4.11.2023

Huutokauppahelmet – Avions Voisin C14 ’Chartre’ on art decon ja kuosien juhlaa

1931 Avions Voisin C14 huutokauppa

Avions Voisin loi upeimmat autonsa 1920-luvun molemmin puolin. Myynnissä oleva C14 'Chartre' juhlistaa art decoa eikä todellakaan ymmärrä harmaiden sisustojen päälle.

Ranskalainen Gabriel Voisin jäi ehkä pieneen rooliin autonvalmistuksen historiassa, sillä hänen uransa rajoittui maailmansotiin. Ensimmäiseen maailmansotaan asti ilmailupioneeri jatkoi veljensä Charlesin kanssa perustettua lentokonetehdasta, mutta sodan jälkeen Gabriel hylkäsi ilmailun ja siirtyi autojen pariin. Vuosien 1919–1939 välisenä aikana Avions Voisin valmistikin aikakautensa mestariteoksia, sillä upeat autoluomukset henkivät art decon ja insinööritaitojen kauneutta samassa paketissa.

1931 Avions Voisin C14 huutokauppa

Autoissa suosittiin perinteistä vaunutyyliä, vaikka niissä kokeiltiin itsekantavaa korirakennetta, keskeistä painonjakaumaa, keveitä rakenteita ja muita mielenkiintoisia ratkaisuja. Avions Voisinin moottorikokeiluissa nähtiin muun muassa kaksitoistasylinterinen rivikone(!) sekä seitsemänsylinterinen tähtimoottori.

Toisen maailmansodan jälkeen Avions Voisin päätyi mutkien kautta osaksi nykyistä Safran Aircraft Enginesiä, entistä SNECMA:a. Gabriel Voisin suunnitteli tuon jälkeen Citroën 2CV:täkin kevyemmän Biscooter-miniauton, joka sai jonkinlaisen valmistustarinan Espanjassa nimellä Biscúter.

1931 Avions Voisin C14 huutokauppa

Maailmalta löytyy myös joitakin Avions Voisinin valmistamia elementtitaloja, sillä yhtiö kokeili metallirunkoisten valmistalojen rakentamista 1920-luvulla.

Ehkä pisin perintö Avions Voisinista jäi kuitenkin henkilökunnan kautta. 1930-luvulla yhtiö suositteli nimittäin Louis Renaultille erään nuoren insinöörin palkkaamista, sillä Voisin ei pystynyt enää takaamaan palkanmaksua. Insinööri kuitenkin meni töihin Citroënille, jossa hän oli mukana Traction Avantin, 2CV:n ja DS:n kehitystyössä. Kyseessä oli André Lefébvre, jota on pidetty joskus myös toimivan etuvedon kehittäjänä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1931 Avions Voisin C14 'Chartre'

Avions Voisin C14 oli valmistuksessa vuosina 1926–1932. Kyseessä oli yksi ranskalaismerkin menestyneemmistä automalleista, jonka valmistusmäärä vaihteli lähteestä riippuen 1 700 ja 4 000 auton välillä. Moottorina oli 2,3-litrainen kuusisylinterinen Knight-tyyppinen luistiventtiilimoottori. Lisäksi autossa oli ylivaihteella varustettu vaihteisto, sähköstartti ja jarrutehostin.

1931 Avions Voisin C14 huutokauppa

Huutokaupattavan yksilön tekee erikoiseksi sen 'Chartre'-kori, joita on saatettu valmistaa ehkä jopa vain kaksin kappalein. Matala, terävälinjainen ja sisältä värikäs auto erottuu massasta koska tahansa. Pitkäksi autoksi käytössä on vain kaksi ovea, antaen autolle hiukan uhkaavankin olemuksen.

1930 valmistettu kori numero 28599 rekisteröitiin 1932, mutta sen jälkeen autosta ei tiedetä juuri mitään. 1965 sen löysi Voisinien asiantuntija Yves Daimler iäkkään rouvashenkilön ladosta. Auto entisöitiin ja sen seuraava omistaja Montpellierin alueella ajoi autolla jopa rallia. Lähes 40 vuoden jakson jälkeen auto huutokaupattiin 2004.

1931 Avions Voisin C14 huutokauppa

Auton entisöi tunnettu Avions Voisin -keräilijä Philipp Moch ja auto palautettiin concours-tasolle 2004–2006. Auto palautettiin vihreän kauden jälkeen alkuperäiseksi mustaksi ja sisustan Paul Poiret -kuosista löydettiin tarpeeksi, jotta kangasartesaani pystyi luomaan autoon uuden sisustan kangaspuiden avulla. Entisöinnin tuloksena autolla voitettiin 2006 Pebble Beachin luokka "Voisin 1927–1933". Auto myytiin 2008, jolloin sitä myös remontoitiin taka-akseliston ja jousituksen osalta.

1931 Avions Voisin C14 huutokauppa

Nykyinen omistaja sai auton haltuunsa 2011, jonka jälkeen auto on saanut palkintoja muun muassa 2015 Chantilly Arts & Elegancessa ja 2019 Goodwood Festival of Speedissä.

Auto numero 28 599 on erinomaisessa kunnossa oleva osa 1930-luvun autohistoriaa. RM Sotheby'sin Lontoon huutokaupassa listattu Avions Voisin C14 'Chartre' on hinta-arvioltaan 250 000 ja 350 000 punnan (287 000 – 403 000 euron) luokassa.

Lähde ja kuvat: RM Sotheby's Teksti: Aake Kinnunen

Luetuimmat