun autoilijoita valitsemaan kitkarenkaat autonsa talvirenkaiksi.Kaupunki esittää kitkarenkaiden puolesta monia perusteluja, joista yksi on tavoite puuttua merkittävään ilmanlaatuongelmaan eli katupölyn vähentämiseen. Helsingin kitkarengasviestintä tukee kaupungin tavoitetta nostaa kitkarenkaiden osuutta talviliikenteessä nykyisestä noin 35 prosentista 70 prosenttiin talveen 2030–2031 mennessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNastarenkaat katupölyn syntipukkinaHelsingin kaupungin mukaan katupölyn pääasiallinen aiheuttaja kaupungeissa ovat nastarenkaat. ”Jopa puolet katupölystä on peräisin nastarenkaiden rouhimasta tienpinnasta.”Kampanjassa tähdennetään, että pölyisiä päiviä on eniten kevään katupölykaudella, mutta niitä esiintyy talvirengaskaudella muulloinkin, kun katujen pinnat ovat kuivia.”Valitsemalla kitkarenkaat voit vähentää katupölyn muodostumista. Kitkarenkaat aiheuttavat myös vähemmän melua ja tienpinnan kulumista.” Kampanja tuo esiin myös, että tieliikenne on pääkaupunkiseudulla suurin ympäristömelun lähde – ja että talviliikenteessä kitkarenkaat ovat nastarenkaita hiljaisemmat.Huoli teiden kulumisestaKampanjan nettisivuilla tuodaan vahvasti esiin, että moottoriajoneuvojen nastarenkaat kuluttavat merkittävästi Helsingin katuja ja lisäävät siten teiden ylläpidon kustannuksia. Erityisesti leutoina talvina teiden kuluminen lisääntyy, kun nastat rouhivat lumetonta ja usein märkää tien pintaa, todetaan kampanjan kotisivuilla.”Nastarenkaiden käyttö aiheuttaa teiden urautumista, mikä voi muodostaa liikenneturvallisuusriskin. Liukkaalla kelillä teiden urat voivat tehdä ajoneuvon hallinnan vaikeaksi. Epätasainen tienpinta vaikuttaa ajoneuvon ajettavuuteen myös kuivalla tiellä, sillä se heikentää ajoneuvon ohjattavuutta.”Mutta entä liikenneturvallisuus?Kitka- ja nastarenkaat ovat ominaisuuksiltaan erilaisia, kummallakin rengastyypillä on omat vahvuutensa ja heikkoutensa.Helsingin kampanjassa otetaan kantaa myös liikenneturvallisuuteen kiteyttämällä, että ”liikenneturvallisuuden kannalta ennakoiva ajotapa on tärkeämpää kuin renkaan tyyppi .” Kampanja myöntää, että nastarenkaan pito-ominaisuudet ovat parempia jäisillä keleillä, mutta toteaa heti perään, että pääkaupunkiseudulla jääkelit ovat huomattavasti muuta maata harvinaisempia. ”Tienpinnan jäätymistä ehkäisee tehokkaasti myös suolaukseen perustuva liukkaudentorjunta.”Kampanjan mukaan kitkarenkaat soveltuvat talviajoon erinomaisesti – erityisesti silloin, jos autossa on lukkiutumattomat jarrut ja ajonvakautusjärjestelmä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy”Renkaan laadukkuus vaikuttaa”Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen ottaa kantaa nastat-kitkat-keskusteluun tähdentämällä renkaan laatutekijöitä.– On syytä muistaa Moottori-lehden testissäkin esiin noussut asia, että renkaan laadukkuus vaikuttaa olennaisesti sen pitokykyyn ja ominaisuuksiin. Premium-luokan kitkarengas päihittää markkinoiden huonoimmat nastarenkaat mennen tullen, Vesalainen toteaa.Hän kuitenkin muistuttaa, että jos verrataan premium-luokan nasta- ja kitkarenkaita keskenään, vie nastarengas pääsääntöisesti voiton tien pinnan ollessa jäässä.– Jokaisen kannattaakin punnita omia autonkäyttötarpeitaan ja ajoympäristöään ennen rengasvalinnan tekoa. Itse ajoin pari vuotta sitten talven kitkoilla, mutta palasin takaisin nastarenkaiden käyttäjäksi. Käytännössä kitkojen kanssa useina aamuina oli tilanne se, ettei pihastamme vesijäiseen ylämäkeen käännyttäessä päässyt liikkeelle. Samaan ongelmaan törmäsi myös kadulta loivassa ylämäessä olevaan pihaan ajettaessa. Nastarenkailla tällaista ongelmaa ei milloinkaan ole ollut.Autoilijan tunnettava käyttötarkoitusVesalainen muistuttaa, että jokaisen autonkäyttäjän on itse muodostettava näkemys siitä, kummat renkaat juuri hänen käyttötarkoitukseensa ja ajoympäristöönsä soveltuvat paremmin.– Jos oma liikkuminen tapahtuu pelkästään pääväylillä tai hyvin hoidetuilla keskusta-alueen teillä, ovat kitkarenkaat varmasti monelle hyvä vaihtoehto. Vesalainen tuo myös esiin, että Pohjois-Suomen oloissa, missä keliolosuhteet ovat stabiilimmat, kitkarenkaat saattavat olla jopa parempi valinta kuin Etelä-Suomessa, missä keliolosuhteet vaihtelevat useammin ja nopeammin.Nastarenkaat auttavat kitkarenkaitaRengasasia ei Autoliiton koulutuspäällikön mukaan ole lainkaan niin yksiselitteinen, mitä usein julkisuudessa annetaan ymmärtää.Kitkakampanjoinnissa olisi Vesalaisen mukaan myös hyvä pitää mielessä, että kitkarenkaan pito edellyttää, että liikennevirrassa on tietty määrä nastarenkailla autoilevia, jotka karhentavat jäistä tien pintaa.– Mikäli nastarenkailla ajavien määrä vähenisi tuntuvasti, jouduttaisiin hiekoitusta väistämättä lisäämään. Tällä taas voisi olla omalta osaltaan pölyä lisäävä vaikutus, Vesalainen arvioi.Liikenneturvallisuuteen ja rengasvalintaan liittyen Vesalaisella on käytännön koulima viesti.– Nastarengas antaa haasteellisissa olosuhteissa kitkarengasta paremmin anteeksi kuljettajan tekemiä ennakointivirheitä – joita jokainen meistä tekee aika-ajoin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLönnrotinkadun kokeilu saa huutiaHelsingissä on käynnissä viime vuoden syyskuussa aloitettu kolmivuotinen nastarengaskieltokokeilu Lönnrotinkadulla, jossa autoilijoita opastaa Nastarenkailla varustetulla moottorikäyttöisellä ajoneuvolla ajo kielletty -liikennemerkki (C48).– En näe tätä kieltoa hyvänä. Rajoitukset ovat hankalia valvoa ja moni kuljettaja liikkuu myös sellaisissa olosuhteissa, joissa nastarengas on turvallisuuden takia perusteltu valinta. Jokaisella kuljettajalla tulee olla oikeus valita itselleen turvallisin rengastyyppi, eikä heidän liikkumistaan tule rajoittaa rengasvalinnasta johtuen, Vesalainen linjaa. Taustalla ilmansuojeluohjelmat Helsingin kitkarengaskampanjan taustalla on valtioneuvoston hyväksymään kansalliseen ilmansuojeluohjelman kirjaus tiedon lisäämisestä ilmanlaadun ja turvallisuuden kannalta parhaista rengasvalinnoista. Tavoite kitkarenkaiden käytön lisääntymisestä on lisäksi osa Helsingin ilmansuojelusuunnitelmaa sekä meluntorjunnan toimintasuunnitelmaa. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Helsingin kaupunki / kaupunkiympäristö ja liikenne / kitkarengaskampanja, Autoliitto Lue lisää Kaikki artikkelit 11.7.2025 Liikenneturvallisuus Tutkimus: konepeltien kohoava korkeus lisää liikenneturvallisuusriskejä 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Autoilu Taidetta ensihoidon keskelle – uudet Taidelanssit liikenteessä Kanta-Hämeessä 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 7.7.2025 Autoilu Taksiyritys laajenee koko Suomeen 5.7.2025 Liikenneturvallisuus Älä aja vesilammikkoon – sade voi yllättää autoilijan kalliisti 4.7.2025 Liikenneturvallisuus Nuorten ja iäkkäiden liikennekäyttäytyminen herättää huolta 4.7.2025 Liikenne Päivän kuva: Konginkankaan bussiturma sai viimein kunnon muistomerkin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen