19.8.2016 Ajoneuvot Jari-Matti Latvalan erikoishaaste: WRC Pololla 9,5 tonnin kuorma-autoa vastaan Ouninpohjassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jari-Matti Latvala haastoi Polo WRC autollaan Dakar-rallin voittajan, Ayrat Mardeevin ja 9,5 tonnia painavan kuorma-auton Ouninpohjan legendaarisella erikoiskokeella. Volkswagenin rallitähti Jari-Matti Latvala ehtii tiukan kilpailukauden tiimoilla kokeilemaan myös uusia haasteita. Tällä kertaa kisahaasteen sai Dakar-rallin voittaja Ayrat Mardeev.WRC-autoa tottuneesti käskevän Latvalan kilpakumppanin ajokalusto on pari pykälää järeämpi. Mardeevin kuorma-auto painaa nimittäin 9,5 tonnia. Tämä erikoinen autohippa käytiin maailman tunnetuimmaksi arvioidulla rallipätkällä Ouninpohjassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVuoristorata neljällä pyörälläOuninpohjaa on kuvailtu osuvasti neljällä pyörällä ajettavaksi vuoristoradaksi, jonka hyppyreitä ja kurveja kaikki kuljettajat kunnioittavat. Keskituntinopeus tällä tiellä MM-rallissa ylittää 130 km/h, joten maisema vilisee silmissä. Huippunopeus kapealla tiellä on lähes 200 km/h.Ouninpohjan erikoiskoe on ollut kiinteä osa Suomen MM-rallia aina vuodesta 1951 asti, jolloin ralli ajettiin ensimmäistä kertaa. Ensimmäinen voittoaika pätkällä kellotettiin Austin Atlantic -autolla. Siitä asti Ouninpohja on saanut todistaa rallin sekä ralliautojen huimaa kehitystä.Viimeisin tiellä nähty kilpa-auto on kuitenkin sellainen peto, jota kukaan ei olisi voinut uskoa näkevänsä Ouninpohjassakaan. Kilpa-auto on 1000-hevosvoimainen ja 9,5 tonnia painava Kamaz 4326 -rekka, joka tunnetaan Dakar-rallin kiistattomana kuninkaana.16,5 litrainen hirviöPaikalliset asukkaat ovat tottuneet ohikiitävien rallitykkien ujellukseen, mutta tunne on taatusti toinen, kun 16,5-litraisella moottorilla varustetun Kamazin jylinä alkaa kaikua metsän siimeksestä.– Näin voimakkaan rekan puikoissa tunne on sanoinkuvaamaton: voit tuntea rekan hillittömän voiman heti, kun moottori käynnistyy. Tärinä siirtyy käsiesi kautta koko vartaloosi, kuvailee venäläiskuljettaja Ayrat Mardeev.– Kyllä WRC-auto kiihtyy kovempaa, mutta kun jarruttaessa rekka lähestyy, tulee tunne, että todella haluaa päästä karkuun. Et halua päästää Kamazia aivan iholle, sanoo Jari-Matti kokemuksestaan.– Yllätyin, kuinka ketterä ja nopea tuo rekka on ja kuinka pitkälle se hyppää. Se on todella jotain, joka saa ihon kananlihalle.Legendaarinen Ouninpohja ja kaksi rallimaailman kovimmista kalustoista tekevät yhdistelmästä näyttävän, kuten oheiselta videolta voi nähdä. Hippaleikin sijaan kokemus muistuttaa tilanentta, jossa moottoriurheilu kohtaavaa baletin. – Tämä paikka on koko rallin MM-sarjan legendaarisin. Sen sijainti ja tärkeys tekevät siitä erityisen paikan kaikille rallikuskeille, arvioi Mardeev.Lähde, kuvat ja video: Red Bull Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen