19.10.2017 Liikenne Jäitä hattuun renkaiden ostossa – osta mieluiten alan erikoisliikkeestä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ulkomailta ja netistä renkaita ostettaessa voi tulla pettymyksiä. Netissä voi vertailla vaihtoehtoja ja hintoja – mutta renkaat kannattaa mieluiten ostaa Suomesta rengasalan erikoisliikkeestä. Kun ostaa renkaat kotimaasta ja teettää rengastyön alan erikoisliikkeellä, saa parasta mahdollista palvelua, asiantuntevia neuvoja ja apua mahdollisissa ongelmatapauksissa. Jos ostaa netistä, kannattaa mieluiten valita kotimainen toimija.Ulkomaisesta nettikaupasta renkaat ostanut voi joutua tuuliajolle, jos renkaat eivät vastaakaan odotuksia tai niissä on vika.Rengas on enemmän kuin pelkkä rengas. Se on kokonaisuus: rengas, asennuspalvelu (rengas/vanneyhdistelmän laatu), huolto, huolenpito mahdollisissa vikatapauksissa ja joustava takuuasioiden hoito.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJärkevä rengaskoko = mukavuutta ja säästöäRengaskoon valinnassa kuitenkin maltti on valttia. Uutta autoa ostettaessa kannattaa kiinnittää huomiota rengaskokoon. Sillä on merkittävä vaikutus rengaskustannuksiin. Jos rengaskokovalinta on väärä, pyörien (rengas-vanneyhdistelmien) uusiminen tulee kalliiksi.Leveät matalaprofiilirenkaat houkuttavat komealla ulkonäöllään ja jotkut automyyjät tuputtavat niitä.Renkaita uusittaessa voi tulla yllätyksenä, että komeiden 19-tuumaisten matalaprofiilirenkaiden hinta voi olla kaksinkertainen tavalliseen 16-tuumaiseen verrattuna. Kannattaa pohtia ajo-olosuhteita ja omia arvostuksia. Rengas on monen ominaisuuden kompromissi. Yhden ominaisuuden ylikorostus voi johtaa huonoon kokonaisuuteen.Kun ostaa auton Suomen olosuhteisiin sopivilla renkailla ja välttää kaikkein leveimpiä matalaprofiilirenkaita, pito, turvallisuus ja ajomukavuus ovat kunnossa ja renkaiden uusinta varsin kohtuuhintaista autoilun muihin kustannuksiin verrattuna, joita ovat esimerkiksi pääoma-, polttoaine- ja vakuutuskulut.Älä säästä laadussaRenkaiden laadussa säästäminen on väärää säästöä. Renkaiden osuus autoilun kokonaiskustannuksista on pieni, mutta vaikutus turvallisuuteen on suuri.Kun haluaa toimia varman päälle, kannattaa valita ison, tunnetun valmistajan renkaat (esimerkiksi Bridgestone, Continental, Goodyear, Michelin, Nokian tai Pirelli). Niin sanotut premium-renkaat tarjoavat yleensä onnistuneimman kompromissin pidon, hallittavuuden, mukavuuden, vierinvastuksen ja kestävyyden välillä.Viime aikoina etelä-korealaiset valmistajat ovat kohentaneet nopeasti laatuaan. Esimerkiksi Hankook on hyväksytty esimerkiksi Mercedes-Benzin ja Porschen ensiasennusrenkaaksi. Hankook menestyi myös Tekniikan Maailman tuoreessa talvirengastestissä (TM 17/2017).Suurten rengasvalmistajien omaan merkkiin tulevat rengasalan uusimmat innovaatiot ensimmäisenä. Isoilla valmistajilla on tarjolla myös keskihintaluokan renkaita, jotka saattavat pohjautua edellisen sukupolven premium-renkaiden tekniikkaan ja pintakuvioon. Esimerkiksi Bridgestonen omistuksessa oleva Firestone, Continentalin Gislaved, Goodyearin Dunlop ja Michelinin Kleber tai Nokian renkaiden Nordman. Nämä ovat vaihtoehto hintatietoiselle asiakkaalle.Tunnetuilla valmistajilla on myös lukuisia halparengasmerkkejä, esimerkiksi Bridgestonen Dayton, Continentalin Matador, Goodyearin Sava ja Michelinin Kormoran.Edullisissa renkaissa laatuerot ovat suurimmat: TM-talvirengastestissä (17/2017) esimerkiksi Puolassa valmistettu Sava yllätti hyvällä tuloksellaan, mutta muutama halpamerkki jäi häntäpäähän ja sai vain yhden suositustähden tai jäi kokonaan ilman tähtiä.TM totesi talvirengastestinsä lopussa: "Vanhojen tuttujen rengasvalmistajien ja -merkkien johtoasema ei enää ole kirkossa kuulutettu. Haastajat alkavat vihdoin tulla rinnalle ja osa jo ohikin."Renkaan tehtävä on pitää auto tielläRenkaiden ensisijainen ja tärkein tehtävä on pitää auto turvallisesti tiellä. Mitä parempi pito, sitä parempi hallittavuus äkillisessä väistötilanteessa ja lyhyempi jarrutusmatka. Auton kiihdytysvoima, kaarreominaisuudet (sivuttaispito) ja jarrutusvoimat välittyvät tiehen neljän kämmenen kokoisen rengaspinnan kautta.Kuivalla kelillä normaaliajossa halparenkaidenkin ajettuvuus ja mukavuus voi olla kohtalaisen hyvä, mikä voi harhauttaa. Vaikeissa keliolosuhteissa tilanne on toinen, sillä renkaiden laatuerot korostuvat hankalalla kelillä, kuten märällä tienpinnalla, kovassa sateessa vesiliirto-olosuhteissa uraisilla teillä sekä talvirengaskaudella talven jäisillä ja lumisilla teilläVaikealla kelillä premium-renkaan ominaisuudet voivat pysäyttää auton juuri ne kriittiset metrit lyhemmällä matkalla ja auttaa välttämään onnettomuuden. Tällöin voi kiittää itseään, että käytti sen ylimääräisen satasen rengasliikkeessä.Teksti: Timo Turkula Kuva: ShutterstockMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka 16.12.2024 Liikenne Rekisterikilpiin näkyviä muutoksia – Y-kirjain uusiksi, traktorimönkijöille uusi kilpityyppi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”