7.5.2023

Classic Motorshow: Ferrari 250 GTE – uranuurtaja

Ferrarin kirkkaanpunaista 250 GTE-mallia vauhdittaa Formula1-moottorista kasvatettu V12, jonka mallimerkintä kertoo poikkeuksellisesti yhden sylinterin iskutilavuuden.

Osaatko kuvitella ”kupee on upee” -teemaista näyttelyä ilman Ferraria? Emme mekään. Ja oikean Ferrarin moottoritilassa jyllää aito V12. 250 GTE, olkaa hyvä.

Ferrarin filosofia poikkesi monessakin mielessä muista autovalmistaja. Enzo Ferrarille kilpaileminen ja ennen kaikkea kilpailujen voittaminen oli kaikki kaikessa. Se oli kuitenkin kallista puuhaa, ja kilpailutoiminnan rahoittamiseksi Ferrari rakensi suorituskykyisiä mutta tieliikennekelpoisia autoja, joiden haluttavuutta lisäsi niiden huomattavan korkea hinta.

250-sarja esiteltiin jo vuonna 1952, ja vuosikymmenen loppuun asti se tarkoitti lukuisia eri mallivariaatioita, joita valmistettiin erittäin pieniä määriä, vain joitakin kymmeniä per malli. Korit teetettiin koriräätäleillä ja autojen yksityiskohdat vaihtelivat autosta toiseen.

Vasta vuonna 1960 esitelty 2+2 -paikkainen, Battista ”Pinin” Farinan suunnittelema 250 GTE oli ensimmäinen malli, joka ylsi lähes 1000 kappaleen valmistusmäärään. Se oli samalla Ferrarin ensimmäinen laajempaan valmistusmäärään yltänyt nelipaikkainen tuotantomalli. Kaikkiaan niitä valmistettiin 957 kappaletta. Moottorin tehoksi ilmoitettiin 240 hevosvoimaa.

Kuin Ferrarin kilpailulegendan vahvistamiseksi merkin varhaisten tuotantomallien moottorit pohjautuivat 1,5-litraiseen, 12-sylinteriseen F1-moottoriin. Gaioacchino Colombon oli suunnitellut tämän alkuperäisen, kannen yläpuolisilla nokka-akseleilla varustetun kevytmetallimoottorin kaudelle 1947, jolloin myös valmistettiin ensimmäinen Ferrari-merkkinen auto.

Se oli viisaasti suunniteltu niin, että moottorin iskutilavuutta voitiin kasvattaa kolmeen litraan asti. 250-mallin iskutilavuus onkin juuri tuo mainittu kolme litraa, eli mallimerkintä kertoo yhden sylinterin iskutilavuuden kuutiosenttimetreinä.

957 valmistetusta 250 GTE:stä yksi tilattiin Suomeen, ja se tuli A-lehtien toimitusjohtaja Olli Lyytikäiselle. Kuvan auto on vuosimallia 1963 ja se on alunperin myyty venetsialaiselle aatelismiehelle.

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat