25.7.2022

Joskus ulkonäkö on puoli nopeutta: Bentley Continental GT S ja -GTC S

Bentley onnistui tekemään Continentalista sporttimallin koskematta lainkaan voimalinjaan. Koska siis voimaa oli jo ilmeisesti tarpeeksi, keskityttiin S-malleissa sen sijaan ajettavuuteen, ulkonäköön sekä totta kai äänimaailmaan.

Äärimmäinen hienostuneisuus yhdistettynä viiltävään suorituskykyyn. Sitä ovat Bentleyn automallit tarjonneet tyylitietoisille asiakkailleen ammoisista ajoista lähtien. Viimeisimpänä jatkumoon ovat liittyneet viimeisimmän kaksiovisen Continental -sukupolven S -mallit, kovakattoinen GT ja avomallinen GTC.

S-mallien alla pyörivät 22-tuumaiset, syvänmustat vanteet. Toinen vain tähän versioon rajoittuva vannevaihtoehto ovat 21-tuumaiset kolmipuolaiset.

Urheilullisuutta voidaan autoissa ilmentää varmasti monilla eri väreillä, mutta musta tekee sen sopivan dramaattisesti. Continental GT S onkin äärimmäisen tummanpuhuva ilmestys. Ulkona musta luo kontrastinsa vanteissa, maskissa, listoissa, peileissä sekä pakoputkissa. Sisällä musta lyö hynttyyt yhteen oranssin kanssa, luoden kenties automaailman sporttisimman väriyhdistelmän. Verhoilu on erityista Dinamica-mikrokuitua.

S-tunnukset ovat vallanneet alaa ympäri autoa, ja jopa syrjäyttäneet Bentleyn siipilogot kangasmatoissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kulkee ja kuuluu

Continental GT S:ää vauhdittaa kahdesta moottorivaihtoehdosta se repäisevämmän kuuloinen, 4-litrainen V8, joka säilyttää aina niin symmetriset 550 hevosvoiman ja 770 newtometrin voimalukemansa. Koska nyt ollaan kuitenkin tekemisissä S-mallien kanssa, on moottorin äänimaailmaa ollut sopivaa hieman päivittää. S -malleissa moottorin sulosointuja tehostetaankin urheilupakoputkistolla, joka Bentleyn mukaan "korostaa cross-plane-V8:n biittiä".

Ajettavuuden saralla kuljettaja saa vakiovarusteena käyttöönsä 48-voltin aktiivisen kallistuksenvakausjärjestelmän, Bentley Dynamic Riden. Kallistuksenvakainten moottorit luovat nopeissa kaarteissa vain 0,3 sekunnissa 1 300 Nm korin kallistumista kompensoivan voiman. Ajomukavuutta matkanopeuksilla parannetaan puolestaan erottamalla vasemman ja oikean puolen pyörien kallistuksenvakaajat toisistaan. 

Lähde ja kuvat: Bentley

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat