17.10.2022 Ajoneuvot Hyundai investoi miljardeja – uusi sähköautoalusta paremmalla toimintamatkalla tulossa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai haluaa parantaa autoilijoiden asiakaskokemusta ja panostaa siihen runsaasti kehittyvän ohjelmistotekniikan avulla. Hyundai on ilmoittanut, että se aikoo investoida voimakkaasti tulevaisuuteen. Se on ilmoittanut, että se investoi vuoteen 2030 mennessä ohjelmistopohjaisten ajoneuvojen kehittämiseen kaikkiaan 18 triljoonaa Korean wonia eli yli 12 miljardia dollaria. Hyundai julkisti lokakuussa uuden koko maailmaa kattavan strategian, jonka tavoitteena on, että kaikki konsernin ajoneuvot kaikissa segmenteissä ovat ohjelmistopohjaisia vuoteen 2025 mennessä.Esimerkiksi verkon yli tapahtuvat Over-The-Air (OTA) -ohjelmistopäivitykset ovat saatavilla Hyundai Motor Groupin kaikkiin uusiin automalleihin, sähköautoista polttomoottoriautoihin lähivuosina, vuoteen 2025 mennessä. Järjestelmä mahdollistaa konsernin valmistamien automallien ohjelmistojen pysymisen ajan tasalla kaikkialla maailmanlaajuisesti. Kun ohjelmistoalusta standardoidaan, sillä tavoin Hyundai saa vähennettyä valmistuskustannuksia ja lyhennettyä tuotekehitykseen kuluvaa aikaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUuden sukupolven sähköautoalusta myös tulossaHyundai aikoo esitellä vuonna 2025 kokonaan uusia ajoneuvoja, jotka perustuvat kahteen uuteen sähköautoalustaan. Alustojen nimet ovat eM ja eS. Uudet pelkästään sähköajoneuvoille kehitetyt ajoneuvoalustat luodaan konsernin IMA (integrated Modular Architecture) -järjestelmän alle. Järjestelmä mahdollistaa tulevaisuudessa sähköautojen ydinkomponenttien, kuten akkujen ja moottoreiden, standardoinnin ja modularisoinnin.Hyundain eM-alusta kehitetään erityisesti sähköautoille kaikissa segmenteissä. Tarjolle tulee myös 50 prosenttia nykyistä parempaa toimintamatka yhdellä latauksella. Lisäksi eM-alustaa kehitetään tukemaan tason 3 tai jopa korkeampaa autonomista ajotekniikkaa sekä OTA-ohjelmistopäivitysominaisuuksia.Hyundain eS-alusta puolestaan on eksklusiivinen alusta, joka kehitetään vain Purpose Built Vehicles (PBV) -ajoneuvojen pohjaratkaisuksi. Tämä rakenne on täysin joustava vastaamaan monenlaisia vaatimuksia ja räätälöityjä ratkaisuja kuljetus-, logistiikka- ja autoteollisuuden yrityksille.Hyundai-konsernin tavoitteena on vähentää merkittävästi autonvalmistuksen massatuotantoprosesseihin käytettävää aikaa, sen vuoksi yhteiset laitteisto- ja ohjelmistoalustat ovat tärkeitä. Tämä mahdollistaa ajoneuvon komponenttien jakamisen kaikkien eri ajoneuvosegmenttien kesken, mikä johtaa tehokkaampaan ajoneuvokehitykseen ja suurempiin kustannussäästöihin.Muuttuva yhteiskunta täytyy huomioidaHyundai Motor Group -konsernin mukaan tulevaisuuden visio liikkuvuudesta muuttuu täysin. Hyundailla nähdään, että tulevaisuuden liikkumisratkaisuissa ihmiset voivat nauttia helposta ja saumattomasta matkustamisesta, vaikka he eivät itse omistaisi autoa. Hyundai-konsernin keskipitkän ja pitkän aikavälin strategiassa otetaan huomioon liikkuvuuden uudet ulottuvuudet. Software Defined Vehicles (SDV) -ohjelmistoratkaisut ovat tällöin ydinteknologia, joka yhdistää saumattomasti uusia mobiililaitteita sekä -palveluita.Jo nyt Hyundain valmistamat autot on varustettu SDV-ohjelmistoteknologioilla. Niihin kuuluvat Infotainment-tietoviihdejärjestelmä, liitettävyyspalvelut sekä kuljettajaa avustavat järjestelmät (Advanced Driver Assistance Systems, ADAS). Tekniikan nopean kehittymisen myötä avautuu kokonaan uusien mahdollisuuksien maailma. Yhteiskunta muuttuu, kulkuvälineet kehittyvät ja ohjelmistopohjaiset ajoneuvot yleistyvät.Liikkuvuuden ajattelutapaa voimakkaasti lähitulevaisuudessa muokkaava suunnitelma antaa asiakkaille vapauden päivittää autojensa turvallisuutta, mukavuutta, liitettävyyttä ja suorituskykyä etänä missä ja milloin tahansa. Jatkuvasti kehittyvä ohjelmistoteknologia mahdollistaa myös asiakaskokemuksen jatkuvan kehittämisen koko auton elinkaaren ajan.Myös tekoälyä kehitetäänHyundai on kehittänyt uuden tietoalusta, jonka nimi on Connected Car Operating System (ccOS). Sen avulla korealaisvalmistaja pystyy tarjoamaan asiakkaille räätälöityjä palveluita ja tietoja kyetään käsittelemään nopeasti.Hyundai Motor Group -konsernissa odotetaan, että jopa 20 miljoonan ajoneuvoa rekisteröidään Connected Car Services (CCS) -palveluun vuoteen 2025 mennessä.Tietoa keräämällä Hyundai pystyy tarjoamaan innovatiivisia uusia palveluita yhdistämällä ja prosessoimalla erilaista autojen elinkaaren aikana syntyvää dataa. Samalla pystytään kehittäämään autojen tekoälyyn perustuvia henkilökohtaisia palveluita ja toimintoja, jotka vastaavat jopa yksittäisten asiakkaiden toiveisiin ja vaatimuksiin.Tietoalusta on autolla ajamista varten, mutta sillä on myös tärkeä rooli muissa liikkumispalveluissa. Connected Car -palvelun datan avulla pystytään tarjoamaan parempaa ja monipuolisempaa liikkumiskokemusta. Datan avulla Huyndai kehittää myös muita tulevaisuuden liikkumispalveluita, kuten liikkumistarkoitukseen suunniteltuja ajoneuvoja (Purpose Built Vehicles, PBV), kehittyneitä ilma-aluksia (Advanced Air Mobility, AAM), robottitakseja sekä erilaisia robotteja.Hyundailla halutaan olla mukana luomassa uutta liikkuvuusekosysteemiä, joka yhdistää autot muihin liikkumisvälineisiin datayhteyden ja skaalautuvuuden perusteella. Lisäksi se mahdollistaa täysin uuden ajattelutavan liikkuvuudelle. Järjestelmässä yhdistetään myös muut mahdolliset datapohjaiset alustakumppanuudet erilaisten toimialojen, kuten logistiikan, majoituksen, vapaa-ajan ja viihteen kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTulossa maailmanlaajuinen ohjelmistokeskusVarmistaakseen hyvän aseman liikkuvuusratkaisujen tarjonnassa Hyundai Motor Group perustaa maailmanlaajuisen ohjelmistokeskuksen. Ohjelmistokeskuksen tarkoituksena on vastata ennakoivasti tulevaisuuden liikkuvuusmarkkinoiden muutoksiin pitkällä aikavälillä. Global Software Center kehittää ohjelmistopohjaisia liikkuvuuslaitteita ja -ratkaisuja, jotka palvelevat ajoneuvomarkkinoita laajempaa kohderyhmää kasvattaessaan tarjontaansa liikkuvuus- ja logistiikkamarkkinoille.Lähde: Hyundai Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa