19.10.2017

Jäitä hattuun renkaiden ostossa – osta mieluiten alan erikoisliikkeestä!

Ulkomailta ja netistä renkaita ostettaessa voi tulla pettymyksiä.

Netissä voi vertailla vaihtoehtoja ja hintoja – mutta renkaat kannattaa mieluiten ostaa Suomesta rengasalan erikoisliikkeestä. Kun ostaa renkaat kotimaasta ja teettää rengastyön alan erikoisliikkeellä, saa parasta mahdollista palvelua, asiantuntevia neuvoja ja apua mahdollisissa ongelmatapauksissa. Jos ostaa netistä, kannattaa mieluiten valita kotimainen toimija.

Ulkomaisesta nettikaupasta renkaat ostanut voi joutua tuuliajolle, jos renkaat eivät vastaakaan odotuksia tai niissä on vika.

Rengas on enemmän kuin pelkkä rengas. Se on kokonaisuus: rengas, asennuspalvelu (rengas/vanneyhdistelmän laatu), huolto, huolenpito mahdollisissa vikatapauksissa ja joustava takuuasioiden hoito.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Järkevä rengaskoko = mukavuutta ja säästöä

Rengaskoon valinnassa kuitenkin maltti on valttia. Uutta autoa ostettaessa kannattaa kiinnittää huomiota rengaskokoon. Sillä on merkittävä vaikutus rengaskustannuksiin. Jos rengaskokovalinta on väärä, pyörien (rengas-vanneyhdistelmien) uusiminen tulee kalliiksi.

Leveät matalaprofiilirenkaat houkuttavat komealla ulkonäöllään ja jotkut automyyjät tuputtavat niitä.

Renkaita uusittaessa voi tulla yllätyksenä, että komeiden 19-tuumaisten matalaprofiilirenkaiden hinta voi olla kaksinkertainen tavalliseen 16-tuumaiseen verrattuna. Kannattaa pohtia ajo-olosuhteita ja omia arvostuksia. Rengas on monen ominaisuuden kompromissi. Yhden ominaisuuden ylikorostus voi johtaa huonoon kokonaisuuteen.

Kun ostaa auton Suomen olosuhteisiin sopivilla renkailla ja välttää kaikkein leveimpiä matalaprofiilirenkaita, pito, turvallisuus ja ajomukavuus ovat kunnossa ja renkaiden uusinta varsin kohtuuhintaista autoilun muihin kustannuksiin verrattuna, joita ovat esimerkiksi pääoma-, polttoaine- ja vakuutuskulut.

Älä säästä laadussa

Renkaiden laadussa säästäminen on väärää säästöä. Renkaiden osuus autoilun kokonaiskustannuksista on pieni, mutta vaikutus turvallisuuteen on suuri.

Kun haluaa toimia varman päälle, kannattaa valita ison, tunnetun valmistajan renkaat (esimerkiksi Bridgestone, Continental, Goodyear, Michelin, Nokian tai Pirelli). Niin sanotut premium-renkaat tarjoavat yleensä onnistuneimman kompromissin pidon, hallittavuuden, mukavuuden, vierinvastuksen ja kestävyyden välillä.

Viime aikoina etelä-korealaiset valmistajat ovat kohentaneet nopeasti laatuaan. Esimerkiksi Hankook on hyväksytty esimerkiksi Mercedes-Benzin ja Porschen ensiasennusrenkaaksi. Hankook menestyi myös Tekniikan Maailman tuoreessa talvirengastestissä (TM 17/2017).

Suurten rengasvalmistajien omaan merkkiin tulevat rengasalan uusimmat innovaatiot ensimmäisenä. Isoilla valmistajilla on tarjolla myös keskihintaluokan renkaita, jotka saattavat pohjautua edellisen sukupolven premium-renkaiden tekniikkaan ja pintakuvioon. Esimerkiksi Bridgestonen omistuksessa oleva Firestone, Continentalin Gislaved, Goodyearin Dunlop ja Michelinin Kleber tai Nokian renkaiden Nordman. Nämä ovat vaihtoehto hintatietoiselle asiakkaalle.

Tunnetuilla valmistajilla on myös lukuisia halparengasmerkkejä, esimerkiksi Bridgestonen Dayton, Continentalin Matador, Goodyearin Sava ja Michelinin Kormoran.

Edullisissa renkaissa laatuerot ovat suurimmat: TM-talvirengastestissä (17/2017) esimerkiksi Puolassa valmistettu Sava yllätti hyvällä tuloksellaan, mutta muutama halpamerkki jäi häntäpäähän ja sai vain yhden suositustähden tai jäi kokonaan ilman tähtiä.

TM totesi talvirengastestinsä lopussa: "Vanhojen tuttujen rengasvalmistajien ja -merkkien johtoasema ei enää ole kirkossa kuulutettu. Haastajat alkavat vihdoin tulla rinnalle ja osa jo ohikin."

Renkaan tehtävä on pitää auto tiellä

Renkaiden ensisijainen ja tärkein tehtävä on pitää auto turvallisesti tiellä. Mitä parempi pito, sitä parempi hallittavuus äkillisessä väistötilanteessa ja lyhyempi jarrutusmatka. Auton kiihdytysvoima, kaarreominaisuudet (sivuttaispito) ja jarrutusvoimat välittyvät tiehen neljän kämmenen kokoisen rengaspinnan kautta.

Kuivalla kelillä normaaliajossa halparenkaidenkin ajettuvuus ja mukavuus voi olla kohtalaisen hyvä, mikä voi harhauttaa. Vaikeissa keliolosuhteissa tilanne on toinen, sillä renkaiden laatuerot korostuvat hankalalla kelillä, kuten märällä tienpinnalla, kovassa sateessa vesiliirto-olosuhteissa uraisilla teillä sekä talvirengaskaudella talven jäisillä ja lumisilla teillä

Vaikealla kelillä premium-renkaan ominaisuudet voivat pysäyttää auton juuri ne kriittiset metrit lyhemmällä matkalla ja auttaa välttämään onnettomuuden. Tällöin voi kiittää itseään, että käytti sen ylimääräisen satasen rengasliikkeessä.

Teksti: Timo Turkula Kuva: Shutterstock

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat