6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa Teksti Benjamin Helander Kuva Hyundai Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Korealainen autotehdas, joka aloitti 1960-luvulla valmistamalla Ford Cortinaa paikallisille markkinoille lisenssillä, on nyt valmistanut maailmanlaajuiselle markkinoille sata miljoonaa autoa. Hyundain tehdas Etelä-Korean Ulsanissa on nykyisin eri mittareilla maailman suurin autotehdas, mutta se aloitti melko pienestä. Hyundai Motor Companyn vuonna 1967 tapahtuneen perustamisen jälkeen Ulsanin tehtaan ensimmäiseksi tuotteeksi valikoitui Ford Cortina, jonka valmistuslisenssin Hyundai oli Englannista hankkinut. Ensimmäinen Cortina pistettiin onnistuneesti kokoon Etelä-Korean kotimarkkinoita varten vuonna 1968, ja siitä lähti laskuri käyntiin kohti sataa miljoonaa ja sen yli. Cortinaa Hyundai valmisti aina vuoteen 1983 asti, ja myös isompaa Ford-sedania, (Taunus) 20M:ää, Ulsanissa tehtiin vuosina 1969 - 1973. Vuonna 1975 oli vihdoin aika ensimmäisen oman automallin, Hyundai Ponyn, ja sillä tiellä ollaan edelleen, tosin nykyisin teknologisesti täysin omavaraisena. Ponyssa oli vielä elementtejä, jotka liittivät sen teknisesti Ford Cortinaan, ja muun muassa moottorit tulivat Mitsubishiltä. Nykyisin Hyundai on teknologisesti itsenäinen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy100 000 001 autoaMille tahansa autonvalmistajalle kunnioitettava 100 miljoonan auton raja meni siis Hyundailla rikki maanantaina 30.9.2024. Hyundai valitsi varsinaiseksi merkkiyksilöksi 100 000 001.- eli sadannen miljoonannen ja ensimmäisen autonsa, joka oli Ulsanin tehtaalta ulos rullannut Ioniq 5. Tämä yhden ylitys oli Hyundain mukaan symbolinen muistutus aina yhden askeleen edellä olemisesta.Tuo 100 000 001. Hyundai oli samalla asiakasauto, ja sen luovutus ostajalleen tapahtui seremoniassa Ulsanin Ioniq -tuotantolinjan maaliviivalla. Toiset 50 miljoonaa vain 11 vuodessaSiinä missä Hyundailla meni perustamisestaan vuodesta 1967 kaikkiaan 57 vuotta valmistaa 100 miljoonaa autoa, on tahti koventunut huomattavasti vasta viime vuosina. Se on nimittäin niin, että ensimmäisten 50 miljoonan Hyundain valmistaminen kesti 46 vuotta, sillä tuo rajapyykki saavutettiin vuonna 2013. Toiset 50 miljoonaa Hyundaita valmistettiin siten vain 11 vuodessa. Tämä on melko vaikuttavaa. Hyundai valmistaa autojaan toki nykyisin laajasti muuallakin kuin Etelä-Koreassa. Tehtaita on Aasian lisäksi Pohjois- ja Etelä-Amerikassa sekä Euroopassa. Monet Suomessakin myytävät i-sarjan Hyundait tehdään Tšekin tehtaassa, joka on antanut oman merkittävän panoksensa ensimmäisten 100 miljoonan Hyundain valmistuksessa. Lähde: Hyundai Lue lisää Kaikki artikkelit 4.4.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 koki varhaisen faceliftin – tulevaisuuden kojelaudassa on näköjään nykyistä enemmän nappeja 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 4.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Initium ennakoi jo ensi vuodelle uuden sukupolven vety-Hyundaita – toimintamatkaa yli 650 kilometriä 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 27.6.2024 Ajoneuvot Hyundai Inster on korealaisvalmistajan 20 000+ euron hintaluokan sähköauto, jolle Dacia Spring on kateellinen ja jollaisen perään Smartin pitäisi haikailla 4.3.2024 Ajoneuvot Ja sitten on Hyundain vuoro lopettaa polttomoottoriset N-mallit Euroopassa 13.2.2024 Ajoneuvot Hyundai on lanseeraamassa 20 tonnin hintaluokan sähköcrossoveria Eurooppaan – Casperia hivutetaan hiljalleen meikäläisille markkinoille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous