21.7.2019

Ja nyt jotain ihan muuta: 2000 hevosvoiman Lotus Evija vie brittimerkin sähköhyperautoihin

Lotus Evija

Lotus Evija on melkoinen superlatiivien kooste brittimerkiltä, joka on aiemmin tunnettu kevyistä sporttiunelmistaan.

Ihan jokaiseen autotalliin uusi täyssähköinen Lotus Evija ei tule, sillä auton tuotanto on rajoitettu 130 kappaleeseen. Toisaalta hinnaksikin on arvioitu lähemmäs kaksi miljoonaa euroa ennen veroja ja auton varausmaksukin on melkein 300 000 euroa.

Lotus Evija

Kevyistä urheiluautoistaan tunnettu Lotus avaa Evijalla kuitenkin uusia uria. Sähköinen hyperauto pyrkii olemaan valmistuessaan maailman tehokkain tuotantoauto 2 000 hevosvoiman teholla. Apuna suoritusarvojen hyödyntämisessä on neliveto ja vääntöä yksittäiselle pyörälle kohdistava torque vectoring. 0–100 km/h hoituu "alle kolmessa sekunnissa" ja 0–300 km/h "alle yhdeksässä sekunnissa". Huippunopeus on "yli 340 km/h".

Lotus Evija

Luonnollisesti älyttömät suoritusarvot vaativat paljon akustolta. 70 kWh:n akusto kykenee antamaan 2 000 kW huipputehoa. Rauhallisemmin kruisaillessa WLTP-toimintamatkaksi luvataan 400 km/h. Mikäli käytössä on 350 kW laturi, saa akun täyteen parhaimmillaan 18 minuutissa. Toisaalta Lotus kehuu huolehtineensa myös Evijan jäähdytystarpeista, jotta lappua voidaan tarvittaessa pitää lattiassa jopa seitsemän minuuttia. Yhteistyökumppanina Lotuksella on Williams Advanced Engineering, joten ainakin auton sukupuu on kunnossa. Lotuksen mukaan yhtiö on jättänyt myös varauksen tulevien akkupakettityyppien asentamiseen kehityksen myötä. Nykyinen akusto on toteutettu litiumionilla.

Lotus Evija

Miten hyvin painava sähköauto sitten sopii keveyttä vaalivan Lotuksen mallistoon? Yllättävän hyvin. 129 kilogrammaa painavan hiilikuitumonokokin ansiosta auton painoksi ilmoitetaan 1 680 kilogrammaa. Ainakin teho/paino-suhteen pitäisi olla kunnossa. Lotukselle kyse on myös eräänlaisesta pelinavauksesta hyperautojen luokkaan, joten merkki ei vielä kosiskele Elisen omistajia loikkaamaan sähkön matkaan. Merkille Evija, Type 130, rinnastuukin muiden suurten Lotus-vallankumousten jatkoksi.

Lotus Evija

Luonnollisesti auto on pinottu lattiasta kattoon täyteen erilaista kilparadoilla koeteltua tekniikkaa ja Lotuksen äärimmäistä alustaosaamista. Maailman ensi-illassa ovat Osramin valmistamat laservalot, joita käytetään myös lähivaloina. Aerodynamiikka on osin aktiivista, takasiiven osatessa Formuloista tutun DRS-avautumisen huippunopeutta tavoiteltaessa. Peruutusvalona toimii muuten takaosan LOTUS-logon T-kirjain ja kaikki peilit on korvattu kameroilla.

Lotus Evija

Lotuksen mukaan Evijan tuotanto alkaa ensi vuonna, joten odotamme jännityksellä valmista tuotetta.

Lotus Evija

Lähde ja kuvat: Lotus

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat