29.5.2022 Matkailu Hiljennytään Verdunissa: sota, jonka piti lopettaa kaikki sodat Teksti Vesa Eskola Kuva Vesa Eskola Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaikki sodat lopettava sota. Näin ajatteli Maailmojen sodan kirjoittanut H. G. Wells heti ensimmäisen maailmansodan puhjettua. Mietteen ymmärtää, sillä moderni tekniikka mahdollisti ihmisten tappamisen tehokkaammin kuin koskaan ennen. Tämä konkretisoituu hyvin Verdunin suurimman sotilashautausmaan ristirivistöjä katsellessa. Verdunin taistelu oli raaka ja verinen. Helmikuusta joulukuuhun vuonna 1916 ja varsin kompaktilla alueella käydyissä taisteluissa kaatui yhteensä noin 700 000 sotilasta. Tämän lisäksi lähes puoli miljoonaa haavoittui. Se tekee Verdunista ensimmäisen maailmansodan toiseksi verisimmän taistelun Sommen taistelun jälkeen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuistomerkkejä laajalla alueellaKoska Verdunin taistelu oli paitsi verinen myös erittäin suuri tykistötaistelu, Verdunin alue tuhoutui periaatteessa kokonaan. Useampaa tuhottua kylää ei myöskään koskaan rakennettu uudelleen – osittain, koska maa oli täynnä ruumiiden jäännöksiä, räjähtämättömiä ammuksia sekä myös taistelussa käytettyjen myrkkykaasujen jäänteitä.Sodan jälkeen alueelle istutettiin paljon metsää sekä muistomerkkejä. Näitä taistelun unohtumista estäviä patsaita ja rakennuksia löytyy kierrettäväksi useamman päivän ajaksi, jos joku haluaa perehtyä taistelujen kulkuun perinpohjaisesti. Nopeampi turnee onnistuu kuitenkin vain kahden merkittävimmän muistomerkin kautta.Vaikuttavin kaikista muistomerkeistä on Douaumontin ossuaari eli luuhuone. Se on vuosina 1923–32 rakennettu pitkulainen rakennus, jonka 137 metriä pitkää ristikäytävää koristaa kaatuneiden ranskalaisten sotilaiden nimiä. Keskellä on pieni kappeli, ja sen juuresta nousee 46 metriä korkea torni, jonka huipulta avautuu näköala koko hautausmaan sekä ympäröivien taistelukenttien yli.Pysäyttävin kohde löytyy kuitenkin kellarista, jonne on kasattu yli 130 000 tunnistamattoman ranskalaisen sekä saksalaisen sotilaan luut. Luita löytyy Verdunin ympäristöstä vielä yhä tänä päivänä.Ossuaarin yhteydessä olevan suuren sotilashautausmaaan loivaan rinteeseen on kaivettu 16 142 hautaa. Valkoiset ristirivistöt näyttävät jatkuvan loputtomiin.Mémorial de VerdunToinen pakollinen käyntikohde on taisteluista kertova museo. Se avaa tarkemmin taistelujen kulkua niin valokuvien, elokuvien kuin nykyään myös virtuaalitodellisuuden avulla.Nähtävillä on myös runsaasti erilaista esineistöä aina sotilaiden varusteista ja aseista erilaisiin puhdetöihin. Etenkin vanhat valokuvat pysäyttävät. Myös taisteluissa käytettyjä aseita on esillä runsaasti.Kuten sotamuseoissa yleensäkin, ainakin minulle tulee niissä kaksijakoinen tunnelma. Toisaalta museot esittelevät hyvin konkreettisesti sodan kauheuksia, mutta samalla ne tekevät myös sodassa taistelleista sankareita.Mietin etenkin tätä katsellessani Verdunin taistelujen aikaista sairaspetiä osana kenttäsairaalaa. Siinä ei yksinkertaisesti ole mitään sankarillista, kun sänkyyn sidotun sotilaan raajaa on amputoitu tykistökeskityksen jäljiltä.Sotilaan henki oli ensimmäisessä maailmansodassa halpa. Aseteknologia teki ihmisten tappamisesta jo äärimmäisen tehokasta, mutta taisteluja käytiin silti vielä vanhan kaavaan mukaan laajoina rynnäkköinä. Etenkään yläluokkaiset upseerit eivät juuri yksittäisten sotilaiden henkeä arvostaneet.Eivät sodat sitten loppuneetH. G. Wellsin sinänsä jalosta mietelauseesta on tullut sittemmin hyvinkin ironisesti käytetty tokaisu. Tämä on enemmän kuin ymmärrettävää, sillä ensimmäinen maailmansota ei todellakaan lopettanut kaikkia sotia – päinvastoin, se toimi rakennuspohjana vieläkin verisemmälle toiselle maailmansodalle.Tätä kaikkea on aikaa mietiskellä Verdunissa. Eniten vierailusta saa irti osallistumalla jollekin opastetuista kiertokävelyistä.Teksti ja kuvat: Vesa EskolaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 11.5.2025 Matkailu Jääkaudesta kertova museo Virossa – tällainen pitäisi olla Suomessakin 10.5.2025 Matkailu Dacia Duster -kierros Itä-Euroopassa: osa 2 – Draculan pihatielle 5.5.2025 Laivat Matkaelämys: Finnstarilla 30 tuntia Itämerellä – loppumatka junilla 4.5.2025 Matkailu Jugoslavian museo Belgradissa on pitkälti myös Titon museo 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 27.4.2025 Matkailu Red Bull -museo: seitsemännessä taiv… eikun hangaarissa 26.4.2025 Matkailu Hurjan hauska matka Tukholmaan 20.4.2025 Matkailu Freud-museo Wienissä: itseanalyysin paikka psykoterapian syntykodissa 14.4.2025 Matkailu Havaiji – ainutlaatuinen, myyttinen matkakohde toisella puolella maapalloa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 12.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Jeep Grand Cherokee SRT Trackhawk - 710 hevosvoiman järkiostos 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”