14.5.2023

Classic Motorshow: Aston Martin DB6 – traktorimiehen parantelema James Bond -auto

Aston Martin sai huikean määrän julkisuutta DB5-mallin esiintyessä James Bond -elokuvan autona. Se onkin hauska vastakohta sille, että mallimerkintä DB tulee traktoritehtailija David Brownin nimestä.

Mitä tulee ensimmäisenä mieleen nimestä Aston Martin? Aristokraattinen brittimenopeli, jonka DB5-malli sai kunnian toimia vuoden 1963 James Bond -elokuva Goldfingerin yhtenä päätähtena Sean Conneryn ohella.

Kuvien auto on seuraavaa sukupolvea eli DB6, jossa korjattiin merkittävästi edellismallin suurinta ongelmaa; sen lentokoneen siipeä muistuttava silhuetti aiheutti aerodynaamista kevenemistä suurissa nopeuksissa. Lääkkeeksi Aston Martinilla jatkettiin akseliväliä 95 millimetriä ja muokattiin sivuprofiilia uuteen uskoon. Tuulitunnelitestit aloitettiin helmikuussa 1965 ja jo saman vuoden Lontoon autonäyttelyssä esiteltiin valmis Aston Martin DB6.

Kaksiovinen ja nelipaikkainen DB6 sai moottorikseen Aston Martinin tunnusmerkiksi jo muodostuneen ratkaisun, kahdella kannen yläpuolisella nokka-akselillä varustetun suoran kuutoskoneen. Iskutilavuutta oli 3995 kuutiosenttimetriä ja tehoa 282 hevosvoimaa 5500 kierroksella. Huippunopeutta autolle luvattiin 150 mailia eli noin 240 kilometriä tunnissa. Tarjolla oli ZF:n viisipykäläinen manuaalivaihteisto tai ilman lisähintaa ostaja saattoi valita Borg-Warnerin kolmivaihteisen automaatin. Vantage-versiossa puristussuhdetta oli nostettu ja huipputehoa 325 hevosvoimaa, jolloin huippunopeus oli 245 kilometriä tunnissa.

Aston Martin DB6:a valmistettiin syyskuusta 1965 tammikuuhun 1971 yhteensä 1788 kappaletta. Aston Martinin historia alkaa jo vuodesta 1913, mutta laajemmin se tuli tunnetuksi vasta toisen maailmansodan jälkeen, kun traktoritehtailija David Brown otti sen hallintaansa 1947. Sen jälkeen kaikkien uusien mallien koodinimet alkoivat David Brownin nimikirjaimilla DB. Kuvan auto on DB6:n tuotannon alkupuolelta, vuodelta 1966.

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta