8.5.2023 Ajoneuvot Classic Motorshow: Skoda Rapid 130 Coupe – sähäkkä tsekkiferrari Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaikissa muissakaan urheiluautoissa moottori ei sijaitse edessä. Rapidin punainen väri ja Mangels-vanteet paikkaavat sen, mikä suorituskyvyssä annetaan muille tasoitusta. Monet yhdistävät coupe-korimallin automaattisesti tehokkaampaan moottoriin, parempaan kiihtyvyyteen ja suurempaan huippunopeuteen. Skodan Rapid-mallit rikkovat rohkeasti näitä ennakkoluuloja.Takamoottoriset Skodat olivat yleinen näky Suomenkin maanteillä 1970- ja 1980-luvuilla. Selvästi yleisin korimalli oli neliovinen sedan. Rautaesiripun takaa maahan tuotiin mm. Skodaa ja Wartburgia, jotka tosin eivät enää 1980-luvun kasinotalouden aikana olleet niitä halutuimpia malleja, ja lähes ainoana myyntivalttina olikin enää länsiautoja selvästi edullisempi hinta.Tsekkoslovakialainen Skoda taisteli sitkeästi hengissä ja kehitti myös coupe-tyylisen Rapid-mallin lisätäkseen kiinnostusta merkkiä kohtaan. Markkinoille se tuli 1984, mutta sen suurimmat uutuudet - hammastanko-ohjaus ja myöhemmin myös viisilovinen vaihteisto - eivät enää silloin riittäneet suuriin otsikoihin tai autolehtien etusivukuviin asti.Ensimmäinen versio vuonna 1984 oli Rapid 120. Sen 1200-kuutioinen moottori puski 55 hevosvoimaa, joka hämmennettiin nelivaihteisen vaihteiston kautta takarenkaille. Rapid 130 oli nimensä mukaisesti saanut isomman 1300-kuutioisen moottorin. Teho nousi samalla 58 hevosvoimaan, ja yhtä suuri uudistus oli viidennen pykälän lisääminen vaihdesalkkuun.Vuonna 1987 nähtiin Rapid 136, jossa sylinterikansi vaihtui kevytmetalliseksi ja teho nousi uudelle kymmenluvulle 62 hevosvoimaan. Vuotta myöhemmin nähtiin myös Rapid 135, jossa alhaisemman puristussuhteen vuoksi tehoa oli neljä hevosvoimaa vähemmän. 1980-luvulla näytti, että maailma ajaa 60-hevosvoimaisen tsekkiferrarin ohi, mutta Skodan tultua osaksi VW-perhettä on merkki lähtenyt kokonaan uuteen kukoistukseen.Kuvan auto on Rapid 130 Coupe vuodelta 1988. Viisivaihteisuus oli valmistajalle niin iso asia, että takaluukussa asia mainitaan kahdesti. Pakoputken halkaisija säväyttää urheiluautopiireissä lähinnä erilaisuudellaan. Mangels-vanteille on pyöräytetty 175/70R13-kokoiset kumit. Vaikka moottori on takana, niin tuulilasin edessä on silti komeat skoopit, joten raittiin ilman saanti kabiinin lienee ainakin turvattu.Teksti ja kuvat: Janne HuhtalaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Ajoneuvot Maserati GranTurismo 110 Anniversario juhlii atrainmerkkiä jatkuvista tuotantotauoista huolimatta 28.11.2024 Ajoneuvot Kiinalaiset tulevat! – Vai tulivatko sittenkään? – Selvitimme kiinalaismerkkien ensirekisteröinnit 25.11.2024 Ajoneuvot DS Automobiles testaa jo Ranskan teillä 750 kilometrin WLTP-kantamaan pystyvää uutta sähkömalliaan 24.11.2024 Ajoneuvot 83 vuotta myöhemmin: Jeep Wrangler 4xe Willys ’41 kunnioittaa kaikkien maastureiden esiäitiä ladattavana hybridinä 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 3.12.2024 Yleinen Renault 5 ennakkomyynti käynnistyi – hinnat alkaen 27390 euroa 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 3.12.2024 Esittely Koeistuttu: Ford Puma Gen-E – kompakti ulkoa, tilayllätys sisällä 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 29.11.2024 Uutinen Nissan kriisin kourissa: "meillä on 12-14 kuukautta aikaa" 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan