28.8.2021

Huutokauppahelmet – Dallara Stradale

2019 Dallara Stradale – RM Sotheby’s

Oikeasti kevyt ja hauska ratalelu saisi olla myös persoonallinen. Dallara Stradale tarjoaa moottoriratojen menestykseen pohjautuvan vaihtoehdon.

Huutokauppahelmet suuntaa tällä kertaa jälleen erikoisille vesille. Tämä tarina on syytä aloittaa selittämällä, mikä ylipäätään on Dallara Stradale. Tuote lienee harvalle tuttu, vaikka Dallara olisikin moottoriurheilun puolelta tuttu nimi.

2019 Dallara Stradale – RM Sotheby’s

Vuonna 1972 Gian Paolo Dallara perusti yrityksen nimeltä Dallara Automobili S.p.A. Formula 1 ja Formula 3 -maailmoissa kerrytetyn osaamisen pohjalta. Dallara oli saanut koulutuksensa ilmailualan insinööriksi ja työskennellyt muun muassa Alfa Romeolle, Ferrarille, Lamborghinille ja McLarenille urheiluautojen korien suunnittelun parissa. Nyt oli aika kehittää omia tuotteita. 

Hänen innoittajanaan toimi Lotuksen perustaja Colin Chapman ja vähemmän yllättäen myös Dallara tahtoi kunnioittaa miehen luomaa filosofiaa. Minimalisimin ja kaiken ylimääräisen jälkeen autoon on lisättävä tehon sijaan keveyttä. Saman pyrki myös Dallara Stradale.

Dallara Stradale

Tuon auton kehitystyö aloitettiin 2015 aerodynamiikasta, joka oli Dallaran itsensä heiniä. Hän palkkasi avukseen auton kehittämiseen myös entisen kilpakuljettajan Loris Bicocchin ja Italian Torinossa sijainnut pieni konsulttiyritys Granstudio sai ottaa vastaan tehtävänannon.

Vain 855 kilogrammaa painanut auto tulisi saamaan voimanlähteekseen nelisylinterisen 2,3-litraisen turboahdetun Ford EcoBoost -moottorin. Tätä käytti myös pirtsakka Ford Focus RS, mutta Boschin moottorinohjauksella siitä revittiin Dallaraan peräti 294 kilowattia (400 hv) tehoa ja mukavat 500 newtonmetriä vääntöä. Näin tehon ja painon suhde saatiin mukavalle mallille.  

Dallara Stradale

Sama auto on itse asiassa tuotannossa vielä tänäkin päivänä samassa paikassa Italian Parmassa. Aivan ensimmäinen valmistunut yksilö toimitettiin Gian Dallaralle hänen 81-vuotissyntymäpäivänään.

Stradale on mahdollista saada yksilölllisesti valmistettuna eri korivaihtoehtoina, joista tyypillisimpään päähän kuuluvat berlinetta ja barchetta.  Näistä berlinetta on kovakattoinen vaihtoehto kahdella ylöspäin aukeavalla lokinsiipiovella. Vastaavasti barchetta tarkoittaa avointa hyttiä, jossa ei itse asiassa ole ovia lainkaan.

2019 Dallara Stradale – RM Sotheby’s

Osin nämä eri korivaihtoehdot mahdollistettiin hiilikuiturunkoon pujotetulla polykarbonaattituulilasilla, joka on siten helposti irrotettavissa autosta. Muutenkin kyseessä on, laajamittaisen tuulitunnelissa tehdyn testauksen pohjalta syntynyt, hiilikuitukori. Suurista ilmanottoaukoista toinen johtaa ilman suoraan välijäähdyttimelle ja toinen konehuoneeseen.

Dallara Stradale

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

2019 Dallara Stradale – RM Sotheby’s

Tämä kyseinen huutokaupattava Dallara Stradale valmistui tehtaalta vuonna 2019 komeaan kaksioviseen berlinetta-koriin verhottuna. Ulkokuori oli maalattu valkoiseksi ja sisätiloihin oli valittu punaisilla kontrastitikkauksilla koristeltua mustaa nahkaa. Lisävarustelistalta on valittu kuusipykäläinen automatisoitu manuaalivaihteisto, eli niin sanottu robottivaihteisto, ratin taakse sijoitetuin vaihtolavoin varustettuna. 

Tämä yksilö on ensirekisteröity Sveitsiin 28. toukokuuta 2020. Ostaja saa itselleen myös OMP:n hinauslenkin, Dallaran ostajalle annettavan laukun sekä Dallaran asennussarjan etupään rekisterikilvelle. Huutokauppailmoituksen tekohetkellä tällä oli ajettu vain 172 kilometriä, joten se kaipaa kovasti kilometrejä. 

Dallara Stradale

Uutena kyseessä on ollut kallis ratalelu, mutta jopa kohtuuhintainen pienen pajan erikoisauto. Joka tapauksessa veroton hintapyynti on ollut aikanaan jossakin noin 200 000 euron lähimaastossa. Huutokaupattavalle kohteelle ei jutun kirjoitushetkellä oltu vielä määritelty hinta-arvioita, mutta tuskin se ainakaan kovin paljon enempää voi olla. 

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Simon Laufer/RM Sotheby´s , Lähde: RM Sotheby’s 

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat