21.11.2020

Huutokauppahelmet – Alfa Romeo Berlina Aerodinamica Tecnica -sarja

Alfa Romeo Berlina Aerodinamica Tecnica -sarja

Edustaako Alfa Romeo Berlina Aerodinamica Tecnica -sarja kolmen auton kokoelmaa vai yhtä kokonaisuutta? Kyseessä on joka tapauksessa mestarillinen taideteos.

Huikea Alfa Romeo Berlina Aerodinamica Tecnica -sarja osoittaa parhaimmalla mahdollisella tavalla, mitä voidaan saavuttaa kun sarjatuotannon realiteetit ja tiukan budjetin kahleet riisutaan maailman parhailta automuotoilijoilta. Näiden kolmen taideteoksen takaa löytyy Franco Scaglione.

Mutoilututkielmat päästävät taiteilijoiden sielut valloilleen ja ajatukset laukkaamaan. Useat konseptiautot päätyvät kuitenkin ajan hampaisiin ikääntyen yhtä heikosti kuin vaateteollisuuden huippumuoti.

Äärimmäisen harvoin nämä muotoilututkielmat vangitsevat auton muotojen veistoksellisen potentiaalin yhteen ajattomaan kokonaisuteen – kolmesta puhumattakaan. Juuri tähän jälkimmäiseen pystyy oikeastaan vain Alfa Romeo Berlina Aerodinamica Tecnica -sarja.

1954 Alfa Romeo Bertone B.A.T. 5 interior

Siten väittelyn varaan jää vain onko kyse kolmikosta vai yhdestä kokonaisuudesta. Monen mielestä Alfa Romeo Berlina Aerodinamica Tecnica -sarja muodostaa automaailman ainoan todellisen triptyykin.

Näkökannasta riippumatta kolme autoa tuntevat tunnisteet 5, 7 ja 9d. Ne valmisti äärimmäisen maineikas Carrozzeria Bertone Torinossa vuosina 1953, 1954 ja 1955. Kolmikko edusti edistyksellisyyttä muotojensa lisäksi myös aerodynamiikan saralla.

Berlina Aerodinamica Tecnica, eli B.A.T., -autot ovat saman teeman kolme tulkintaa. Yhdessä ne muodostavat kokonaisuuden, jota tutkaillaan eri tavoin. Veistoksellisuus on kuitenkin jokaisessa aivan samalla tavalla läsnä. B.A.T. 5, 7 ja 9d ovat melkoisia mestariteoksia.

Alfa Romeo Berlina Aerodinamica Tecnica -sarja

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Alfa Romeo Berlina Aerodinamica Tecnica -sarja – RM Sotheby’s

Koko kolmen auton täydellinen Alfa Romeo Berlina Aerodinamica Tecnica -sarja huutokaupattiin yhtenä kokonaisuutena RM Sotheby’sin huutokauppatapahtumassa lokakuun lopulla. Huutokauppahinnaksi muodostui lopulta 14 840 000 dollaria eli reilut 12,5 miljoonaa euroa.

1953 Alfa Romeo Bertone B.A.T 5 Gray 3/4 Front View Studio

Autoista ensimmäinen B.A.T. 5 valmistui vuonna 1953 Torinon autonäyttelyyn. Scaglione omasi hyvin vahvan ajatuksen auton aerodynamiikan hiomisesta mahdollisimman alhaisen ilmanvastuksen saavuttamiseksi. Näin hän valmisti yksi kerrallaan neljä täysikokoista mallia ennen kuin oli tyytyväinen lopputulokseen.

Valmis muotoilututkielma sai asiaankuuluvasti nimen Berlina Aerodinamica Tecnica 5. Sen näyttävät muodot on kuitenkin suunniteltu käytettäväksi ja esimerkiksi ajovalot taittuvat tarvittaessa esiin keulan siivistä.

Aikalaisten arvioiden mukaan B.A.T. 5 ilmanvastuskertoimeksi olisi mittausten mukaan arvioitu niinkin alhainen lukema kuin 0,23 joka kuulostaa ajankohtaan suhteutettuna hurjalta. Toisaalta sillä kerrotaan saavutetun lähes 200 kilometrin tuntinopeus 43-hevosvoimaisen nelisylinterisen moottorin avulla, joka tuntuu lähes mahdottomalta.

1954 Alfa Romeo Bertone B.A.T. 7 Teal Rear View Studio

Työt jatkuivat välittömästi eteenpäin, sillä seuraava konsepti B.A.T. 7 esiteltiin jo seuraavana vuonna. Scaglione jatkoi ensimmäisen auton positiivisen vastaanoton innoittamana eteenpäin muun muassa madaltamalla konepeltiä ja kasvattamalla taakse jatkuneita siipiä. Tämän väitetään saavuttaneen ilmanvastuskerroin 0,19 aikana ennen tuulitunneleita ja tietokoneavusteista laskentaa, joten väitettä tuntuu täysin uskomattomalta.

Auto valmistui niin myöhään vuoden 1954 Torinon autonäyttelyyn, että Nuccio Bertone ja Franco Scaglione ajoivat sen itse paikan päälle. Jälleen vastaanotto oli hyvin suosiollinen. Alfa Romeo laivasikin auton tammikuussa 1955 Yhdysvaltoihin esiteltäväksi.

1955 Alfa Romeo Bertone B.A.T. 9d

Viimeistään vuoden 1954 autonäyttelykauden ollessa ohi Scaglione jatkoi jo seuraavan muotoilututkielman pariin. Kolmas, ja viimeinen, sarjan auto oli lähempänä katuatuoja Alfa Romeon vaatimuksen mukaisesti. B.A.T. 9d esiteltiin vuoden 1955 Torinon autonäyttelyssä.

Tämä on selvästi tunnistettavissa Alfa Romeoksi jo pelkästään keulamaskinsa muodosta jothuen ja tekniikka oli edelleen peräisin kaikkien muidenkin autojen tapaan Alfa Romeo 1900 -mallista. Autoyksilö myytiin Yhdysvaltoihin pian vuoden 1955 autonäyttelykauden loputtua.

Edeltä voi jo päätellä uskomattoman faktan. Nämä kolme autoa eivät esiintyneet uutena koskaan yhdessä. Ensimmäistä kertaa kolmikko kerättiin kasaan, kun Nuccio Bertone vieraili Kaliforniassa Pebble Beach Concours d’Elegance -tapahtumassa vuonna 1989. Tarinan mukaan Nuccio Bertone muisteli monia Franco Scaglionen kanssa kokemiaan tunteikkaita ja hienoja hetkiään tuossa tapahtumassa.

Aerodynamiikaltaan ja muotoilultaan merkittävät Franco Scaglionen luomukset yhdistävät mielenkiintoisella tavalla ajokelpoisen auton ja staattisen veistoksen. On täysin poikkeuksellista, että kolme tämänkaltaista yksittäiskappaletta on ylipäätään mahdollista hankkia kerralla. Kasassa on melkoinen 14,8 miljoonan dollarin triptyykki.

Teksti: Henri Posa, kuvat: Ron Kimball/RM Sotheby’s ja lähde: RM Sotheby’s

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat