25.5.2023 Ajoneuvot Aston Martin jatkaa superautojen aatelissukua täysin uudella DB12-mallilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä DB12:n on kerrottu siirtävän koko Aston Martinin uuteen sukupolveen. Merkkejä tästä on löydettävissä "super tourerin" monista ääripäistä. Ei sitä DB-mallisarja joka päivä uusia jäseniä saa. Sarjan varhaisin jäsen, vuonna 1948 esitelty ja sittemmin nimen DB1 saanut 2-Litre Sports, oli ensimmäinen sir David Brownin (= DB) omistuksessa toteutettu Aston. Tänään, tasan 75 vuotta myöhemmin juhlitaan paitsi tätä ja merkin 110-vuotista taivalta, myös uutta alkua uuden omistajan, F1-moguli Lawrence Strollin merkitsevässä omistuksessa. Mikä olisi parempi tapa juhlia, kuin uusi DB-malli? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uuden sukupolven elementtejä DB12 on osa huimaa investointiprojektia, jolla Aston Martiniin on viime vuosina puhallettu elämää. Ei-tyhjätaskuisiin investoijiin kuuluu Strollin lisäksi muun muassa Saudi-Arabian investointirahasto. Rahalla on saatu aikaan selvästi edeltäjämalli DB11:stä erottuva auto - voidaan siis rehellisesti puhua seuraajasta. Uutta alumiinikoria on edeltäjään verrattuna jäykistetty, lukujen valossa seitsemällä prosentilla. Myös lähes kaikki alustaan, ohjaukseen, jarruihin ynnä muihin liikkuviin osiin liittyvät elementit ovat menneet tavalla tai toisella uusiksi. Aston Martin DB12 on sen tasoinen auto, että sen aerodynamiikka on huippuluokkaa, mutta myös puhdasta ulkonäköä on voitu muotoiluprosessissa ajatella. Eihän Astonilta rumaa autoa ole taidettu koskaan nähdäkään, ja nytkin on mennyt harvinaisen nappiin. Muotoilullisesti DB12 on kehitysaskel DB11:stä. Varsinainen harppaus oli siirtyminen VH-pohjaisesta DB9:stä DB11:een vuonna 2016. Kehitysaskeleeseen kuuluvat esimerkiksi merkittävästi suurempi maski, sekä edessä että takana (+2,2 cm) kasvanut raideleveys, aerodynaamisemmat sivupeilit sekä aiempaakin esteettisemmät yksityiskohdat varsinkin perässä. Ei unohdeta ovenkahvojakaan, jotka ponnahtavat nyt korista ulos sähköisesti. Keulalla nähdään täysin uudet led Matrix -ajovalot. Käyttöjärjestelmä omasta takaa DB12:n kaltaisen auton kohdalla kaikki muu paitsi ajaminen tuntuu turhalta. Silti muutama rivi on paikallaan uhrata myös keskikonsolille, ja hyvästä syystä. Eräs kaikkein suurimmista loikista DB11:een verrattuna on tapahtunut nimenomaan istuinten välissä. Mainitulla kultalusikalla on syötetty rahaa myös oman käyttöjärjestelmän kehittämiseen tietoviihdejärjestelmää varten. DB11:ssä järjestelmä tuli lisenssinä Mercedes-Benziltä, eikä se perustunut kosketusnäyttöön. DB12:ssa paljon toimintoja sisältävä kosketusnäyttö on upotettu keskikonsoliin hyvin hienostuneesti. 10,25-tuumainen yksikkö on erittäin tehokas reagoimaan ja siinä on luokkansa paras resoluutio. Aston Martin -asiakkaat saavat nyt ensi kertaa käyttöönsä langattomat OTA-päivitykset, Apple Carplay- ja Android Auto -liitettävyydet sekä muun muassa älykkään navigoinnin 4G-yhteydellä. Navigaattori mahdollistaa esimerkiksi ravintola-arvosteluiden selaamisen parasta illallispaikkaa metsästettäessä. Kojelaudalta keskikonsolin takaosaa kohti laskeutuva näyttävä kokonaisuus mukailee valmistajan mukaan vesiputousta. DB12 on Aston Martinin oman määritelmän mukaan "super tourer" eli jotain perinteistä grand toureria enemmän. Se on yhdistelmä superautoa ja pidempiinkin matkoihin pystyvää luksusautoa, joten roolien täytyy olla joka hetki tasapainossa. Näin myös kojelaudassa. Sisätiloissa aivan uusia ovat myös esimerkiksi ohjauspyörä sekä vaihteenvalitsin. 680 hevosvoiman edestä parasta V8-antia V12:t ovat monien muiden luksusautovalmistajien tavoin myös Astonin osalta virallisesti historiaa, mutta V8 vauhdittaa DB12:ta paremmin kuin koskaan. Mercedes-AMG:n toimittama nelilitrainen V8 periytyy DB11:stä, mutta sitä on isolla kädellä muokattu niin, että nyt tehoa irtoaa jopa yli 150 hevosvoimaa aiempaa enemmän. Vääntömomenttia löytyy tasan 800 newtonmetriä, siinäkin 125 yksikköä lisää. Voimanlisäyksen takana ovat ainakin uudet, aiempaa isommat turboahtimet, parempi jäähdytys sekä suurennettu puristussuhde. ZF:n kahdeksanlovinen automaatti johdetaan suoraan edeltäjästä. Vaikka DB12:n pääpaino "super tourerina" onkin cruisailussa rantakadulla tai mutkaisella vuoristotiellä, kiinnostavathan toki myös uudistetun voimalinjan tarjoamat terästykset auton äärimmäiseen suorituskykyyn. DB12 ottaa kolme kymmennystä pois DB11:n 0 - 100 km/h -tuloksesta, kellottaen valmistajan mukaan 3,6 sekuntia. Huippunopeus on noussut 309:stä aina 325:een asti eli maaginen 200 mailia tunnissa on täten ylitetty. Nyt jäämme kuitenkin odottamaan avokattoista DB12 Volantea sekä tietenkin sitä, millaisessa osassa DB12 nähdään aikanaan seuraavassa Bond-filmissä. Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Aston Martin, Autocar Kuvat: Aston Martin Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku