24.5.2025

Huutokauppahelmet: ”Mummo Ankan” Detroit Electric

Kuva RM Sotheby's

Useampaakin autoa on kuvailtu Mummo Ankan auton näköiseksi, mutta Detroit Electric oli se aito alkuperäinen esikuva.

Vaikka liikenteen sähköistyminen tuntuu tuoreelta ajatukselta ja sähköautotekniikka sekä latausinfra ovat ottaneet mittavia loikkia viimeisen kymmenen vuoden aikana, sähköauto itsessään ei ole mikään uusi ajatus. Eri merkkisiä sähköautoja oli myynnissä jo sata vuotta sitten, ja ensimmäisen maailmansodan nostaessa polttoainehintoja ne kävivät tuolloin kohtuullisen hyvin kaupaksi: Detroit Electric, juttumme auton valmistaja möi vuosittain tuhansia uusia autoja 1910-luvun puolivälin tienoilla. 1920-luvulle tultaessa bensiinimoottoristen autojen parempi saatavuus, alhaisemmat hinnat ja samaan aikaan parantunut tieverkosto kuitenkin tyrehdyttivät kaupunkialueille soveltuneiden tuolloisten sähköautojen myynnin, ja niinpä ladattavista autoista tuli pitkäksi aikaa harvinaisia erikoisuuksia ennen niiden uutta tulemista.

Detroit Electricin varhaiset sähköautot ovat monelle tutumpia autoja kuin arvataankaan: niistä on otettu aikoinaan malli Disneyn Mummo Ankan autoon. Tämäkin nyt huutokaupattava, punamusta Detroit Electric Model 75A Brougham on juuri ”mummoankan” auton näköinen, sillä niin tunnistettava tuo kulmikas, pysty salonki on. Oma charminsa sillä on ehdottomasti.

RM Sotheby’sin kesäkuun alkuun mennessä huutokauppaamasta Detroit Electricistä kerrotaan myynti-ilmoituksessa varsin vähän. Auto on kuitenkin restauroitu uudenveroiseksi ja varustettu modernilla akustolla, mikä pidentänee kotteron toimintamatkaa alkuperäisestä sadasta kilometristä jonkin verran. Näin kanttiautoihin vihkiytymättömälle vaikuttaisi myös siltä, että tällaisella veteraaniautolla ajelu ja sen ylläpito saattaisi olla polttisvarianttiin verrattuna helpompaa.

Vuoden 1918 mallisten autojen voimalinja koostui perämurikkaan pultatusta 84 voltin tasavirta-sähkömoottorista, joka tuotti 4,28 hevosvoimaa ja tarjosi 25 mailin tuntinopeuden, eli sähkövoiman turvin terhakasti kiihtyvällä Detroit Electricillä pysynee hyvin 40km/h kulkevan kaupunkiliikenteen tahdissa. Lämmityslaitetta ei tietysti ole mukana kuluttamassa kantamaa. Polkimilla hillitään vain vauhtia tai kytketään moottori peruutusvaihteelle; eteenpäin mennään käsihallintalaitteilla, joista myös käännellään etupyöriä. Istuinjärjestys vaikuttaa vapaamuotoiselta.

Vastaavankuntoisten Detroit Electricien hinnat ovat yltäneet sadantuhannen tuolle puolen, ja tämän hienokuntoisen yksilön arvioidaan menevän kaupaksi 145-160 tuhannella dollarilla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat