9.5.2023 Autoilu Huoli teiden kunnosta viety hallitusohjelman laatijoille Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Tievetoomus keräsi reilussa kuukaudessa 1 072 allekirjoitusta yrityksiltä ja järjestöiltä. Autoliitto on jo pitkään ollut huolissaan teiden kehnontuneesta ajettavuudesta. Suomi-neidon verenkierron eli tiestön kehnosta kunnosta huolestuneet Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n ja Suomen Tieyhdistys käynnistivät alkuvuonna Tievetoomus-hankkeen. Aihe on tärkeä, sillä tien päällä pidetään liikkeessä Suomen teollisuus, kauppa, tuotteet ja työvoima. Kansalaisten vapaus liikkua omatoimisesti ympäri maan ei ole sekään lainkaan merkityksetön arvo. Vetoomus on luovutettu poliittisille päättäjille, jotka muokkaavat tulevan hallituksen hallitusohjelmaa kokoomuksen Petteri Orpon johdolla. Moottori uutisoi Tievetoomuksesta tuoreeltaan maaliskuussa. – Peräti 70 prosenttia Suomen pinta-alasta on sellaista, että maantiet ovat ainut käytettävissä oleva liikkumisen alusta. Kun hallitusneuvotteluissa pohditaan keinoja talouden tasapainottamiseksi, on muistettava, että tiet pitävät Suomen teollisuuden, kaupan ja yritysten tuotteet liikenteessä, Suomen Tieyhdistyksen toimitusjohtaja Simo Takalammi tähdentää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yli tuhat allekirjoittajaa Vetoomuksen puuhatahot eivät ole huolineen yksin, sillä Tievetoomus keräsi reilussa kuukaudessa 1 072 allekirjoitusta yrityksiltä ja järjestöiltä. Allekirjoittaneita ovat esimerkiksi EK, SAK, Suomen Yrittäjät ja MTK. Lisäksi vetoomuksen ovat allekirjoittaneet useat muut elinkeinoelämän järjestöt ja sadat yritykset eri toimialoilta – apteekeista kuljetusyrityksiin ja koneurakoinnista rakennusteollisuuteen. SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala on kiteyttänyt toiveen kahteen lauseeseen: ”Vetoamme seuraavaan hallitukseen, että alimitoitettu rahoitus nostetaan tiestön ylläpidon ja kehittämisen vaatimalle tasolle. Tämä tarkoittaa satoja miljoonia euroja lisärahoitusta.” – Tiestön kunto huononee ennätysvauhtia ja Suomessa ei ole pystytty investoimaan riittävästi uusiin väyliin. Myös päästövähennystavoitteiden saavuttaminen ja liikenteen vaihtoehtoiset energiamuodot edellyttävät meiltä nykyistä parempikuntoisia teitä. Panostukset tiestöön maksavat itsensä takaisin pidemmällä tähtäimellä, tekemättä jättäminen maksaa vielä enemmän sanoo, Kujala kiteyttää tiestön nykytilan. Tiet kaikkien asia Autoilun riesana ovat kuopat, railot, painumat, reunojen murtumat, rokonarpiset sillankannet sekä keskeneräiset kunnostukset ja tieviivoitusten puutteet. Teiden heikentynyt ajettavuus voi pakottaa laskemaan sallittuja ajonopeuksia tietyillä tieosuuksilla. Vetoomuksen laatijat muistuttavat, että tiestön kunto vaikuttaa kaikkien suomalaisten elämään. Noin 90 prosenttia Suomessa kuljetetuista tavaratonneista kulkee kumipyörillä. Tämä tarkoittaa, että Suomen kilpailukyky, huoltovarmuus ja energiantuotanto ovat riippuvaisia tieverkon ajettavuudesta. Autoliitto: lisää korjausrahaa Autoliitto on ollut jo pitkään huolissaan teiden rapistuvasta kunnosta, vaikuttaahan teiden kunto ajettavuuteen – ja matka-aikoihin. Tiestön korjausvelka on kasvanut, eikä korjausrahaa esimerkiksi päällystystöihin ole riittämiin. Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen on tähdentänyt, että ”matka-aika on aivan keskeinen syy ihmisille valita auto liikkumistavaksi, autoiluhan ei ole itseisarvo vaan henkilöauto on arjen mahdollistaja.” Suomen suurinta autoilijoiden etujärjestöä on huolettanut myös se, että tiestön kunnossapito jää kalliiden raideinvestointien varjoon valtion rahanjaossa. Moottori uutisoi maaliskuussa Autoliiton lausunnosta, joka liittyi Väyläviraston investointiohjelmaan vuosille 2024–2031. Kriittisen lausunnossa kiteytettiin, että ”rahoitustason nosto on ainoa keino tilanteen korjaamiseksi. Perustienpitoon tarvittaisiin vuositasolla välittömästi pysyvä vähintään 300 miljoonan euron tasokorotus.” Autoliitto toi lausunnossaan esiin myös, että henkilöliikenteen matkasuoritteesta 80 % tapahtuu henkilöautoilla. ”Näin ollen tiestön painotusta määrärahojen käytössä tulisi merkittävästi lisätä, jolloin investointien hyöty-kustannussuhde nousisi.” Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto a:4:{i:0;s:6:"132267";i:1;s:6:"130395";i:2;s:5:"65899";i:3;s:6:"131823";} Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 12.11.2025 Autokauppa Haussa leijonan osa – Peugeotin sähkökatumaastureihin neliveto 11.11.2025 Kuluttajat Sähköauton kotilatauslaitteen mystinen vika johti vuosia kestäneeseen vakuutuskiistaan 11.11.2025 Autoilu Yksityisen taukopaikan valtteina oma leipomo, laaja aukiolo ja sijainti 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 11.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tärkeä muistutus – lapset liikkuvat liikenteessä ympäri vuoden 10.11.2025 Uutinen Renault raivaa tilaa museoon – harvinaisuudet huutokaupassa 10.11.2025 Uutinen Teekkarien Autokerho – 75 vuotta tekniikkaa, tarinoita ja tekemisen meininkiä 10.11.2025 Uutinen Suomessa kuolee vuosittain liki 200 ihmistä tieliikenteessä – Pohjoismaat yhä sitkeästi edellä turvallisuudessa 9.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tällaisia sähköauton latausasemia on Suomessa yhä liian vähän Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 14.11.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: keväällä 1949 oman auton sai valita näiden 24 sallitun mallin joukosta - jos vain sattui saamaan autolle ostoluvan 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 13.11.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Škoda Elroqin näyttö kerää kehuja, mutta kahvimuki ja kännykkä tappelevat elintilasta 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista