11.7.2025

Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista

Kuva Hyundai

Kulmikkaamman sisarmallinsa kanssa 650-hevosvoimaisen voimalinjansa jakava Ioniq 6 N haluaa olla muutakin kuin hirmuinen nollasta sataan -tykki, vaikka sekin puoli on ihan kunnossa.

Kului peräti kolme vuotta aikaa, ennen kuin Hyundain RN22e-konseptista vuodelta 2022 tuli totisinta totta. Hyundai Ioniq 6:n odotettu N-versio antoi odottaa itseään vielä tasan kaksi vuotta teknisen sisarmallinsa, Ioniq 5 N:n jälkeen. Molemmat saivat maailmanensi-iltansa Isossa-Britanniassa Goodwoodin Festival of Speedissä, vitonen vuonna 2023 ja kutonen nyt vuonna 2025.

Ioniq 6 N:n kanssa odoteltiin mallin faceliftiä, joka saatiin aiemmin tänä vuonna. Urheilumalli pääsi siis heti kiinni streamline-sedanin tuoreimpaan versioon.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sama elämys, sulavampi muoto

Sähköautojen aikakaudella erittäin merkittäväksi suorituskyvyn mittariksi on noussut paikaltaankiihdytys nollasta sataan, missä sähkömoottorit pääsevät loistamaan.

N Launch Controlin turvin Ioniq 6 N päästää kymmeneksi sekunniksi kerrallaan valloilleen 650 hevosvoiman huipputehonsa ja 770 newtonmetrin huippuvääntönsä, ja pystyy kiihtymään nollasta sataan 3,2 sekunnissa. Vauhtia riittää aina 257 km/h asti, mikä on sähköautolle melko kova tulos.

Oikein keuhkot kasaan puristava ja vatsanpohjassa kiihdytys on tietysti välillä hauskaa ja sillä kelpaa tehdä vaikutus kavereihin, mutta jos sama auto on muilta ominaisuuksiltaan painava ja vähemmän urheilullinen, kiihtyminen nollasta sataan neljässä sekunnissa ei välttämättä jaksa pidemmän päälle enää innostaa.

Juuri tämä seikka on otettu huomioon Hyundain uusissa täyssähköisissä N-malleissa. Molemmat ovat isoja autoja ja kiihtyvät ripeästi, mutta ne omaavat muitakin urheilullisen auton hyveitä. Ioniq 5 N:n ratissa ei ikinä uskoisi olevansa yli kaksitonnisen crossoverin ratissa, joten odotukset ovat vieläkin korkeammalla sulavamman Ioniq 6 N:n suhteen.

Jos mahdollista, Ioniq 6 N näyttää jo ulospäin vieläkin aggressiivisemmalta kuin -5 N. Auto on ladattu täyteen levityksiä ja ilmanohjaimia, mutta takaluukun päältä löytyvä kiinteä takasiipi on erityinen katseenvangitsija.

Ioniq 6 N:ään on tehty pitkälti samat (lue: yhtä radikaalit) alustan säädöt kuin kulmikkaampaan sisareen, mutta käyttöön on otettu muun muassa uudet elektronisesti säätyvät iskunvaimentimet.

Mutka-ajosta tai jopa rata-ajosta nautinnollista ja tarkkaa tekee N Torque Distribution, joka vie nelivetojärjestelmässä vääntöä siihen nurkkaan, jossa sitä kulloinkin eniten tarvitaan.

Eikä olisi Hyundain N-sähköautoa ilman simulaattorivaihteistoa tai lisättyä ääntä, jonka laadun saa valita vaihtoehdoista polttomoottorin äänen, retrosähköautoäänen tai scifi-äänen väliltä.

N Track Manager tekee rata-ajosta Ioniq 6 N:llä autopelimäisen kokemuksen, mahdollistaen ratakierrosten tarkan seuraamisen, analysoinnin sekä videoinnin, ja jopa oman parhaan kierrosajan "haamuauton" näkymisen näytöllä.

Ja sitten kun tekee mieli driftata yli kaksitonnisella sähköautolla, käytössä on N Drift Optimizer.

Ioniq 6:n streamline-muodosta on hyötyä tässä äärimmäisimmässä muodossaankin myös siihen, mihin se alun perin tarkoitettiin. Sisarmallin kanssa jaettavasta 84 kilowattitunnin akusta riittää nimittäin 6 N:ssä virtaa alustavasti 468 kilometrille eli parikymmentä kilometriä pidemmälle.

Auton 800 voltin sähköarkkitehtuuri mahdollistaa lisäksi supernopean latauksen 350 kilowatin maksimiteholla.

Lähde: Hyundai

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat