12.7.2025

Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5

Kuva RM Sothebys/Bringatrailer

Montereyssä huutokaupattava Aston Martin DB5 on hopeanvärinen, kuten 007:n auton kuuluu. Autoyksilö on kuitenkin viettänyt suurimman osan elämästään tummanpunaisena. Kumpi parempi?

Jokakesäiset James Bond -uusinnat televisio-ohjelmistossa saavat vilkaisemaan Aston Martin DB5-tarjonnan autosivustoilla ja huutokaupoissa. DB5:t eivät ole olleet edullisia vuosikymmeniin, kiitos 007-elokuvien jatkuvan suosion, ja miltei jokainen niistä on nykyisin Silver Birch -värinen. Tuo hopeanharmaan sävy kun on se aito, oikea Bondin Aston Martinin väri, aina vuoden 1964 Kultasormi-elokuvasta lähtien. Hopeiset DB5:t ovat vilahtaneet sen jälkeen ainakin Pallosalamassa, GoldenEyessä ja uudemmissa, Daniel Craigin tähdittämissä Bond-elokuvissa – ja Roger Mooren ajamana vain 80-luvun Kanuunankuularallissa, missä Moore parodioi agenttirooliaan.

RM Sotheby’sin huutokaupassa myytävä DB5, runkonumeroltaan DB5/2151/R komeilee valkokankaalla nähdyssä hopean sävyssä. Auto ei ole aivan niin varhainen kuin Sean Conneryn ajamat yksilöt, sillä se on vuosimallia 1965, mutta sen ulkoasu pinnavanteineen vastaa klassista 007-lookia. Sisusta on kirkkaanpunaista Connolly-nahkaa, toisin kuin elokuvissa, mutta eipä tässä autossa ole myöskään 1960-lukuista navigaatiolaitteistoa tai takaa-ajajien karkoitukseen suunniteltuja varusteita.

Vielä viime vuonna tämä Aston oli kuitenkin tummanpunainen, väriltään Dubonnet Rosso, johon se vedettiin jo vuosikymmeniä aikaisemmin – ehkä sen ei haluttu lainkaan näyttävän James Bondin autolta?  Oikeanpuoleisella ohjauksella varustettu DB5 on alun perin walesilainen, mutta vuonna 1974 se myytiin pitkäaikaiselle omistajalle ja laivattiin Yhdysvaltoihin, San Franciscon seudulle. Tuolloin se oli jo saanut punaisen sävyn ylleen. DB5/2151/R:n maalipinnan kerrottiin ja näytettiin olleen hieman virttynyt ja autoa hitsatun sieltä täältä, kun autoyksilö myytiin Bringatrailer-huutokaupassa jämäkkään 373 007 dollarin hintaan heinäkuussa 2024. Bringatrailerin kommenteissa todetaan, että autosta olisi saanut vielä helpot 200,000 dollaria enemmän, mikäli se olisi ollut hopeinen ja vasemmalta ajettavana. Vaihteisto ei myöskään ole ollut alkuperäinen viisivaihteinen ZF, vaan Tremec. Kovimmat kommentoijat totesivat myös Webaston rättikaton laskeneen myyntihintaa, mutta aukesihan katto Bondinkin autossa.

Kuluneen vuoden aikana DB5 on palautettu jälleen hopeiseen asuun, jollaisena se toimitettiin uutena. Tuore maalipinta säihkyy RM Sotheby’sin ilmoituskuvissa, ja hopea sopii kenties paremmin punaisen nahkasisustan kanssa. Myyntikuvia vertaillessa näyttäisi myös siltä, että istuimet on verhoiltu uusiksi, eikä minkäänlaista patinaa enää löydy. Myös punainen kattoverhoilu on mennyt sen siliän tien ja vaihtunut vaaleaan kankaaseen. Riippuu täysin harrastajasta, kumpaa ilmiasua pitää parempana: suurimman osan ajasta, eli ainakin 50 vuotta DB5/2151/R on kuitenkin ollut punainen. Nyt se on kaikin puolin kuin uudenveroinen.

DB5 huutokaupataan Montereyssä elokuun puolivälissä. On mielenkiintoista nähdä, kuinka paljon sen hinta nousee – restaurointiin lienee poltettu sievoinen summa rahaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat