15.5.2023 Ajoneuvot Classic Motorshow: Citroën 15 SIX-H – mallisarjan ylellisin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuusisylinterinen moottori, etuveto ja kaasunestejousitus takana olivat yhdistelmä, jolla Citroën Traction Avant -sarjan lippulaiva erottui kilpailijoista. 15 Six oli Traction Avant -sarjan kuusisylinterinen, vuonna 1938 esitelty lippulaiva, ja vuosien mittaan mallimerkintä sai peräänsä vielä kirjaimen osoittamaan tarkemmin mistä malliversiosta on kyse. 2867-kuutioisen moottorin huipputehoksi ilmoitettiin 77 hevosvoimaa. Moottori oli saatu aikaan jatkamalla 11B-moottoria kahdella sylinterillä.Autoa kutsuttiin maanteiden kuningattareksi, perusteina mm. rivikuutosen värinätön käynti ja hyvä suorituskyky. Myös ulkomuoto oli omana aikakautenaan virtaviivainen. Korimallivaihtoehtoina olivat berline, limousine ja familiale. Niiden lisäksi valmistettiin viisi kappaletta cabriolet-malleja.Sodan aikana tuotantoon tuli katkos, mutta valmistus jatkui vuonna 1946. Seuraavana vuonna moottori vaihdettiin pyörimään myötäpäivään, kuten Citroënin kaikki muutkin moottorit tekivät. Uusi malli sai mallitunnuksen perään D-kirjaimen (droite-oikea), kun taas vanhempi malli nimettiin jälkikäteen G-lisäkirjaimella (gauche-vasen).Vuodeksi 1952 malli sai uuden sisustan, suuntavilkut, suuremman tavaratilan ja ulkoisena erona oli myös tuulilasinpyyhkijöiden siirto lasin alareunaan. Kaksi vuotta myöhemmin taka-akselille tuli kaasunestejousitus ja mallimerkintää tarkennettiin H-kirjaimella (hydropneumatique). Mallin valmistus päättyi vuonna 1956.Viimeisintä vuosien 1954 ja 1955 mallia valmistettiin vain 3000 kappaletta, ja sitä voidaan pitää 1955 esitellyn DS19-mallin koepenkkinä. Suomeen tuotiin uutena vain kaksi yksilöä.Kuvan auto on viimeisintä H-mallia (vm. 1955), se saapui Suomeen 22.5.1955 ja uutena se myytiin Kotkaan. Tämä yksilö on entisöimätön ja säilynyt rekisteritunnusta myöten alkuperäisenä. Nykyisin auto on helsinkiläisomistuksessa. Auton hinta uutena oli 969 000 markkaa, kun tavallisen traction avantin sai 652 000 markalla.Kaikkiaan Traction Avant -malliston autoja valmistettiin vuosina 1934-1957 759 000 kappaletta.Teksti ja kuvat: Janne HuhtalaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaClassic Motorshow 2023: BMW 3.0 CSi – haamuraja rikki Classic Motorshow: Citroën 15 SIX-H – mallisarjan ylellisin Classic Motorshow: Ferrari 250 GTE – uranuurtaja Classic Motorshow: Skoda Rapid 130 Coupe – sähäkkä tsekkiferrari Classic Motorshow: Opel Manta – ohitti Asconan jo ennen lähtöviivaa Lue lisää Kaikki artikkelit 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Ajoneuvot Maserati GranTurismo 110 Anniversario juhlii atrainmerkkiä jatkuvista tuotantotauoista huolimatta 28.11.2024 Ajoneuvot Kiinalaiset tulevat! – Vai tulivatko sittenkään? – Selvitimme kiinalaismerkkien ensirekisteröinnit 25.11.2024 Ajoneuvot DS Automobiles testaa jo Ranskan teillä 750 kilometrin WLTP-kantamaan pystyvää uutta sähkömalliaan 24.11.2024 Ajoneuvot 83 vuotta myöhemmin: Jeep Wrangler 4xe Willys ’41 kunnioittaa kaikkien maastureiden esiäitiä ladattavana hybridinä 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”