7.6.2023

Nimi muutettu: Aston Martin DB7 oli todellinen urheiluautomaailman tilkkutäkki

Tilkkutäkkiin ommellaan kangaspaloja, joiden ei tarvitse mitenkään erityisesti sopia kokonaisuuteen. Samalla tavalla Jaguar XK8:n aatelisempaan sisarmalliin, Aston Martin DB7:ään, lainattiin näkyviä osia ainakin Mazdalta, Fordilta ja jopa Citroënilta.

Aston Martin tunnetaan superlatiivisena automerkkinä, joka valmistaa viimeisen päälle osista huippuluokan suorituskykyisiä luksusautoja. Joissain kohdin merkin 110-vuotista- ja DB-mallien 75-vuotista tämä kiillotettu julkisuuskuva saattaa hieman pinttyä, mikäli päästään kurkistamaan kulissin taa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Taustalla Fordin haluttomuus panostaa Astoniin

Kuten moni perinteikäs brittimerkki, Aston Martin on kärsinyt erilaisista talousvaikeuksista kohtuullisen usein. Harvinaisen automerkin ongelma on se, että kun asiakkaita on vähän, huipputuotteiden kehittämiseen ei riitä resursseja, ja kun ei ole huipputuotteita, asiakkaita ei ainakaan tule lisää. Paras ratkaisu ongelmaan on ulkopuolinen resurssilähde, Astonin tapauksessa vuosina 1987 - 2007 Ford Motor Company.

Ford omisti noihin aikoihin sekä Aston Martinin että Jaguarin. Kaksi brittiläistä luksusautonvalmistajaa samassa tallissa merkitsi parhaimmillaan kahta kärpästä yhdellä iskulla, siis kahta urheiluautoa periaatteessa samoilla kehityskustannuksilla. Näin syntyi projekti nimeltä XJ41.

Ford halusi kuitenkin 1990-luvun alkuvuosina panostaa erityisesti Jaguarin hyperlupaukseen, XJ220:een, josta tulisi vuonna 1992 maailman nopein tuotantoauto. Aston Martin - kuten myös Jaguarin muut tuotteet - tahtoivat XJ220:n tiimellyksessä jäädä sivurooliin. Aiemmin niin lupaava XJ41 meni tässä rytäkässä leikkuriin, ja Jaguarin ja Astonin yhteisen urheiluauton pohjaksi otettiinkin autojen esittelyhetkellä jo parikymmentä vuotta vanha Jaguar XJS.

Hankkeessa syntyi ensimmäisen polven Jaguar XK, tunnetaan nimellä XK8, sekä Aston Martinin kunniakkaan DB-sarjan uusin jäsen, DB7.

Jaguar XK8 Coupé vm. 1996

Autot jakoivat paljon keskenään, mutta kumpikin sai omat pintapeltinsä ja omien valmistajiensa mukaisen preesensin. XK8 valmistettiin Jaguar-tehtaassa Coventryssä, DB7 puolestaan Fordin aikanaan brittiharvinaisuuksille pyhittämässä Bloxhamin tehtaassa Oxfordshiren kreivikunnassa.

Jaguar XK8:n muotoilusta vastasi Fergus Pollock, joka oli muotoillut myös mainitun XJS:n 70-luvulla sekä esimerkiksi ensimmäisen polven Renault Espacen. Kuitenkin vähintään yhtä tunnettu nimi oli Aston Martin DB7:n muotojen takana. Ian Callumin käsialaa ovat hyvin monet 2000- ja 2010-lukujen Jaguarit ja Astonit, mainittakoon vaikka F-Type ja DB9.

DB7:n nimeämistä varten piti pyytää lupa sir David Brownilta, Astonin entiseltä omistajalta, jonka nimikirjaimia koko DB-sarja kantaa. DB7 oli sarjan ensimmäinen jäsen Ford-aikakaudella. DB7:n haluttiin Aston Martinin mukaan näyttävän sellaiselta, kuin David Brownin DB6 olisi 90-luvulla näyttänyt. Brown itse ei ehtinyt lopputulosta tuotantoasussaan näkemään, sillä hän menehtyi 89-vuotiaana vain vähän ennen DB7:n markkinalanseerausta.

DB7:n kohdalla Callumilla riitti muutakin haastetta kuin perinteiden vaaliminen. Astonin piti olla arvoasteikossa Jaguarin yläpuolella, mutta hurjasta resurssipulasta johtuen monet näkyvät osat tulivat perheautoista eri puolilta maailmaa.

Näin DB7 kursittiin kokoon

DB7:n syntytarina kuulostaa siltä, kuin Ford-pomot olisivat kaataneet Callumin tiimin pöydälle pahvilaatikollisen autonosia ja sanoneet, että näiden pitää lopputuloksessa näkyä.

Mazda oli tuohon aikaan osa Ford-konsernia, ja japanilaisvalmistajan osia päätyikin DB7:ssä useille näkyville paikoille. Mazda 323 (Familia) on lainannut autoon kromatut ovenkahvat. Entä takavalot, onko niissä jotain tuttua? Niissä näkyy kahtakin eri Mazdaa. Itse takavalot ovat peräisin erikoisesta 323F -hatchbackista, kun taas vilkut tulevat urheiluautomaailmasta, Mazda MX-5:stä. MX-5:n peruja ovat myös sellaiset laatuvaikutelman kannalta melko tärkeät osat kuin sisäpuolen ovenkahvat.

Emomerkin 90-luvun tuotteisto näkyy DB7:ssa ihanuutena nimeltä Ford Scorpio, josta lainattiin niinkin inspiroiva osa, kuin sivupeilien säätövivut. Ainoat kokonaan toisesta leiristä lainatut osat olivat itse sivupeilit. Tuloksena oli yksi automaailman oudoimmista yhdistelmistä, kun brittiläisen Aston Martinin grand tourer sai ranskalaisylpeys Citroën CX:n peilit.

Ilmiselvää oli, että DB7:n voimanlähde tuli Jaguarin leiristä. Kaiken perustana oli Jaguar AJ-6, pitkän linjan AJ-perheeseen kuulunut 3,2-litrainen rivi-6. Mekaanisesti ahdettu yksikkö tuotti 335 hevosvoiman tehot vuonna 1994.

DB7 i6

Suvun musta lammas

Ehkä osittain vähäisestä panostuksesta johtuen DB7 on jäänyt suvussaan hieman varjoon. Ehkä 90-luvun loppupuolen autot ovat muutenkin tällä hetkellä modernin ja klassikon epäkiitollisessa välitilassa, mikä lisää varjoa DB7:n päällä. Joka tapauksessa seuraajamalli DB9 on piirtynyt historiaan paljon arvostetumpana DB-mallina ja Aston Martinina.

DB7:ää valmistettiin kuitenkin peräti vuosikymmenen ajan (1994 - 2004), joten taipaleeseen mahtuu myös useita erikoismalleja, kuten alakuvan DB7 Zagato, jonka italialaiskoriräätäli loi Pebble Beach Concoursin yhteydessä illallisella syntyneestä ideasta. DB7 Zagato nähtiin ensi kerran vuoden 2002 Geneven autonäyttelyssä.

DB7 on myös Aston Martinin kannalta historiallinen malli siinä mielessä, että siihen asennettiin ensimmäisenä Astonin 5,9-litrainen V12. DB7 Vantage vastaanotti vuonna 1999 tämän voimanlähteen, joka rakennettiin Fordin Duratec-V6:n pohjalle. Vastalanseerattu DB12 on ensimmäinen DB-sarjalainen tämän jälkeen, jonka tarjonnasta V12 jää puuttumaan. 7 500:stä valmistetusta DB7:stä lopulta valtaosa, 4 500 kappaletta, myytiin V12:lla.

DB7 GT:tä valmistettiin vuosina 2002 - 2003.

Mutta sitten on tietenkin 007-ulottuvuus. Bondin, James Bondin käytössä on 60-luvun ikonisesta DB5:stä lähtien ollut moni DB-sarjan Aston, vaan ei koskaan DB7:ää. Sisarmalli XK8:n tehoversion ensi-ilta oli sen sijaan Kuolema saa odottaa vuodelta 2002.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Aston Martin, AstonDB7.com, Classicsworld.co.uk Kuvat: Aston Martin, Jaguar

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia