21.7.2019 Ajoneuvot Ja nyt jotain ihan muuta: 2000 hevosvoiman Lotus Evija vie brittimerkin sähköhyperautoihin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lotus Evija on melkoinen superlatiivien kooste brittimerkiltä, joka on aiemmin tunnettu kevyistä sporttiunelmistaan. Ihan jokaiseen autotalliin uusi täyssähköinen Lotus Evija ei tule, sillä auton tuotanto on rajoitettu 130 kappaleeseen. Toisaalta hinnaksikin on arvioitu lähemmäs kaksi miljoonaa euroa ennen veroja ja auton varausmaksukin on melkein 300 000 euroa.Kevyistä urheiluautoistaan tunnettu Lotus avaa Evijalla kuitenkin uusia uria. Sähköinen hyperauto pyrkii olemaan valmistuessaan maailman tehokkain tuotantoauto 2 000 hevosvoiman teholla. Apuna suoritusarvojen hyödyntämisessä on neliveto ja vääntöä yksittäiselle pyörälle kohdistava torque vectoring. 0–100 km/h hoituu "alle kolmessa sekunnissa" ja 0–300 km/h "alle yhdeksässä sekunnissa". Huippunopeus on "yli 340 km/h".Luonnollisesti älyttömät suoritusarvot vaativat paljon akustolta. 70 kWh:n akusto kykenee antamaan 2 000 kW huipputehoa. Rauhallisemmin kruisaillessa WLTP-toimintamatkaksi luvataan 400 km/h. Mikäli käytössä on 350 kW laturi, saa akun täyteen parhaimmillaan 18 minuutissa. Toisaalta Lotus kehuu huolehtineensa myös Evijan jäähdytystarpeista, jotta lappua voidaan tarvittaessa pitää lattiassa jopa seitsemän minuuttia. Yhteistyökumppanina Lotuksella on Williams Advanced Engineering, joten ainakin auton sukupuu on kunnossa. Lotuksen mukaan yhtiö on jättänyt myös varauksen tulevien akkupakettityyppien asentamiseen kehityksen myötä. Nykyinen akusto on toteutettu litiumionilla.Miten hyvin painava sähköauto sitten sopii keveyttä vaalivan Lotuksen mallistoon? Yllättävän hyvin. 129 kilogrammaa painavan hiilikuitumonokokin ansiosta auton painoksi ilmoitetaan 1 680 kilogrammaa. Ainakin teho/paino-suhteen pitäisi olla kunnossa. Lotukselle kyse on myös eräänlaisesta pelinavauksesta hyperautojen luokkaan, joten merkki ei vielä kosiskele Elisen omistajia loikkaamaan sähkön matkaan. Merkille Evija, Type 130, rinnastuukin muiden suurten Lotus-vallankumousten jatkoksi.Luonnollisesti auto on pinottu lattiasta kattoon täyteen erilaista kilparadoilla koeteltua tekniikkaa ja Lotuksen äärimmäistä alustaosaamista. Maailman ensi-illassa ovat Osramin valmistamat laservalot, joita käytetään myös lähivaloina. Aerodynamiikka on osin aktiivista, takasiiven osatessa Formuloista tutun DRS-avautumisen huippunopeutta tavoiteltaessa. Peruutusvalona toimii muuten takaosan LOTUS-logon T-kirjain ja kaikki peilit on korvattu kameroilla.Lotuksen mukaan Evijan tuotanto alkaa ensi vuonna, joten odotamme jännityksellä valmista tuotetta.Lähde ja kuvat: LotusMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.11.2024 Ajoneuvot 83 vuotta myöhemmin: Jeep Wrangler 4xe Willys ’41 kunnioittaa kaikkien maastureiden esiäitiä ladattavana hybridinä 23.11.2024 Uutinen Vanteet vinkuralle, renkaat puhki – routakuoppavahinkojen määrä kasvussa 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 21.11.2024 Uutinen Autoliitto kiittelee lakiaikeita: riippumattomien autokorjaamojen tilanne kohenisi 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 19.11.2024 Uutinen Ajoneuvon vuosivero esillä lakiluonnoksessa – ei kuitenkaan realistinen vaihtoehto lähiaikoina 18.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa 2025: 45 uutuusmallia – mitä seuraavaksi tapahtuu? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ford P100 Pickup V8 23.11.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Hybrid – vaihtoehto sähkölle 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä - yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi