5.12.2020 Ajoneuvot Hyundai lupaa uudelle sähköiselle perusrakenteelleen 500 km kantaman ja 100 km toimintamatkaa viiden minuutin latauksella Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Korealaiset debytoivat täysin sähköisen e-GMP -perusrakenteen ensi vuonna Hyundai Ioniq 5 -kaupunkimaasturin voimin. Valmistaja valotti hieman ominaisuuksia, joita uusi sähköautosukupolvi tulee tarjoamaan. Hyundai kertoi aiemmin julkaisevansa muutaman seuraavan vuoden aikana kolme uutta sähköautoa, jotka tulevat kantamaan omaperäisiä nimiä Ioniq 5, Ioniq 6 ja Ioniq 7. Mallit tulevat pohjautumaan valmistajan sähköautoille suunnittelemalle e-GMP -perusrakenteelle, josta on saatu nyt hieman lisätietoja.Perusrakennetta on suunniteltu tähdäten pitkään toimintamatkaan, dynaamiseen ajettavuuteen ja matalaan energiankulutukseen. Rakenteeseen perustuvat sähköautot voivat olla taka- tai nelivetoisia, kuten esimerkiksi Volkswagen-ryhmän MEB-perusrakenteen autot. Moottorit sijaitsevat aina vetävän akselin yhteydessä. Sähköautojen perusrakenteet ovat varsin joustavia ja pohjarakennetta tullaankin käyttämään C-segmentin autoista ylöspäin, aina Hyundai Palisaden tapaiseen seitsenpaikkaiseen crossoveriin saakka.Korealaisten tavoitteena on vauhdittaa uudella arkkitehtuurillaan sähköautomyyntiään. Pohjalevyä käyttävien Hyundain, Kian ja Genesiksen tarkoituksena on myydä yhteensä miljoona täyssähköautoa vuoteen 2025 mennessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää energiatehokkuuttaJo nykyisen sukupolven Kia ja Hyundai -sähköautot ovat energiatehokkuudeltaan varsin hyviä, mutta valmistaja lupailee alusta pitäen sähköautoksi suunniteltujen mallien olevan vieläkin parempia.Uuden perusrakenteen avulla suorituskykyisimmät mallit kiihtyvät valmistajan mukaan nollasta sataan alle 3,5 sekunnissa ja saavuttaa parhaillaan 260 kilometrin tuntinopeuden.Akkuvariaatiosta (joita ei ole vielä paljastettu) riippuen e-GMP -autoissa voi olla valmistajan mukaan jopa 500 kilometrin toimintamatka, ja akun luvataan latautuvan parhaillaan 80 prosentin varaukseen 18 minuutissa 350 kilowatin pikalaturissa. Nopean latauksen osatekijänä on 800 voltin akustojännite. Parhaillaan 100 kilometrin toimintamatkan luvataan latautuvan viidessä minuutissa.Monikäyttöinen latauslaiteUutta lataamisessa on sen mahdollisuus myös toiseen suuntaan – uusi vaihtovirtalatauslaite mahdollistaa sen käyttämistä invertterinä 110 tai 220 voltin jännitteellä – maksimiteho on 3,5 kW.Teknisiä innovaatioita on myös nelivetomallin etumoottorissa. Kun vetoa ei tarvita eturenkailla, neliveto kytkeytyy pois irrottamalla vetoakselit mekaanisesti moottorista.Vaikka sähkövoimalinjojen huoltotarve on alhaisempi, autonasentajille riittänee töitä jatkossakin vaikkei voimalinja takkuaisikaan: e-GMP -perusrakenteessa auton takaosassa on nimittäin yhteensä kymmenen tukivartta.Ensimmäinen e-GMP -pohjalevylle rakentuva auto tulee olemaan keskikokoinen crossover Ioniq 5, jonka on tarkoitus tulla markkinoille jo ensi vuonna. Saman vuoden aikana myös Kia tulee debytoimaan vastaavanlaisella mallilla.Lähde ja kuvat: Hyundai Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen