5.12.2020

Hyundai lupaa uudelle sähköiselle perusrakenteelleen 500 km kantaman ja 100 km toimintamatkaa viiden minuutin latauksella

Korealaiset debytoivat täysin sähköisen e-GMP -perusrakenteen ensi vuonna Hyundai Ioniq 5 -kaupunkimaasturin voimin. Valmistaja valotti hieman ominaisuuksia, joita uusi sähköautosukupolvi tulee tarjoamaan.

Hyundai kertoi aiemmin julkaisevansa muutaman seuraavan vuoden aikana kolme uutta sähköautoa, jotka tulevat kantamaan omaperäisiä nimiä Ioniq 5, Ioniq 6 ja Ioniq 7. Mallit tulevat pohjautumaan valmistajan sähköautoille suunnittelemalle e-GMP -perusrakenteelle, josta on saatu nyt hieman lisätietoja.

Perusrakennetta on suunniteltu tähdäten pitkään toimintamatkaan, dynaamiseen ajettavuuteen ja matalaan energiankulutukseen. Rakenteeseen perustuvat sähköautot voivat olla taka- tai nelivetoisia, kuten esimerkiksi Volkswagen-ryhmän MEB-perusrakenteen autot. Moottorit sijaitsevat aina vetävän akselin yhteydessä. Sähköautojen perusrakenteet ovat varsin joustavia ja pohjarakennetta tullaankin käyttämään C-segmentin autoista ylöspäin, aina Hyundai Palisaden tapaiseen seitsenpaikkaiseen crossoveriin saakka.

Korealaisten tavoitteena on vauhdittaa uudella arkkitehtuurillaan sähköautomyyntiään. Pohjalevyä käyttävien Hyundain, Kian ja Genesiksen tarkoituksena on myydä yhteensä miljoona täyssähköautoa vuoteen 2025 mennessä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää energiatehokkuutta

Jo nykyisen sukupolven Kia ja Hyundai -sähköautot ovat energiatehokkuudeltaan varsin hyviä, mutta valmistaja lupailee alusta pitäen sähköautoksi suunniteltujen mallien olevan vieläkin parempia.

Uuden perusrakenteen avulla suorituskykyisimmät mallit kiihtyvät valmistajan mukaan nollasta sataan alle 3,5 sekunnissa ja saavuttaa parhaillaan 260 kilometrin tuntinopeuden.

Akkuvariaatiosta (joita ei ole vielä paljastettu) riippuen e-GMP -autoissa voi olla valmistajan mukaan jopa 500 kilometrin toimintamatka, ja akun luvataan latautuvan parhaillaan 80 prosentin varaukseen 18 minuutissa 350 kilowatin pikalaturissa. Nopean latauksen osatekijänä on 800 voltin akustojännite. Parhaillaan 100 kilometrin toimintamatkan luvataan latautuvan viidessä minuutissa.

Monikäyttöinen latauslaite

Uutta lataamisessa on sen mahdollisuus myös toiseen suuntaan – uusi vaihtovirtalatauslaite mahdollistaa sen käyttämistä invertterinä 110 tai 220 voltin jännitteellä – maksimiteho on 3,5 kW.

Teknisiä innovaatioita on myös nelivetomallin etumoottorissa. Kun vetoa ei tarvita eturenkailla, neliveto kytkeytyy pois irrottamalla vetoakselit mekaanisesti moottorista.

Vaikka sähkövoimalinjojen huoltotarve on alhaisempi, autonasentajille riittänee töitä jatkossakin vaikkei voimalinja takkuaisikaan: e-GMP -perusrakenteessa auton takaosassa on nimittäin yhteensä kymmenen tukivartta.

Ensimmäinen e-GMP -pohjalevylle rakentuva auto tulee olemaan keskikokoinen crossover Ioniq 5, jonka on tarkoitus tulla markkinoille jo ensi vuonna. Saman vuoden aikana myös Kia tulee debytoimaan vastaavanlaisella mallilla.

Lähde ja kuvat: Hyundai

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat