17.10.2022 Ajoneuvot Hyundai investoi miljardeja – uusi sähköautoalusta paremmalla toimintamatkalla tulossa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai haluaa parantaa autoilijoiden asiakaskokemusta ja panostaa siihen runsaasti kehittyvän ohjelmistotekniikan avulla. Hyundai on ilmoittanut, että se aikoo investoida voimakkaasti tulevaisuuteen. Se on ilmoittanut, että se investoi vuoteen 2030 mennessä ohjelmistopohjaisten ajoneuvojen kehittämiseen kaikkiaan 18 triljoonaa Korean wonia eli yli 12 miljardia dollaria. Hyundai julkisti lokakuussa uuden koko maailmaa kattavan strategian, jonka tavoitteena on, että kaikki konsernin ajoneuvot kaikissa segmenteissä ovat ohjelmistopohjaisia vuoteen 2025 mennessä. Esimerkiksi verkon yli tapahtuvat Over-The-Air (OTA) -ohjelmistopäivitykset ovat saatavilla Hyundai Motor Groupin kaikkiin uusiin automalleihin, sähköautoista polttomoottoriautoihin lähivuosina, vuoteen 2025 mennessä. Järjestelmä mahdollistaa konsernin valmistamien automallien ohjelmistojen pysymisen ajan tasalla kaikkialla maailmanlaajuisesti. Kun ohjelmistoalusta standardoidaan, sillä tavoin Hyundai saa vähennettyä valmistuskustannuksia ja lyhennettyä tuotekehitykseen kuluvaa aikaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uuden sukupolven sähköautoalusta myös tulossa Hyundai aikoo esitellä vuonna 2025 kokonaan uusia ajoneuvoja, jotka perustuvat kahteen uuteen sähköautoalustaan. Alustojen nimet ovat eM ja eS. Uudet pelkästään sähköajoneuvoille kehitetyt ajoneuvoalustat luodaan konsernin IMA (integrated Modular Architecture) -järjestelmän alle. Järjestelmä mahdollistaa tulevaisuudessa sähköautojen ydinkomponenttien, kuten akkujen ja moottoreiden, standardoinnin ja modularisoinnin. Hyundain eM-alusta kehitetään erityisesti sähköautoille kaikissa segmenteissä. Tarjolle tulee myös 50 prosenttia nykyistä parempaa toimintamatka yhdellä latauksella. Lisäksi eM-alustaa kehitetään tukemaan tason 3 tai jopa korkeampaa autonomista ajotekniikkaa sekä OTA-ohjelmistopäivitysominaisuuksia. Hyundain eS-alusta puolestaan on eksklusiivinen alusta, joka kehitetään vain Purpose Built Vehicles (PBV) -ajoneuvojen pohjaratkaisuksi. Tämä rakenne on täysin joustava vastaamaan monenlaisia vaatimuksia ja räätälöityjä ratkaisuja kuljetus-, logistiikka- ja autoteollisuuden yrityksille. Hyundai-konsernin tavoitteena on vähentää merkittävästi autonvalmistuksen massatuotantoprosesseihin käytettävää aikaa, sen vuoksi yhteiset laitteisto- ja ohjelmistoalustat ovat tärkeitä. Tämä mahdollistaa ajoneuvon komponenttien jakamisen kaikkien eri ajoneuvosegmenttien kesken, mikä johtaa tehokkaampaan ajoneuvokehitykseen ja suurempiin kustannussäästöihin. Muuttuva yhteiskunta täytyy huomioida Hyundai Motor Group -konsernin mukaan tulevaisuuden visio liikkuvuudesta muuttuu täysin. Hyundailla nähdään, että tulevaisuuden liikkumisratkaisuissa ihmiset voivat nauttia helposta ja saumattomasta matkustamisesta, vaikka he eivät itse omistaisi autoa. Hyundai-konsernin keskipitkän ja pitkän aikavälin strategiassa otetaan huomioon liikkuvuuden uudet ulottuvuudet. Software Defined Vehicles (SDV) -ohjelmistoratkaisut ovat tällöin ydinteknologia, joka yhdistää saumattomasti uusia mobiililaitteita sekä -palveluita. Jo nyt Hyundain valmistamat autot on varustettu SDV-ohjelmistoteknologioilla. Niihin kuuluvat Infotainment-tietoviihdejärjestelmä, liitettävyyspalvelut sekä kuljettajaa avustavat järjestelmät (Advanced Driver Assistance Systems, ADAS). Tekniikan nopean kehittymisen myötä avautuu kokonaan uusien mahdollisuuksien maailma. Yhteiskunta muuttuu, kulkuvälineet kehittyvät ja ohjelmistopohjaiset ajoneuvot yleistyvät. Liikkuvuuden ajattelutapaa voimakkaasti lähitulevaisuudessa muokkaava suunnitelma antaa asiakkaille vapauden päivittää autojensa turvallisuutta, mukavuutta, liitettävyyttä ja suorituskykyä etänä missä ja milloin tahansa. Jatkuvasti kehittyvä ohjelmistoteknologia mahdollistaa myös asiakaskokemuksen jatkuvan kehittämisen koko auton elinkaaren ajan. Myös tekoälyä kehitetään Hyundai on kehittänyt uuden tietoalusta, jonka nimi on Connected Car Operating System (ccOS). Sen avulla korealaisvalmistaja pystyy tarjoamaan asiakkaille räätälöityjä palveluita ja tietoja kyetään käsittelemään nopeasti. Hyundai Motor Group -konsernissa odotetaan, että jopa 20 miljoonan ajoneuvoa rekisteröidään Connected Car Services (CCS) -palveluun vuoteen 2025 mennessä. Tietoa keräämällä Hyundai pystyy tarjoamaan innovatiivisia uusia palveluita yhdistämällä ja prosessoimalla erilaista autojen elinkaaren aikana syntyvää dataa. Samalla pystytään kehittäämään autojen tekoälyyn perustuvia henkilökohtaisia palveluita ja toimintoja, jotka vastaavat jopa yksittäisten asiakkaiden toiveisiin ja vaatimuksiin. Tietoalusta on autolla ajamista varten, mutta sillä on myös tärkeä rooli muissa liikkumispalveluissa. Connected Car -palvelun datan avulla pystytään tarjoamaan parempaa ja monipuolisempaa liikkumiskokemusta. Datan avulla Huyndai kehittää myös muita tulevaisuuden liikkumispalveluita, kuten liikkumistarkoitukseen suunniteltuja ajoneuvoja (Purpose Built Vehicles, PBV), kehittyneitä ilma-aluksia (Advanced Air Mobility, AAM), robottitakseja sekä erilaisia robotteja. Hyundailla halutaan olla mukana luomassa uutta liikkuvuusekosysteemiä, joka yhdistää autot muihin liikkumisvälineisiin datayhteyden ja skaalautuvuuden perusteella. Lisäksi se mahdollistaa täysin uuden ajattelutavan liikkuvuudelle. Järjestelmässä yhdistetään myös muut mahdolliset datapohjaiset alustakumppanuudet erilaisten toimialojen, kuten logistiikan, majoituksen, vapaa-ajan ja viihteen kanssa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tulossa maailmanlaajuinen ohjelmistokeskus Varmistaakseen hyvän aseman liikkuvuusratkaisujen tarjonnassa Hyundai Motor Group perustaa maailmanlaajuisen ohjelmistokeskuksen. Ohjelmistokeskuksen tarkoituksena on vastata ennakoivasti tulevaisuuden liikkuvuusmarkkinoiden muutoksiin pitkällä aikavälillä. Global Software Center kehittää ohjelmistopohjaisia liikkuvuuslaitteita ja -ratkaisuja, jotka palvelevat ajoneuvomarkkinoita laajempaa kohderyhmää kasvattaessaan tarjontaansa liikkuvuus- ja logistiikkamarkkinoille. Lähde: Hyundai Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?