22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa Teksti Benjamin Helander Kuva Hyundai Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Inster näyttää karskin puolensa vielä ennen kuin saamme tietää tämän mielenkiintoisen sähköautouutuuden hinnat. Hyundai on tuomassa Euroopan markkinoille varsin kiintoisan sähköautouutuuden. Nyt puhutaan edullisimman mahdollisen pään täyssähköautosta, josta on tehty eri keinoin laadukkaan tuntuinen ja kokoisekseen muunneltava.Inster on pienen pieni sähköcrossover, ja se perustuu Etelä-Korean markkinoiden polttomoottoriseen Casperiin. Insteriin on saatu akku ja lisää tilaa venyttämällä sen akseliväliä kokonaisilla 18 senttimetrillä. Silti puhumme 3,825 metrin kokonaispituudesta. Hyundai Insterin hintoja odotamme jo malttamattomina, sillä uutuus on varmasti yksi Euroopan sähköautomarkkinoita määrittelevistä avauksista. Ennen arviolta vuoden lopulla tapahtuvaa markkinalanseerausta meille tekee ensiesiintymisensä aavistuksen verran seikkailuhenkisempi Inster Cross.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyInster seikkailuelementeilläInster Crossia ennakoitiin jo Insterin kesäkuussa tapahtuneen ensi-illan aikaan, ja tältä se näyttää. Inster on jo perusasussaan crossover-henkinen A-segmentin pikkuauto, mikä on tärkeä lähtökohta crossovereiden ollessa maailmanlaajuinen megatrendi. Koska seikkailumuovit löytyvät jo perusmuotoisesta Insteristä, täytyy Inster Crossin ansaita nimensä lisäkonsteilla.Vakiovarusteista, koko katon laajuista taakkatelinettä lukuun ottamatta Inster Crossin lisäkonstit ovat pitkälti kosmeettisia. Crossiin on laitettu jonkin verran perusmuotoista Insteriä maskuliinisempi etupuskuri, ja samat sanat koskevat myös takapuskuria. Lisäksi Inster Crossissa on 17-tuumaiset vanteet, joiden kuosi on perusmuotoisen Insterin 17-tuumaisiin kiekkoihin nähden maastohenkisemmät. Maavara ei kuitenkaan nouse, ja Inster on Crossinakin aina etuvetoinen. Sisätiloissa Crossin erottaa vihreistä tunnelma-aksenteistaan, istuimissa sekä kojelaudassa. Crossina tai ilman, Inster vaikuttaa käytännölliseltäHyundai Inster on siis pieni, reilusti alle nelimetrinen auto, mutta sen takajalkatilat ovat jopa 90-senttiset, tavaratila varsin muunneltava ja etuistuimillakin on tila käytetty hyvin hyödyksi. Hyundai Inster on varsin muunneltava miniauto. Takaistuimet liikkuvat pituussuunnassa, jolloin voi painottaa joko 280 litran tavaratilaa tai mainittua, jopa 90 sentin takajalkatilaa. Penkkien selkänojat myös kallistuvat makuuasentoon ja nelipaikkaisen auton takapenkit voi taittaa 50:50 -suhteessa lähes tasaiseksi tavaratilan jatkeeksi. Seuraava mielenkiintoinen askel Insterin tarinassa voisikin olla pakettiautoversio. Inster tullaan lanseeraamaan kahdella eri akkukoolla, jotka ovat 42- ja 49-kilowattituntiset. Pienempi akku eli Standard-malli tarkoittaa tässä vaiheessa Hyundain arvion mukaan noin 300 kilometrin WLTP-toimintamatkaa, kun taas Long Rangelle ollaan lupailemassa 355 kilometrin toimintamatkaa samalla eurooppalaisella syklillä.Standard Range ja Long Range eroavat toisistaan myös siten, että pienemmällä akulla varustetussa versiossa on 71 kilowatin eli 97 hevosvoiman sähkömoottori, kun taas Long Range päivittää etuakselille sijoitetun sähkömoottorin jo 85 kilowatin eli 115 hevosvoiman teholuvuille. Molemmat malliversiot tarjoavat 147 newtonmetrin vääntömomentin.Lisäksi Insteriin tulee saamaan - ainakin rahalla - kokoisekseen reippaasti varusteita. Ison turvavarusteluettelon jälkeen Hyundai mainitsee muiden muassa yhdellä kosketuksella avattavan kattoluukun, Hyundai Digital Key 2 Touch -digiavaimen, älypuhelimen langattoman lataustelakan, 64 värivaihtoehdon led-tunnelmavalaistuksen sekä lämmitettävät etuistuimet ja ratin. Lisäksi tarjolle tulee ulkoinen ja sisäinen Vehicle-to-Load (V2L) -toiminto eli kahdensuuntainen lataus, maksimissaan 220 voltin jännitteellä. Lähde: Hyundai Lue lisää Kaikki artikkelit 4.4.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 koki varhaisen faceliftin – tulevaisuuden kojelaudassa on näköjään nykyistä enemmän nappeja 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 4.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Initium ennakoi jo ensi vuodelle uuden sukupolven vety-Hyundaita – toimintamatkaa yli 650 kilometriä 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 27.6.2024 Ajoneuvot Hyundai Inster on korealaisvalmistajan 20 000+ euron hintaluokan sähköauto, jolle Dacia Spring on kateellinen ja jollaisen perään Smartin pitäisi haikailla 4.3.2024 Ajoneuvot Ja sitten on Hyundain vuoro lopettaa polttomoottoriset N-mallit Euroopassa 13.2.2024 Ajoneuvot Hyundai on lanseeraamassa 20 tonnin hintaluokan sähköcrossoveria Eurooppaan – Casperia hivutetaan hiljalleen meikäläisille markkinoille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää