17.10.2020

Huutokauppahelmet – Talbot-Lago T26 Grand Sport Longue

Talbot-Lago T26 Grand Sport Longue - RM Sotheby's

Talbot-Lago T26 Grand Sport Longue on upea 1950-luvun urheiluauto. Vain tusinan uskotaan olevan enää jäljellä.

Talbot-Lago T26 Grand Sport Longue seurasi jo itsessään kuuluisaa T26 Grand Sport mallia, eli muutenkin pitkähkö nimi kasvoi vielä Longuen verran. Tämä pohjautui lyhennetylle, kevennetylle ja hieman muutenkin muovatulle Talbot-Lago Record -henkilöauton rungolle erillisjousitetulla etuakselilla. Sen ympärille rakennetun komean korin oli piirtänyt Carlo Delaisse.

Osin autolle nimenkin antanut, upea kuusisylinterinen, T26-moottori oli varustettu kolmella Solex kaasuttimella. Näiden avulla huipputeho 210 hevosvoimaa saavutettiin kierrosluvulla 4500 kierrosta minuutissa.

Talbot-Lago T26 Grand Sport Longue esiteltiin Pariisin autonäyttelyssä vuonna 1953 ylväänä ja tehokkaana autona, mutta tämä ei näkynyt myyntimenestyksenä. Vain noin 20 yksilöä valmistui tehtaalta ennen kuin tuotanto päättyi vuosien 1954 ja 1955 taitteen tienoilla. Ainoastaan tusinan verran uskotaan säilyneen tähän päivään ja ne edustavat viimeisiä T26-moottorilla varustettuja suuria Talbot-Lagoja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1954 Talbot-Lago T26 Grand Sport Longue – RM Sotheby’s

Runkonumeron 111003 Talbot-Lago T26 Grand Sport Longue huutokaupataan lokakuun lopulla. Se valmistui tehtaalta 4. helmikuuta vuonna 1954 ja toimitettiin herralle nimeltä Counil. Alkuperäisestä valmistustodistuksesta on kopio tallella, joka kertoo tarkemmin muun muassa auton alkuperäisvarustelusta.

Moottori rakennettiin uusiksi 1980-luvulla ja apulaitteet muutamaa vuotta myöhemmin. Joskus 1990-luvun aikana ja 2000-luvun alkupuolella tämä yksilö entisöintiin vähän kerrallaan.

Koko kori puhdistettiin pellille asti ja viimeisteltiin kuvissa näkyvään syvän tummansiniseen sävyyn, kun taas verhoilu uusittiin vaalealla nahalla, villamatoin ja uusin kromiyksityiskohdin. Suurin osa autosta on säilynyt entisöinnin jäljiltä hienossa kunnossa, mutta alustassa sekä konehuoneessa on joitakin jälkiä käytöstä ja ajan patinasta. Tarkkaan katsova huomaa myös, että etuistuimilla on istuttu eivätkä ne ole siten enää uudet.

Mittarilukema koko auton historian ajalta on edelleen alle 25 000 kilometriä. Tämä kyseinen T26 GSL toimitetaan varavanteella ja -renkaalla sekä muutamalla muulla varaosalla.

Tämänkaltainen Talbot-Lago T26 Grand Sport Longue on 1950-luvun mittapuulla tehokas ja siten varmasti jännittävä ajettava upean moottorinsa voimin. Kyseessä ei ole vain äärimmäisen harvinainen auto vaan todella tyylitietoisen teiden taitajan valinta. Hinta-arvio on 180 000 - 240 000 dollaria.

Teksti: Henri Posa, kuvat: Darin Schnabel/RM Sotheby’s, lähde: RM Sotheby’s

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat