12.9.2020 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Studebaker Avanti R2 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Studebaker Avanti R2 tarjosi noin 290 hevosvoimaa ja levyjarrut vuonna 1963. Futuristinen muoto kulki muiden edellä. Mekaanisesti ahdettu Studebaker Avanti R2 on mielenkiintoinen yhdysvaltalainen automalli pitkälle ulottuvan historian omaavalta ajoneuvovalmistajalta. Studebaker aloitti jo hevosvaunujen parissa vuonna 1852 ja 1900-luvun taitteessa merkki valmisti sähköautoja. Tällä kertaa tarina vie meidät 1960-luvulle aikaan, joka valitettavasti johti yrityksen autotehtaiden sulkemiseen. Itse asiassa Avanti oli viimeinen Studebakerin esittelemä täysin uusi automalli. Levyjarruilla varustettu tehokas kaksiovinen oli äärimmäisen mielenkiintoinen myös muotojensa osalta.Vuoden 1963 Studebaker Avanti R2 omaa verkon välillä 16.-25.9. käytävässä RM Sotheby’s ”The Mitosinka Collection” -huutokauppatapahtumassa hinta-arvion 20 000 - 30 000 dollaria eikä hintavarausta ole. 1963 Studebaker Avanti R2 Supercharged – RM Sotheby’sTämä tunnisteen 63R-2564 Studebaker Avanti R2 on ilmeisesti myyty uutena Illinoisissa juurikin valkoisella ulkokuorella (Avanti White) ja oranssinpunaisella sisäverhoilulla varusteltuna. Muihin valintoihin lukeutuivat mekaanisesti ahdettu tehokkaampi R2-moottori, Powershift-automaattivaihteisto, tummennetut ikkunat, ohjaustehostin, järeämmät jouset, Twin Traction -tasauspyörästön luistonrajoitin, tuulilasinpesuri, radio takakaiuttimilla sekä turvavyöt. Tarinan mukaan Andy Popadiuk olisi ostanut auton jo hieman käytettynä vuonna 1965 ja pitänyt sitä peräti 45 vuotta, jonka aikana autolle tehtiin useita ajan hengen mukaisia päivityksiä. Näihin lukeutuivat muun muassa etuikkunoiden vesikourut sekä keulan metallisäleikkö. Popadiuk toimitti auton mukana useita kuvia auton alkuajoilta. Auto kärsi nimittäin keulakolarin 1970-luvun puolivälin tienoilla. Tuolloin se toimitettiin Avanti Motorsin tiloihin Indianaan ja sai uuden keulan myöhempien mallien neliskulmaisilla ajonvalonkuorilla. Samalla myös sisälokasuojat vaihtuivat ja mallimerkinnät muuttuivat vastaamaan myöhempien yksilöiden ”supercharged” -lätkiä. Samassa yhteydessä saatettiin hukata alkuperäinen korinumeron merkintä 63R-2564, sillä ainakaan sitä ei ole enää jäljellä. Moottori on rakennettu uudelleen ja runkoa on kunnostettu 1980-luvulla.Kuuluttuaan kahdeksan vuotta Zimmermanin autokokoelmaan auto siirtyi nykyisen myyjän omistukseen 2018. Se on pääosin säilynyt näytillä autokokoelmassa maalipinnan ja kaasuttimen vaatimia huoltotaukoja lukuun ottamatta. Tämä Studebaker Avanti R2 Supercharged on saanut myös uuden akun ja polttoainepumpun. Maalipinta on hieman heikossa hapessa ovien ylälaidoissa ja konepellin lämmöneristysmateriaali on haurastunut. Sisätilojen uskotaan olevan pitkälti alkuperäisiä kuljettajan istuimen uusittua verhoilua lukuun ottamatta. Auton mukana toimitetaan alkuperäinen ohjekirja ja lisävarusteluettelo. Mekaanisesti ahdettu Studebaker Avanti on 60-luvun autoksi varsin suorituskykyinen ja siten hyvin mielenkiintoinen. Tämä yksilö vaikuttaisi olevan hyvässä käyttökunnossa ajamista ja nauttimista varten. Teksti: Henri Posa, Kuvat ja lähde: RM Sotheby’sMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen