29.5.2022 Matkailu Hiljennytään Verdunissa: sota, jonka piti lopettaa kaikki sodat Teksti Vesa Eskola Kuva Vesa Eskola Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaikki sodat lopettava sota. Näin ajatteli Maailmojen sodan kirjoittanut H. G. Wells heti ensimmäisen maailmansodan puhjettua. Mietteen ymmärtää, sillä moderni tekniikka mahdollisti ihmisten tappamisen tehokkaammin kuin koskaan ennen. Tämä konkretisoituu hyvin Verdunin suurimman sotilashautausmaan ristirivistöjä katsellessa. Verdunin taistelu oli raaka ja verinen. Helmikuusta joulukuuhun vuonna 1916 ja varsin kompaktilla alueella käydyissä taisteluissa kaatui yhteensä noin 700 000 sotilasta. Tämän lisäksi lähes puoli miljoonaa haavoittui. Se tekee Verdunista ensimmäisen maailmansodan toiseksi verisimmän taistelun Sommen taistelun jälkeen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuistomerkkejä laajalla alueellaKoska Verdunin taistelu oli paitsi verinen myös erittäin suuri tykistötaistelu, Verdunin alue tuhoutui periaatteessa kokonaan. Useampaa tuhottua kylää ei myöskään koskaan rakennettu uudelleen – osittain, koska maa oli täynnä ruumiiden jäännöksiä, räjähtämättömiä ammuksia sekä myös taistelussa käytettyjen myrkkykaasujen jäänteitä.Sodan jälkeen alueelle istutettiin paljon metsää sekä muistomerkkejä. Näitä taistelun unohtumista estäviä patsaita ja rakennuksia löytyy kierrettäväksi useamman päivän ajaksi, jos joku haluaa perehtyä taistelujen kulkuun perinpohjaisesti. Nopeampi turnee onnistuu kuitenkin vain kahden merkittävimmän muistomerkin kautta.Vaikuttavin kaikista muistomerkeistä on Douaumontin ossuaari eli luuhuone. Se on vuosina 1923–32 rakennettu pitkulainen rakennus, jonka 137 metriä pitkää ristikäytävää koristaa kaatuneiden ranskalaisten sotilaiden nimiä. Keskellä on pieni kappeli, ja sen juuresta nousee 46 metriä korkea torni, jonka huipulta avautuu näköala koko hautausmaan sekä ympäröivien taistelukenttien yli.Pysäyttävin kohde löytyy kuitenkin kellarista, jonne on kasattu yli 130 000 tunnistamattoman ranskalaisen sekä saksalaisen sotilaan luut. Luita löytyy Verdunin ympäristöstä vielä yhä tänä päivänä.Ossuaarin yhteydessä olevan suuren sotilashautausmaaan loivaan rinteeseen on kaivettu 16 142 hautaa. Valkoiset ristirivistöt näyttävät jatkuvan loputtomiin.Mémorial de VerdunToinen pakollinen käyntikohde on taisteluista kertova museo. Se avaa tarkemmin taistelujen kulkua niin valokuvien, elokuvien kuin nykyään myös virtuaalitodellisuuden avulla.Nähtävillä on myös runsaasti erilaista esineistöä aina sotilaiden varusteista ja aseista erilaisiin puhdetöihin. Etenkin vanhat valokuvat pysäyttävät. Myös taisteluissa käytettyjä aseita on esillä runsaasti.Kuten sotamuseoissa yleensäkin, ainakin minulle tulee niissä kaksijakoinen tunnelma. Toisaalta museot esittelevät hyvin konkreettisesti sodan kauheuksia, mutta samalla ne tekevät myös sodassa taistelleista sankareita.Mietin etenkin tätä katsellessani Verdunin taistelujen aikaista sairaspetiä osana kenttäsairaalaa. Siinä ei yksinkertaisesti ole mitään sankarillista, kun sänkyyn sidotun sotilaan raajaa on amputoitu tykistökeskityksen jäljiltä.Sotilaan henki oli ensimmäisessä maailmansodassa halpa. Aseteknologia teki ihmisten tappamisesta jo äärimmäisen tehokasta, mutta taisteluja käytiin silti vielä vanhan kaavaan mukaan laajoina rynnäkköinä. Etenkään yläluokkaiset upseerit eivät juuri yksittäisten sotilaiden henkeä arvostaneet.Eivät sodat sitten loppuneetH. G. Wellsin sinänsä jalosta mietelauseesta on tullut sittemmin hyvinkin ironisesti käytetty tokaisu. Tämä on enemmän kuin ymmärrettävää, sillä ensimmäinen maailmansota ei todellakaan lopettanut kaikkia sotia – päinvastoin, se toimi rakennuspohjana vieläkin verisemmälle toiselle maailmansodalle.Tätä kaikkea on aikaa mietiskellä Verdunissa. Eniten vierailusta saa irti osallistumalla jollekin opastetuista kiertokävelyistä.Teksti ja kuvat: Vesa EskolaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.9.2024 Matkailu Dachau: kasvot kauheuksille – jotta emme unohtaisi 7.9.2024 Matkailu Kroatian rannikkohelmiä – kaksien kasvojen Opatija 1.9.2024 Matkailu Bodenjärven traktorimuseo: koko museo kuin yksi suuri latolöytö 1.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Kroatian houkuttavan kirkkaat vedet 30.8.2024 Matkailu Päivän kuva: Pyyhitään historiaa – tämän takia kalliopiirroksista raaputetaan maaleja pois 29.8.2024 Matkailu Päivän kuva: Andy McCoyn patsas seisoo entistä ehompana Pelkosenniemen torilla 28.8.2024 Matkailu Piispankivi – Suomen kenties tunnetuimman partisaani-iskun tapahtumapaikalla 26.8.2024 Kotimaanmatkailu Saariston Rengastie: hieno päivätrippi, joka kestää oikein nautittuna useamman päivän 18.8.2024 Automatkailu Mitä jos ensi vuonna vietettäisiin rantaloma Baijerissa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: SAS Scandinavian Airlines vaihtoi Star Alliancesta SkyTeamiin - tätä se tarkoittaa matkustajan näkökulmasta 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta