21.7.2019 Ajoneuvot Ja nyt jotain ihan muuta: 2000 hevosvoiman Lotus Evija vie brittimerkin sähköhyperautoihin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lotus Evija on melkoinen superlatiivien kooste brittimerkiltä, joka on aiemmin tunnettu kevyistä sporttiunelmistaan. Ihan jokaiseen autotalliin uusi täyssähköinen Lotus Evija ei tule, sillä auton tuotanto on rajoitettu 130 kappaleeseen. Toisaalta hinnaksikin on arvioitu lähemmäs kaksi miljoonaa euroa ennen veroja ja auton varausmaksukin on melkein 300 000 euroa. Kevyistä urheiluautoistaan tunnettu Lotus avaa Evijalla kuitenkin uusia uria. Sähköinen hyperauto pyrkii olemaan valmistuessaan maailman tehokkain tuotantoauto 2 000 hevosvoiman teholla. Apuna suoritusarvojen hyödyntämisessä on neliveto ja vääntöä yksittäiselle pyörälle kohdistava torque vectoring. 0–100 km/h hoituu "alle kolmessa sekunnissa" ja 0–300 km/h "alle yhdeksässä sekunnissa". Huippunopeus on "yli 340 km/h". Luonnollisesti älyttömät suoritusarvot vaativat paljon akustolta. 70 kWh:n akusto kykenee antamaan 2 000 kW huipputehoa. Rauhallisemmin kruisaillessa WLTP-toimintamatkaksi luvataan 400 km/h. Mikäli käytössä on 350 kW laturi, saa akun täyteen parhaimmillaan 18 minuutissa. Toisaalta Lotus kehuu huolehtineensa myös Evijan jäähdytystarpeista, jotta lappua voidaan tarvittaessa pitää lattiassa jopa seitsemän minuuttia. Yhteistyökumppanina Lotuksella on Williams Advanced Engineering, joten ainakin auton sukupuu on kunnossa. Lotuksen mukaan yhtiö on jättänyt myös varauksen tulevien akkupakettityyppien asentamiseen kehityksen myötä. Nykyinen akusto on toteutettu litiumionilla. Miten hyvin painava sähköauto sitten sopii keveyttä vaalivan Lotuksen mallistoon? Yllättävän hyvin. 129 kilogrammaa painavan hiilikuitumonokokin ansiosta auton painoksi ilmoitetaan 1 680 kilogrammaa. Ainakin teho/paino-suhteen pitäisi olla kunnossa. Lotukselle kyse on myös eräänlaisesta pelinavauksesta hyperautojen luokkaan, joten merkki ei vielä kosiskele Elisen omistajia loikkaamaan sähkön matkaan. Merkille Evija, Type 130, rinnastuukin muiden suurten Lotus-vallankumousten jatkoksi. Luonnollisesti auto on pinottu lattiasta kattoon täyteen erilaista kilparadoilla koeteltua tekniikkaa ja Lotuksen äärimmäistä alustaosaamista. Maailman ensi-illassa ovat Osramin valmistamat laservalot, joita käytetään myös lähivaloina. Aerodynamiikka on osin aktiivista, takasiiven osatessa Formuloista tutun DRS-avautumisen huippunopeutta tavoiteltaessa. Peruutusvalona toimii muuten takaosan LOTUS-logon T-kirjain ja kaikki peilit on korvattu kameroilla. Lotuksen mukaan Evijan tuotanto alkaa ensi vuonna, joten odotamme jännityksellä valmista tuotetta. Lähde ja kuvat: Lotus Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe