8.5.2023 Ajoneuvot Classic Motorshow: Skoda Rapid 130 Coupe – sähäkkä tsekkiferrari Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaikissa muissakaan urheiluautoissa moottori ei sijaitse edessä. Rapidin punainen väri ja Mangels-vanteet paikkaavat sen, mikä suorituskyvyssä annetaan muille tasoitusta. Monet yhdistävät coupe-korimallin automaattisesti tehokkaampaan moottoriin, parempaan kiihtyvyyteen ja suurempaan huippunopeuteen. Skodan Rapid-mallit rikkovat rohkeasti näitä ennakkoluuloja. Takamoottoriset Skodat olivat yleinen näky Suomenkin maanteillä 1970- ja 1980-luvuilla. Selvästi yleisin korimalli oli neliovinen sedan. Rautaesiripun takaa maahan tuotiin mm. Skodaa ja Wartburgia, jotka tosin eivät enää 1980-luvun kasinotalouden aikana olleet niitä halutuimpia malleja, ja lähes ainoana myyntivalttina olikin enää länsiautoja selvästi edullisempi hinta. Tsekkoslovakialainen Skoda taisteli sitkeästi hengissä ja kehitti myös coupe-tyylisen Rapid-mallin lisätäkseen kiinnostusta merkkiä kohtaan. Markkinoille se tuli 1984, mutta sen suurimmat uutuudet - hammastanko-ohjaus ja myöhemmin myös viisilovinen vaihteisto - eivät enää silloin riittäneet suuriin otsikoihin tai autolehtien etusivukuviin asti. Ensimmäinen versio vuonna 1984 oli Rapid 120. Sen 1200-kuutioinen moottori puski 55 hevosvoimaa, joka hämmennettiin nelivaihteisen vaihteiston kautta takarenkaille. Rapid 130 oli nimensä mukaisesti saanut isomman 1300-kuutioisen moottorin. Teho nousi samalla 58 hevosvoimaan, ja yhtä suuri uudistus oli viidennen pykälän lisääminen vaihdesalkkuun. Vuonna 1987 nähtiin Rapid 136, jossa sylinterikansi vaihtui kevytmetalliseksi ja teho nousi uudelle kymmenluvulle 62 hevosvoimaan. Vuotta myöhemmin nähtiin myös Rapid 135, jossa alhaisemman puristussuhteen vuoksi tehoa oli neljä hevosvoimaa vähemmän. 1980-luvulla näytti, että maailma ajaa 60-hevosvoimaisen tsekkiferrarin ohi, mutta Skodan tultua osaksi VW-perhettä on merkki lähtenyt kokonaan uuteen kukoistukseen. Kuvan auto on Rapid 130 Coupe vuodelta 1988. Viisivaihteisuus oli valmistajalle niin iso asia, että takaluukussa asia mainitaan kahdesti. Pakoputken halkaisija säväyttää urheiluautopiireissä lähinnä erilaisuudellaan. Mangels-vanteille on pyöräytetty 175/70R13-kokoiset kumit. Vaikka moottori on takana, niin tuulilasin edessä on silti komeat skoopit, joten raittiin ilman saanti kabiinin lienee ainakin turvattu. Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt