15.10.2023 Matkailu Huolestuttava ilmiö lentomatkustamisessa – häiriökäyttäytymiset lisääntyneet huomattavasti parin viime vuoden aikana lennoilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Traficomin mukaan ilmiö on nähtävissä Suomen lisäksi kansainvälisesti. Jokaisen lentokoneeseen astuvan tai jo lentokentälle saapuvan pitäisi tietää, että häiriköinnille on nollatoleranssi. Kuka yrittää avata koneen oven kesken lennon, kuka onnistuu siinä, kuka ei suostu istumaan paikalleen lennon lähtiessä, kuka ilmoittaa kantavansa pommivyötä ja kenen käsimatkatavaroista luikahtaa karkuun kanssamatkustajien iloksi murmeli? Matkustajalentojen häiriökäyttäytymiset päätyvät helposti otsikoihin, eivätkä suotta. Lentämisessä turvallisuus otetaan äärimmäisen vakavasti, eikä häiriköinnille ole sijaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNouseva trendiVuodet 2021, 2022 ja 2023 ovat olleet kansainväliselle lentoliikenteelle hurjatahtista elpymisen aikaa covidin alhoista, mutta samaan aikaan päätään on nostanut ikävämpi ilmiö. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan on nimittäin niin, että ilmoitukset häiriköivistä matkustajista Suomessa tai suomalaisissa ilma-aluksissa yli kaksinkertaistuivat vuosina 2021 ja 2022 vuosien 2019 ja 2020 tasoon nähden. Kuluvana vuonna ilmiö näyttäisi jatkuvan samansuuntaisena.Tyypillisin häiriötilanne lennolla on verbaalista häirintää kanssamatkustajia tai matkustamohenkilökuntaa kohtaan, turvaohjeiden noudattamatta jättämistä sekä liiallista päihtymystä. Myöskään tupakointikielto lentokoneissa ei ole näyttänyt menneen edelleenkään kaikille jakeluun. Tupakoida ei saa lennon missään vaiheessa eikä missään osassa konetta. Kansainvälinen ilmailulaki kieltää tupakoinnin lentokoneessa, ja sitä ovat sitoutuneet noudattamaan kaikki lentoyhtiöt.- Jokainen matkustaja on itse vastuussa omasta käyttäytymisestään lentoasemalla ja lentokoneessa sekä sen mahdollisista seuraamuksista. Häiriköivä käyttäytyminen ei ole hyväksyttävää. Lentoyhtiön turvallisuusohjeiden ja matkustamoon liittyvien sääntöjen noudattaminen on välttämätöntä sujuvan ja turvallisen matkan varmistamiseksi, painottaa Traficomin ilmailusta vastaava johtaja Jari Pöntinen.Häiriköitsijää ei taputeta olalleLennolla häiriköitsijän ojentamisesta vastaa ensisijaisesti ilma-aluksen päällikkö eli koneen kapteeni, mutta ilmaliikenteen häiritsemisellä on myös oikeudellisia seuraamuksia.- Häiriköivä matkustaja ei yleensä ymmärrä, miten merkittäviä taloudellisia seurauksia hänen toiminnallaan saattaa olla lentoyhtiölle esimerkiksi, jos lento viivästyy. Viivästykset saattavat johtaa muille matkustajille maksettaviin korvauksiin, jatkolentojen järjestelyihin, henkilöstön työaikaan liittyviin järjestelyihin ja niin edelleen, Jari Pöntinen jatkaa.Teon vakavuudesta riippuen sekä lentoyhtiö että oikeuslaitos voivat rangaista häirikköä. Seurauksena voi olla sakkoja tai maksimitapauksessa jopa vankeutta. Lentoyhtiöt puolestaan voivat esittää isojakin korvausvaatimuksia ja asettaa matkustajan matkustuskieltoon.Käyttäytymistään kannattaa miettiä erityisen tarkkaan, mikäli matkustaa yhtään konservatiivisemmissa kulttuureissa. Esimerkiksi Dubaissa, Dohassa tai Singaporessa ilmaliikenteen häirintä vaikkapa päihtyneenä saatetaan nähdä vielä muutamaa astetta paheksuttavampana kuin taas täällä Pohjois-Euroopassa, ja seuraukset voivat olla sen mukaiset.Onhan kuitenkin niin, että ylivoimaisesti suurimmalle osalle meistä asiallinen käytös lentomatkustuksessa on itsestään selvyys. Joka tapauksessa meidänkin, jotka emme koe millään tavalla kuuluvamme tämän uutisen kohderyhmään, on hyvä vähentää omaa matkustusstressiä esimerkiksi suunnittelemalla reissun vaiheet etukäteen, saapumalla lentokentälle hyvissä ajoin sekä varmistamalla, että mahdollisesti mukana matkustavat perheen pienimmät tuntevat samat säännöt.Vielä yksi asia, jonka Traficom nostaa esille, on yksinkertaisesti se, ettei millään turvallisuusuhkaan - kuten vaikkapa pommiin - viittaavalla saa missään nimessä vitsailla, sillä henkilökunnan on otettava kaikki sellainen äärimmäisen vakavasti.Lähde: Traficom Kuvat: Traficom, Moottorin arkisto Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 24.1.2025 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 21.1.2025 Matkailu Moottori 100 vuotta: Matkamme Saksan halki 16.–22.7.1933 21.1.2025 Yleinen Viron lupaus matkailijoille – lisää kulttuuri ja urheilua 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Matkailu Aistien valtakunta: Mercato del Capo eli Palermon eläväinen katutori Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: haaleaa akkua ja kylmiä lukkoja – Volvo EX30 22.1.2025 Yleinen Tankkasin bensaa dieselautoon, miten tulisi toimia? 23.1.2025 Koeajo Maistiainen: Citroën ë-C4 X – kasvopesulla komeammaksi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 - polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa