21.11.2023

Huumekuskit pois ratista, poliisi pikatestaa yhä useammin

Kuva Moottotrin arkisto

Poliisi aikoo jatkossa tehdä huumepikatestejä systemaattisesti esimerkiksi kaikilta kolariin osallisten moottorikäyttöisten ajoneuvojen kuljettajilta.

Huumeissa ajaminen on liikenneturvallisuuden kannalta vaarallinen vitsaus, jota halutaan kitkeä uusin ratkaisuin. Poliisi on eri tavoin tehostamassa huumekuskien paljastamista liikenteestä.

Poliisi aikoo jatkossa tehdä huumepikatestejä systemaattisesti esimerkiksi kaikilta kolariin osallisten moottorikäyttöisten ajoneuvojen kuljettajilta.

Aiemmin kolaritilanteissa on tehty alkoholin puhallusseulonnan lisäksi huumetestejä pääasiassa vain silloin, jos kuljettajan olemus on herättänyt aiheen epäillä huumausaineiden käyttöä.

Taustalla on uudet ohjeet eli Poliisihallituksen 23.10.2023 voimaan tullut ohje Kuljettajan ajokunnon selvittäminen liikennevalvonnassa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Laki sallii testauksen

Poliisi voi nykylainsäädännön puitteissa tehdä seulonta-alkometri puhallutuksen tai huumepikatestin kaikille moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettajille. Seulonta-alkometriin tehtävä puhallus on kuitenkin ensisijainen keino.

Jos poliisi epäillee alkoholirattijuopumusta, kuljettajalle tehdään ensisijaisesti tarkkuusalkometritesti ja huumerattijuopumusta epäiltäessä otetaan verikoe.

Kolaritapauksissa törkeään rattijuopumukseen syyllistynyt menettää yleensä vakuutuskorvaukset ja samoin käy myös matkustajina olleille. Rattijuopumusten uusijoilta voidaan takavarikoida ajoneuvo, joka oikeudenkäynnissä voidaan tuomita valtiolle menetetyksi.

Poliisin näkemyksen mukaan tärkeimpänä tehtävänä on ohjata päihdekuskeja hoitoon. ”Mitä aikaisemmin päihteiden käyttö saadaan hallintaan sen parempi yksilön ja yhteiskunnan kannalta.”

Huumeissa ajaminen vähentynyt – kasvu taittui vuonna 2020

Huumeiden vaikutuksen alaisena ajaminen on vähentynyt: kasvu taittui vuonna 2020. Täysin vastaava kehitys on tapahtunut myös Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen jätevesitutkimuksissa, eli huumeita on ollut myös  vähemmän markkinoilla.

Keskusrikospoliisi on julkaissut tilastot vuoden 2022 liikennejuopumustutkimuksista. Tilastot sisältävät tietoja sekä Keskusrikospoliisin Rikostekniseen laboratorioon toimitetuista verinäytteistä tehdyistä alkoholi-, huumausaine- ja lääkeainetutkimuksista että poliisin tarkkuusalkometreillä hengitysilmasta tekemistä mittauksista. Tarkkuusalkometrimittaukset ovat alkoholin aiheuttaman rattijuopumuksen toteamiseen yhtä luotettavia kuin verestä tehdyt mittaukset, mutta huumaus- ja lääkeaineita tutkitaan vain verestä.

Poliisi kertoo, että Rikostekninen laboratorio vastaanotti vuonna 2020 kaikkiaan 12 032 epäiltyihin huumausainerattijuopumuksiin liittyvää tutkimuspyyntöä. Vuonna 2021 vastaavia pyyntöjä tuli 9 793, ja viime vuonna 8 421.

Rikosteknisessä laboratoriossa tutkittiin vuonna 2022 liikennejuopumusepäilyihin liittyen 12 973 verinäytettä.

Veren alkoholitutkimuksista 85,3 prosentissa tulos ylitti rangaistavuuden rajan 0,5 promillea. Huumaus- ja lääkeainetutkimusten osalta 88,4 prosentissa näytteistä todettiin vähintään yksi huumaus- tai lääkeaine.

Tilastolukuja tulkittaessa on huomioitava useita eri tekijöitä.

Esimerkiksi lääkeainetapausten osalta on huomioitava, että kaikki positiivisiksi todetut tapaukset eivät ole liikennejuopumuksia, sillä lääkettä on voitu käyttää lääkärin määräämänä ja hoito-ohjeiden mukaisesti.

Nyt julkaistut tilastot käsittelevät epäiltyihin liikennejuopumustapauksiin liittyen tehtyjä tutkimuksia. Tilastot eivät sisällä liikennevalvonnan seulontapuhalluksia.

Vuoden 2023 syyskuun loppuun mennessä poliisi on tavoittanut liikenteestä noin 7 000 alkoholin vaikutuksen alaisena ollutta kuljettajaa ja noin 4 500 huumeiden vaikutuksen alaisena ollutta kuljettajaa.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: KRP / Vuoden 2022 liikennejuopumustilastotPoliisihallitus 

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat