21.11.2020 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Alfa Romeo Berlina Aerodinamica Tecnica -sarja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Edustaako Alfa Romeo Berlina Aerodinamica Tecnica -sarja kolmen auton kokoelmaa vai yhtä kokonaisuutta? Kyseessä on joka tapauksessa mestarillinen taideteos. Huikea Alfa Romeo Berlina Aerodinamica Tecnica -sarja osoittaa parhaimmalla mahdollisella tavalla, mitä voidaan saavuttaa kun sarjatuotannon realiteetit ja tiukan budjetin kahleet riisutaan maailman parhailta automuotoilijoilta. Näiden kolmen taideteoksen takaa löytyy Franco Scaglione. Mutoilututkielmat päästävät taiteilijoiden sielut valloilleen ja ajatukset laukkaamaan. Useat konseptiautot päätyvät kuitenkin ajan hampaisiin ikääntyen yhtä heikosti kuin vaateteollisuuden huippumuoti. Äärimmäisen harvoin nämä muotoilututkielmat vangitsevat auton muotojen veistoksellisen potentiaalin yhteen ajattomaan kokonaisuteen – kolmesta puhumattakaan. Juuri tähän jälkimmäiseen pystyy oikeastaan vain Alfa Romeo Berlina Aerodinamica Tecnica -sarja. Siten väittelyn varaan jää vain onko kyse kolmikosta vai yhdestä kokonaisuudesta. Monen mielestä Alfa Romeo Berlina Aerodinamica Tecnica -sarja muodostaa automaailman ainoan todellisen triptyykin. Näkökannasta riippumatta kolme autoa tuntevat tunnisteet 5, 7 ja 9d. Ne valmisti äärimmäisen maineikas Carrozzeria Bertone Torinossa vuosina 1953, 1954 ja 1955. Kolmikko edusti edistyksellisyyttä muotojensa lisäksi myös aerodynamiikan saralla. Berlina Aerodinamica Tecnica, eli B.A.T., -autot ovat saman teeman kolme tulkintaa. Yhdessä ne muodostavat kokonaisuuden, jota tutkaillaan eri tavoin. Veistoksellisuus on kuitenkin jokaisessa aivan samalla tavalla läsnä. B.A.T. 5, 7 ja 9d ovat melkoisia mestariteoksia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Alfa Romeo Berlina Aerodinamica Tecnica -sarja – RM Sotheby’s Koko kolmen auton täydellinen Alfa Romeo Berlina Aerodinamica Tecnica -sarja huutokaupattiin yhtenä kokonaisuutena RM Sotheby’sin huutokauppatapahtumassa lokakuun lopulla. Huutokauppahinnaksi muodostui lopulta 14 840 000 dollaria eli reilut 12,5 miljoonaa euroa. Autoista ensimmäinen B.A.T. 5 valmistui vuonna 1953 Torinon autonäyttelyyn. Scaglione omasi hyvin vahvan ajatuksen auton aerodynamiikan hiomisesta mahdollisimman alhaisen ilmanvastuksen saavuttamiseksi. Näin hän valmisti yksi kerrallaan neljä täysikokoista mallia ennen kuin oli tyytyväinen lopputulokseen. Valmis muotoilututkielma sai asiaankuuluvasti nimen Berlina Aerodinamica Tecnica 5. Sen näyttävät muodot on kuitenkin suunniteltu käytettäväksi ja esimerkiksi ajovalot taittuvat tarvittaessa esiin keulan siivistä. Aikalaisten arvioiden mukaan B.A.T. 5 ilmanvastuskertoimeksi olisi mittausten mukaan arvioitu niinkin alhainen lukema kuin 0,23 joka kuulostaa ajankohtaan suhteutettuna hurjalta. Toisaalta sillä kerrotaan saavutetun lähes 200 kilometrin tuntinopeus 43-hevosvoimaisen nelisylinterisen moottorin avulla, joka tuntuu lähes mahdottomalta. Työt jatkuivat välittömästi eteenpäin, sillä seuraava konsepti B.A.T. 7 esiteltiin jo seuraavana vuonna. Scaglione jatkoi ensimmäisen auton positiivisen vastaanoton innoittamana eteenpäin muun muassa madaltamalla konepeltiä ja kasvattamalla taakse jatkuneita siipiä. Tämän väitetään saavuttaneen ilmanvastuskerroin 0,19 aikana ennen tuulitunneleita ja tietokoneavusteista laskentaa, joten väitettä tuntuu täysin uskomattomalta. Auto valmistui niin myöhään vuoden 1954 Torinon autonäyttelyyn, että Nuccio Bertone ja Franco Scaglione ajoivat sen itse paikan päälle. Jälleen vastaanotto oli hyvin suosiollinen. Alfa Romeo laivasikin auton tammikuussa 1955 Yhdysvaltoihin esiteltäväksi. Viimeistään vuoden 1954 autonäyttelykauden ollessa ohi Scaglione jatkoi jo seuraavan muotoilututkielman pariin. Kolmas, ja viimeinen, sarjan auto oli lähempänä katuatuoja Alfa Romeon vaatimuksen mukaisesti. B.A.T. 9d esiteltiin vuoden 1955 Torinon autonäyttelyssä. Tämä on selvästi tunnistettavissa Alfa Romeoksi jo pelkästään keulamaskinsa muodosta jothuen ja tekniikka oli edelleen peräisin kaikkien muidenkin autojen tapaan Alfa Romeo 1900 -mallista. Autoyksilö myytiin Yhdysvaltoihin pian vuoden 1955 autonäyttelykauden loputtua. Edeltä voi jo päätellä uskomattoman faktan. Nämä kolme autoa eivät esiintyneet uutena koskaan yhdessä. Ensimmäistä kertaa kolmikko kerättiin kasaan, kun Nuccio Bertone vieraili Kaliforniassa Pebble Beach Concours d’Elegance -tapahtumassa vuonna 1989. Tarinan mukaan Nuccio Bertone muisteli monia Franco Scaglionen kanssa kokemiaan tunteikkaita ja hienoja hetkiään tuossa tapahtumassa. Aerodynamiikaltaan ja muotoilultaan merkittävät Franco Scaglionen luomukset yhdistävät mielenkiintoisella tavalla ajokelpoisen auton ja staattisen veistoksen. On täysin poikkeuksellista, että kolme tämänkaltaista yksittäiskappaletta on ylipäätään mahdollista hankkia kerralla. Kasassa on melkoinen 14,8 miljoonan dollarin triptyykki. Teksti: Henri Posa, kuvat: Ron Kimball/RM Sotheby’s ja lähde: RM Sotheby’s Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?