6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa Teksti Benjamin Helander Kuva Hyundai Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Korealainen autotehdas, joka aloitti 1960-luvulla valmistamalla Ford Cortinaa paikallisille markkinoille lisenssillä, on nyt valmistanut maailmanlaajuiselle markkinoille sata miljoonaa autoa. Hyundain tehdas Etelä-Korean Ulsanissa on nykyisin eri mittareilla maailman suurin autotehdas, mutta se aloitti melko pienestä. Hyundai Motor Companyn vuonna 1967 tapahtuneen perustamisen jälkeen Ulsanin tehtaan ensimmäiseksi tuotteeksi valikoitui Ford Cortina, jonka valmistuslisenssin Hyundai oli Englannista hankkinut. Ensimmäinen Cortina pistettiin onnistuneesti kokoon Etelä-Korean kotimarkkinoita varten vuonna 1968, ja siitä lähti laskuri käyntiin kohti sataa miljoonaa ja sen yli. Cortinaa Hyundai valmisti aina vuoteen 1983 asti, ja myös isompaa Ford-sedania, (Taunus) 20M:ää, Ulsanissa tehtiin vuosina 1969 - 1973. Vuonna 1975 oli vihdoin aika ensimmäisen oman automallin, Hyundai Ponyn, ja sillä tiellä ollaan edelleen, tosin nykyisin teknologisesti täysin omavaraisena. Ponyssa oli vielä elementtejä, jotka liittivät sen teknisesti Ford Cortinaan, ja muun muassa moottorit tulivat Mitsubishiltä. Nykyisin Hyundai on teknologisesti itsenäinen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy100 000 001 autoaMille tahansa autonvalmistajalle kunnioitettava 100 miljoonan auton raja meni siis Hyundailla rikki maanantaina 30.9.2024. Hyundai valitsi varsinaiseksi merkkiyksilöksi 100 000 001.- eli sadannen miljoonannen ja ensimmäisen autonsa, joka oli Ulsanin tehtaalta ulos rullannut Ioniq 5. Tämä yhden ylitys oli Hyundain mukaan symbolinen muistutus aina yhden askeleen edellä olemisesta.Tuo 100 000 001. Hyundai oli samalla asiakasauto, ja sen luovutus ostajalleen tapahtui seremoniassa Ulsanin Ioniq -tuotantolinjan maaliviivalla. Toiset 50 miljoonaa vain 11 vuodessaSiinä missä Hyundailla meni perustamisestaan vuodesta 1967 kaikkiaan 57 vuotta valmistaa 100 miljoonaa autoa, on tahti koventunut huomattavasti vasta viime vuosina. Se on nimittäin niin, että ensimmäisten 50 miljoonan Hyundain valmistaminen kesti 46 vuotta, sillä tuo rajapyykki saavutettiin vuonna 2013. Toiset 50 miljoonaa Hyundaita valmistettiin siten vain 11 vuodessa. Tämä on melko vaikuttavaa. Hyundai valmistaa autojaan toki nykyisin laajasti muuallakin kuin Etelä-Koreassa. Tehtaita on Aasian lisäksi Pohjois- ja Etelä-Amerikassa sekä Euroopassa. Monet Suomessakin myytävät i-sarjan Hyundait tehdään Tšekin tehtaassa, joka on antanut oman merkittävän panoksensa ensimmäisten 100 miljoonan Hyundain valmistuksessa. Lähde: Hyundai Lue lisää Kaikki artikkelit 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 4.4.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 koki varhaisen faceliftin – tulevaisuuden kojelaudassa on näköjään nykyistä enemmän nappeja 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 4.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Initium ennakoi jo ensi vuodelle uuden sukupolven vety-Hyundaita – toimintamatkaa yli 650 kilometriä 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen