15.5.2023 Ajoneuvot Classic Motorshow: Citroën 15 SIX-H – mallisarjan ylellisin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuusisylinterinen moottori, etuveto ja kaasunestejousitus takana olivat yhdistelmä, jolla Citroën Traction Avant -sarjan lippulaiva erottui kilpailijoista. 15 Six oli Traction Avant -sarjan kuusisylinterinen, vuonna 1938 esitelty lippulaiva, ja vuosien mittaan mallimerkintä sai peräänsä vielä kirjaimen osoittamaan tarkemmin mistä malliversiosta on kyse. 2867-kuutioisen moottorin huipputehoksi ilmoitettiin 77 hevosvoimaa. Moottori oli saatu aikaan jatkamalla 11B-moottoria kahdella sylinterillä.Autoa kutsuttiin maanteiden kuningattareksi, perusteina mm. rivikuutosen värinätön käynti ja hyvä suorituskyky. Myös ulkomuoto oli omana aikakautenaan virtaviivainen. Korimallivaihtoehtoina olivat berline, limousine ja familiale. Niiden lisäksi valmistettiin viisi kappaletta cabriolet-malleja. Sodan aikana tuotantoon tuli katkos, mutta valmistus jatkui vuonna 1946. Seuraavana vuonna moottori vaihdettiin pyörimään myötäpäivään, kuten Citroënin kaikki muutkin moottorit tekivät. Uusi malli sai mallitunnuksen perään D-kirjaimen (droite-oikea), kun taas vanhempi malli nimettiin jälkikäteen G-lisäkirjaimella (gauche-vasen). Vuodeksi 1952 malli sai uuden sisustan, suuntavilkut, suuremman tavaratilan ja ulkoisena erona oli myös tuulilasinpyyhkijöiden siirto lasin alareunaan. Kaksi vuotta myöhemmin taka-akselille tuli kaasunestejousitus ja mallimerkintää tarkennettiin H-kirjaimella (hydropneumatique). Mallin valmistus päättyi vuonna 1956. Viimeisintä vuosien 1954 ja 1955 mallia valmistettiin vain 3000 kappaletta, ja sitä voidaan pitää 1955 esitellyn DS19-mallin koepenkkinä. Suomeen tuotiin uutena vain kaksi yksilöä. Kuvan auto on viimeisintä H-mallia (vm. 1955), se saapui Suomeen 22.5.1955 ja uutena se myytiin Kotkaan. Tämä yksilö on entisöimätön ja säilynyt rekisteritunnusta myöten alkuperäisenä. Nykyisin auto on helsinkiläisomistuksessa. Auton hinta uutena oli 969 000 markkaa, kun tavallisen traction avantin sai 652 000 markalla. Kaikkiaan Traction Avant -malliston autoja valmistettiin vuosina 1934-1957 759 000 kappaletta. Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Classic Motorshow 2023: BMW 3.0 CSi – haamuraja rikki Classic Motorshow: Citroën 15 SIX-H – mallisarjan ylellisin Classic Motorshow: Ferrari 250 GTE – uranuurtaja Classic Motorshow: Skoda Rapid 130 Coupe – sähäkkä tsekkiferrari Classic Motorshow: Opel Manta – ohitti Asconan jo ennen lähtöviivaa Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Autonäyttely Vielä kytee messuhiillos: Geneve 2024 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt