6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa Teksti Benjamin Helander Kuva Hyundai Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Korealainen autotehdas, joka aloitti 1960-luvulla valmistamalla Ford Cortinaa paikallisille markkinoille lisenssillä, on nyt valmistanut maailmanlaajuiselle markkinoille sata miljoonaa autoa. Hyundain tehdas Etelä-Korean Ulsanissa on nykyisin eri mittareilla maailman suurin autotehdas, mutta se aloitti melko pienestä. Hyundai Motor Companyn vuonna 1967 tapahtuneen perustamisen jälkeen Ulsanin tehtaan ensimmäiseksi tuotteeksi valikoitui Ford Cortina, jonka valmistuslisenssin Hyundai oli Englannista hankkinut. Ensimmäinen Cortina pistettiin onnistuneesti kokoon Etelä-Korean kotimarkkinoita varten vuonna 1968, ja siitä lähti laskuri käyntiin kohti sataa miljoonaa ja sen yli. Cortinaa Hyundai valmisti aina vuoteen 1983 asti, ja myös isompaa Ford-sedania, (Taunus) 20M:ää, Ulsanissa tehtiin vuosina 1969 - 1973. Vuonna 1975 oli vihdoin aika ensimmäisen oman automallin, Hyundai Ponyn, ja sillä tiellä ollaan edelleen, tosin nykyisin teknologisesti täysin omavaraisena. Ponyssa oli vielä elementtejä, jotka liittivät sen teknisesti Ford Cortinaan, ja muun muassa moottorit tulivat Mitsubishiltä. Nykyisin Hyundai on teknologisesti itsenäinen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy100 000 001 autoaMille tahansa autonvalmistajalle kunnioitettava 100 miljoonan auton raja meni siis Hyundailla rikki maanantaina 30.9.2024. Hyundai valitsi varsinaiseksi merkkiyksilöksi 100 000 001.- eli sadannen miljoonannen ja ensimmäisen autonsa, joka oli Ulsanin tehtaalta ulos rullannut Ioniq 5. Tämä yhden ylitys oli Hyundain mukaan symbolinen muistutus aina yhden askeleen edellä olemisesta.Tuo 100 000 001. Hyundai oli samalla asiakasauto, ja sen luovutus ostajalleen tapahtui seremoniassa Ulsanin Ioniq -tuotantolinjan maaliviivalla. Toiset 50 miljoonaa vain 11 vuodessaSiinä missä Hyundailla meni perustamisestaan vuodesta 1967 kaikkiaan 57 vuotta valmistaa 100 miljoonaa autoa, on tahti koventunut huomattavasti vasta viime vuosina. Se on nimittäin niin, että ensimmäisten 50 miljoonan Hyundain valmistaminen kesti 46 vuotta, sillä tuo rajapyykki saavutettiin vuonna 2013. Toiset 50 miljoonaa Hyundaita valmistettiin siten vain 11 vuodessa. Tämä on melko vaikuttavaa. Hyundai valmistaa autojaan toki nykyisin laajasti muuallakin kuin Etelä-Koreassa. Tehtaita on Aasian lisäksi Pohjois- ja Etelä-Amerikassa sekä Euroopassa. Monet Suomessakin myytävät i-sarjan Hyundait tehdään Tšekin tehtaassa, joka on antanut oman merkittävän panoksensa ensimmäisten 100 miljoonan Hyundain valmistuksessa. Lähde: Hyundai Lue lisää Kaikki artikkelit 4.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Initium ennakoi jo ensi vuodelle uuden sukupolven vety-Hyundaita – toimintamatkaa yli 650 kilometriä 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 27.6.2024 Ajoneuvot Hyundai Inster on korealaisvalmistajan 20 000+ euron hintaluokan sähköauto, jolle Dacia Spring on kateellinen ja jollaisen perään Smartin pitäisi haikailla 4.3.2024 Ajoneuvot Ja sitten on Hyundain vuoro lopettaa polttomoottoriset N-mallit Euroopassa 13.2.2024 Ajoneuvot Hyundai on lanseeraamassa 20 tonnin hintaluokan sähköcrossoveria Eurooppaan – Casperia hivutetaan hiljalleen meikäläisille markkinoille 30.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai i20 Hybrid – ennen kaikki ei ollut paremmin 22.1.2024 Ajoneuvot Kuka kurkistaa? – Ei Kona, vaan tietenkin päivittynyt Hyundai Bayon 3.1.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Hyundai Galloper – korealaisvalmistajan vastahakoinen maasturielämä alkoi Mitsubishi Pajerosta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Kuga PHEV – Kuga sanoo tahdon? 11.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Etelä-Korean suurlähettilään entinen virka-auto, Hyundai Equus VS500 11.11.2024 Koeajo Koeajo: BMW M5 on nyt onneksi lataushybridi, sillä sen ansiosta malli sai säilyttää V8-moottorin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 12.11.2024 Moottoripyörät Ducati luottaa V2-moottorin viehätysvoimaan – Panigale ja Streetfighter saavat uuden sydämen 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 9.11.2024 Laivat Wallenius Wilhelmsen pisti tilaukseen maailman suurimmat autojenkuljetuslaivat - jopa 11 700 uutta autoa saadaan kuljetettua metanolilla 6.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Suzuki eVitara - kuoriiko odotettu Toyota-sisarmalli kermat sen kakun päältä? 11.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Etelä-Korean suurlähettilään entinen virka-auto, Hyundai Equus VS500 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi