20.12.2016 Ajoneuvot Moottorin joulutarina: Nissan GT-R on jouluihme Japanista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tapahtui päivinä ennen joulua… Käsintehty V6 parkuu himmeiden revontulien alla kuin pohjoista pakkasilmaa kauhistellen. Matkaa on tehty jo auringonnoususta saakka, mutta lempeän keltaisen pallon laskustakin on jo monta tuntia. Tasaisen jurnutuksen katkaisevat vain navigaattorin kohteliaat huomautukset ja satunnainen keskustelu ohitetuista paikkakunnista.Monikohan vastaantulijoista tunnistaa Nissan GT-R:n ainutlaatuiset takavalot taustapeilistään? Ja mitä japanilainen huippu-urheilija edes tekee täällä, missä pimeys estää tajuamasta, miten keskellä ei-mitään sitä ollaankaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEpäonnistuminen ei ole mahdollisuusAutossa soi: Death in Vegas – GirlsSyy pitkään ajomatkaan löytyy GT-R:n naftista hansikaslokerosta. Siellä odottaa itse Joulupukille osoitettu kirje, joka löytyi aamulla pääkaupunkiseudulta. Kirjeistä huolehtiva tonttu lienee siis tonttuillut, mutta joulumielemme ei antanut jättää kirjettä toimittamatta. Vaikka aikuisena jouluun suhtautuu usein tahtomattaankin kyynisesti, ei kenenkään juhlaa sovi pilata, ei varsinkaan kirjanpidollisen virheen takia.Matka Rovaniemen Joulupukin pajakylään on kuitenkin pitkä eikä aikaa ole hukattavaksi. Koska kyseessä on maraton eikä sprintti, sovimme lähtiessä ettei autossa kuunnella joululauluja. Sen sijaan yritämme asettautua hämmentyneen turistin, GT-R:n, asemaan kuuntelemalla Lost in Translationin soundtrackia. Kulttuurienvälisestä toiseudesta kertova elokuva tarjonnee ääniväylän maantietä rullaavan japanilaisen superauton sielunmaisemaan.Vuonna 2007 ensiesitelty Nissan GT-R saattaa vaikuttaa väärältä autolta pitkän matkan taittamiseen. Ajan mukana kehittynyt raaseri kätkee sisäänsä 3,8-litraisen tuplaturbo-V6:n, jonka Nissanin erikoiskoulutettu Takumi-ammattilainen rakentaa alusta loppuun kuudessa tunnissa. Lieköhän tämän moottorin koonnut Tsunemi Ōyama arvannut, että hänen työnsä päätyy Joulupukin asialle syvälle Pohjolaan?Voittamaton japanilainenAutossa soi: The Jesus and Mary Chain – Just Like HoneyAutona Nissan GT-R on muistutus menneistä ajoista. Jyhkeä nelivetojärjestelmä suosii taka-akselia, antaen 570 hevosvoiman jyrätä rengasparin pidon ennen etuakselin vaivaamista. Turbot ovat tuomassa tehoa, eivät osallistumassa trendikkääseen downsizingiin.Uudistuneesta sisustasta ja alati päivittyvästä viihdejärjestelmästä huolimatta autossa tuntuu häpeilemätön japanilaisuus, joka on yleensä tuttua maan 1990-luvun sporttimalleista. GT-R viittaa aikaan, jolloin japanilaisvalmistajat uskoivat olevansa pysäyttämättömiä.Pysäyttämättömältä tuntuu GT-R:kin. Vaikka nimen R-kirjain viittaa todellakin racingiin, on autolla myös nimensä mukainen sivupersoona. Leppoisa kruiseri, gran turismo.Mallivuodelle 2017 uusitut penkit eivät aiheuta väsymystä edes satojen kilometrien loikissa ja pehmeäksi säädettynä iskunvaimentimet selviävät jopa pääkaupungin moderneista mukulakivistä. Suurimmat haitat ovat kohtalainen tiemelu sekä toimintasädettä rajoittava bensatankin koko. Viimaisilla tankkauskentillä odotellessa päässä jyskyttää ajatus joulukirjeen toimittamisesta.Viimeiset viisikymmentä kilometriäAutossa soi: Edo Boys – No One Sleep In TokyoMelankoliset panhuilut alkavat kuitenkin tympiä ajotuntien karttuessa. Bosen äänijärjestelmä pumppaa pian uutta energiaa animesarja Initial D:n vauhdikkaan soundtrackin muodossa, sillä määränpää häämöttää jo. Rovaniemen kilometrit vähenevät jokaisen kappaleen myötä.GT-R vastaa reippaampaan ajotahtiin iloisesti, onhan auto pohjimmiltaan tehty urheilulliseen menoon. Suorituskykyä löytyy kiitettävästi ja taival täyttyy kutoskoneen tyytyväisestä murinasta. Maantie ja talvinopeusrajoitukset eivät verota auton kykyjä paljonkaan, mutta Keski-Euroopan näkemykset talvirenkaista ovat hetkittäin helisemässä painavan tehomonsterin kynsissä.Nissanin lähivalot ovat erinomaiset, mutta kaukovalot eivät tuo valotehoon parannusta. Onneksi GT-R pärjää jopa etelän kurakeleissä, kiitos hyvien lasi- ja valopesureiden. Herpaantumiseen ei kuitenkaan ole varaa. Vaikka maisemasta löytyvät porot ja kuuset kuuluvat jouluun, ne pitää mieluiten erillään autosta.Lopulta metalliharmaan superauton keula kääntyy navigaattorin opastamana Joulupukin pajakylän takaovelle, jonne meitä luvattiin tulla vastaan. Kallioseinän oviaukosta astuu esiin lapsuudesta saakka tuttu silhuetti. – Onks… – On se. Tärkeän postin ojentaminen suoraan itse kiireiselle Joulupukille on hetki, joka pistää toimittajakaksikon hiljaiseksi. Jonkun joulu on toivottavasti pelastettu ja se riittää meille mainiosti.Myöhemmin, rovaniemeläisessä majapaikassa on kuitenkin pakko kysyä, mitä Lauri toivoi pukilta joululahjaksi. – Näitä avaimia, kuuluu väsynyt virnistys.Moottorin toimitus toivottaa kaikille lukijoilleen oikein hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta 2017!Joulutonttuina: Aake Kinnunen ja Lauri AhtiainenMyös Joulupukin porot antoivat GT-R:lle hiljaisen hyväksyntänsä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla