11.3.2025

Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen

Kuva Moottorin arkisto

Hallituksen tuoreen lakiesityksen tavoitteena on parantaa sähköpotkulautailun ja muun mikroliikkumisen turvallisuutta.

Vuokrattavat sähköpotkulaudat ovat oiva kulkuväline lyhyille ajomatkoille kaupunki- ja taajamaympäristössä, mutta potkulautojen käyttö on paikka paikoin lähtenyt käsistä. Sähköpotkulautailun lieveilmiöt ovat olleet viime vuosina taajaan julkisuudessa.

Moottori on kertonut useaan otteeseen kertonut holtittomasta ajelusta, humalassa törttöilystä ja siitä, että vuokratut sähköpotkulaudat jätetään käytön jälkeen lojumaan kulkuväylille.

Nyt hallitus aikoo laittaa lieveilmiöt kuriin uudella lakipaketilla. Hallitus antoi eduskunnalle mikroliikkumista koskevan lakiesityksen 6.3.2025.

Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps) kiteyttää aikeet seuraavasti: ”Holtiton ajelu humalassa on saatava loppumaan myös sähköpotkulaudoilla. Tähän esitämme ratkaisuksi promillerajaa. Lainsäädännön korjaamisen lisäksi tarvitsemme vaikuttavampaa viestintää ja liikennekasvatusta.”

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Promillerajaksi 0,5

Hallitus esittää myös 0,5 promillen rajaa kevyen sähköajoneuvon ja moottorilla varustetun polkupyörän kuljettamiseen. Lisäksi liikenteenvalvojille annettaisiin mahdollisuus puhalluttaa polkupyöräilijä sekä kevyen sähköajoneuvon tai moottorilla varustetun polkupyörän kuljettaja liikenteessä.

Sähköpotkulautailulle otollinen vuodenaika ei ole ihan vielä käsillä, mutta lakiesityksen pitäisi ehtiä voimaan kesän kynnyksellä. Hallituksen lakiesitykseen liittyvän promillerajan ja muiden lakimuutosten on tarkoitus tulla voimaan 1.5.2025.

Mikroliikkumisvälineiden ammattimainen vuokralle tarjoaminen edellyttäisi jatkossa kunnan myöntämää mikroliikennelupaa.

Mikroliikennelupa uusi keino

Lakiesityksen tavoitteena on parantaa sähköpotkulautailun ja muun mikroliikkumisen turvallisuutta. Tasutalla on pääministeri Petteri Orpon (kok) hallitusohjelman kirjaus, että hallituskauden aikana luodaan sähköpotkulautailua ja muuta mikroliikkumista ohjaavaa lainsäädäntöä, minkä lisäksi annetaan kaupungeille ja kunnille työkaluja mikroliikkumisen hallintaan.

Lakiesityksessä ehdotetaan mikroliikenneluvan käyttöönottamista. Lupa antaisi kunnille tehokkaan ja joustavan työkalun mikroliikennepalveluiden ohjaamiseen kunnan alueella. Käytännössä sähköpotkulautojen tai muiden mikroliikkumisvälineiden ammattimainen vuokralle tarjoaminen edellyttäisi jatkossa kunnan myöntämää mikroliikennelupaa. Lupaehdoin kuntien ja kaupunkien olisi mahdollista ohjata muun muassa vuokrattavien ajoneuvojen käyttöaikoja, pysäköintiä ja ajonopeuksia, silloin kun se on liikenneturvallisuuden, esteettömyyden tai tien kunnossapidon kannalta tarpeellista.

Esityksellä arvioidaan myös vähennettävän vahingoista aiheutuvia kustannuksia ja terveydenhuollon kuormitusta.

Lait suitsivat jo nyt

Vaikka nyt tuodaan eduskuntaan uusi lakiesitys, suitsivat jo nykylaitkin mikroliikkumista monin tavoin: sähköpotkulaudan ja muiden kevyiden sähköajoneuvojen kuljettamista koskevat useat lait. Pääasiallisesti mikroliikennepalvelujen tarjoajia ja palvelun käyttäjiä koskevat tieliikennelaki, ajoneuvolaki, kuluttajansuojalaki, kuluttajaturvallisuuslaki sekä uusimpana liikennevakuutuslaki. Sähköpotkulautailijaa koskevat samat liikennesäännöt kuin polkupyöräilijää. Kuljettajan tulee noudattaa liikennesääntöjä ja -merkkejä. Sähköpotkulaudalla saa ajaa pyörätiellä ja -kaistalla, ja tämän puuttuessa ajoradalla tai pientareella – ei jalkakäytävällä.

Sähköpotkulaudalla tai kevyellä sähköajoneuvolla ei saa kuljettaa matkustajia, ellei siinä ole matkustajalle omaa istuinta. Kuljettaja ei saa myöskään olla päihtynyt, väsynyt tai muussa vastaavassa tilassa, mikä heikentäisi hänen edellytyksiään ajaa turvallisesti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat