15.10.2023

Huolestuttava ilmiö lentomatkustamisessa – häiriökäyttäytymiset lisääntyneet huomattavasti parin viime vuoden aikana lennoilla

Traficomin mukaan ilmiö on nähtävissä Suomen lisäksi kansainvälisesti. Jokaisen lentokoneeseen astuvan tai jo lentokentälle saapuvan pitäisi tietää, että häiriköinnille on nollatoleranssi.

Kuka yrittää avata koneen oven kesken lennon, kuka onnistuu siinä, kuka ei suostu istumaan paikalleen lennon lähtiessä, kuka ilmoittaa kantavansa pommivyötä ja kenen käsimatkatavaroista luikahtaa karkuun kanssamatkustajien iloksi murmeli? Matkustajalentojen häiriökäyttäytymiset päätyvät helposti otsikoihin, eivätkä suotta. Lentämisessä turvallisuus otetaan äärimmäisen vakavasti, eikä häiriköinnille ole sijaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nouseva trendi

Vuodet 2021, 2022 ja 2023 ovat olleet kansainväliselle lentoliikenteelle hurjatahtista elpymisen aikaa covidin alhoista, mutta samaan aikaan päätään on nostanut ikävämpi ilmiö. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan on nimittäin niin, että ilmoitukset häiriköivistä matkustajista Suomessa tai suomalaisissa ilma-aluksissa yli kaksinkertaistuivat vuosina 2021 ja 2022 vuosien 2019 ja 2020 tasoon nähden. Kuluvana vuonna ilmiö näyttäisi jatkuvan samansuuntaisena.

Tyypillisin häiriötilanne lennolla on verbaalista häirintää kanssamatkustajia tai matkustamohenkilökuntaa kohtaan, turvaohjeiden noudattamatta jättämistä sekä liiallista päihtymystä. Myöskään tupakointikielto lentokoneissa ei ole näyttänyt menneen edelleenkään kaikille jakeluun. Tupakoida ei saa lennon missään vaiheessa eikä missään osassa konetta. Kansainvälinen ilmailulaki kieltää tupakoinnin lentokoneessa, ja sitä ovat sitoutuneet noudattamaan kaikki lentoyhtiöt.

- Jokainen matkustaja on itse vastuussa omasta käyttäytymisestään lentoasemalla ja lentokoneessa sekä sen mahdollisista seuraamuksista. Häiriköivä käyttäytyminen ei ole hyväksyttävää. Lentoyhtiön turvallisuusohjeiden ja matkustamoon liittyvien sääntöjen noudattaminen on välttämätöntä sujuvan ja turvallisen matkan varmistamiseksi, painottaa Traficomin ilmailusta vastaava johtaja Jari Pöntinen.

Lentokone

Häiriköitsijää ei taputeta olalle

Lennolla häiriköitsijän ojentamisesta vastaa ensisijaisesti ilma-aluksen päällikkö eli koneen kapteeni, mutta ilmaliikenteen häiritsemisellä on myös oikeudellisia seuraamuksia.

- Häiriköivä matkustaja ei yleensä ymmärrä, miten merkittäviä taloudellisia seurauksia hänen toiminnallaan saattaa olla lentoyhtiölle esimerkiksi, jos lento viivästyy. Viivästykset saattavat johtaa muille matkustajille maksettaviin korvauksiin, jatkolentojen järjestelyihin, henkilöstön työaikaan liittyviin järjestelyihin ja niin edelleen, Jari Pöntinen jatkaa.

Teon vakavuudesta riippuen sekä lentoyhtiö että oikeuslaitos voivat rangaista häirikköä. Seurauksena voi olla sakkoja tai maksimitapauksessa jopa vankeutta. Lentoyhtiöt puolestaan voivat esittää isojakin korvausvaatimuksia ja asettaa matkustajan matkustuskieltoon.

Qatar Airways Airbus A320

Käyttäytymistään kannattaa miettiä erityisen tarkkaan, mikäli matkustaa yhtään konservatiivisemmissa kulttuureissa. Esimerkiksi Dubaissa, Dohassa tai Singaporessa ilmaliikenteen häirintä vaikkapa päihtyneenä saatetaan nähdä vielä muutamaa astetta paheksuttavampana kuin taas täällä Pohjois-Euroopassa, ja seuraukset voivat olla sen mukaiset.

Onhan kuitenkin niin, että ylivoimaisesti suurimmalle osalle meistä asiallinen käytös lentomatkustuksessa on itsestään selvyys. Joka tapauksessa meidänkin, jotka emme koe millään tavalla kuuluvamme tämän uutisen kohderyhmään, on hyvä vähentää omaa matkustusstressiä esimerkiksi suunnittelemalla reissun vaiheet etukäteen, saapumalla lentokentälle hyvissä ajoin sekä varmistamalla, että mahdollisesti mukana matkustavat perheen pienimmät tuntevat samat säännöt.

Vielä yksi asia, jonka Traficom nostaa esille, on yksinkertaisesti se, ettei millään turvallisuusuhkaan - kuten vaikkapa pommiin - viittaavalla saa missään nimessä vitsailla, sillä henkilökunnan on otettava kaikki sellainen äärimmäisen vakavasti.

Lähde: Traficom Kuvat: Traficom, Moottorin arkisto Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat