20.12.2016 Ajoneuvot Moottorin joulutarina: Nissan GT-R on jouluihme Japanista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tapahtui päivinä ennen joulua… Käsintehty V6 parkuu himmeiden revontulien alla kuin pohjoista pakkasilmaa kauhistellen. Matkaa on tehty jo auringonnoususta saakka, mutta lempeän keltaisen pallon laskustakin on jo monta tuntia. Tasaisen jurnutuksen katkaisevat vain navigaattorin kohteliaat huomautukset ja satunnainen keskustelu ohitetuista paikkakunnista.Monikohan vastaantulijoista tunnistaa Nissan GT-R:n ainutlaatuiset takavalot taustapeilistään? Ja mitä japanilainen huippu-urheilija edes tekee täällä, missä pimeys estää tajuamasta, miten keskellä ei-mitään sitä ollaankaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEpäonnistuminen ei ole mahdollisuusAutossa soi: Death in Vegas – GirlsSyy pitkään ajomatkaan löytyy GT-R:n naftista hansikaslokerosta. Siellä odottaa itse Joulupukille osoitettu kirje, joka löytyi aamulla pääkaupunkiseudulta. Kirjeistä huolehtiva tonttu lienee siis tonttuillut, mutta joulumielemme ei antanut jättää kirjettä toimittamatta. Vaikka aikuisena jouluun suhtautuu usein tahtomattaankin kyynisesti, ei kenenkään juhlaa sovi pilata, ei varsinkaan kirjanpidollisen virheen takia.Matka Rovaniemen Joulupukin pajakylään on kuitenkin pitkä eikä aikaa ole hukattavaksi. Koska kyseessä on maraton eikä sprintti, sovimme lähtiessä ettei autossa kuunnella joululauluja. Sen sijaan yritämme asettautua hämmentyneen turistin, GT-R:n, asemaan kuuntelemalla Lost in Translationin soundtrackia. Kulttuurienvälisestä toiseudesta kertova elokuva tarjonnee ääniväylän maantietä rullaavan japanilaisen superauton sielunmaisemaan.Vuonna 2007 ensiesitelty Nissan GT-R saattaa vaikuttaa väärältä autolta pitkän matkan taittamiseen. Ajan mukana kehittynyt raaseri kätkee sisäänsä 3,8-litraisen tuplaturbo-V6:n, jonka Nissanin erikoiskoulutettu Takumi-ammattilainen rakentaa alusta loppuun kuudessa tunnissa. Lieköhän tämän moottorin koonnut Tsunemi Ōyama arvannut, että hänen työnsä päätyy Joulupukin asialle syvälle Pohjolaan?Voittamaton japanilainenAutossa soi: The Jesus and Mary Chain – Just Like HoneyAutona Nissan GT-R on muistutus menneistä ajoista. Jyhkeä nelivetojärjestelmä suosii taka-akselia, antaen 570 hevosvoiman jyrätä rengasparin pidon ennen etuakselin vaivaamista. Turbot ovat tuomassa tehoa, eivät osallistumassa trendikkääseen downsizingiin.Uudistuneesta sisustasta ja alati päivittyvästä viihdejärjestelmästä huolimatta autossa tuntuu häpeilemätön japanilaisuus, joka on yleensä tuttua maan 1990-luvun sporttimalleista. GT-R viittaa aikaan, jolloin japanilaisvalmistajat uskoivat olevansa pysäyttämättömiä.Pysäyttämättömältä tuntuu GT-R:kin. Vaikka nimen R-kirjain viittaa todellakin racingiin, on autolla myös nimensä mukainen sivupersoona. Leppoisa kruiseri, gran turismo.Mallivuodelle 2017 uusitut penkit eivät aiheuta väsymystä edes satojen kilometrien loikissa ja pehmeäksi säädettynä iskunvaimentimet selviävät jopa pääkaupungin moderneista mukulakivistä. Suurimmat haitat ovat kohtalainen tiemelu sekä toimintasädettä rajoittava bensatankin koko. Viimaisilla tankkauskentillä odotellessa päässä jyskyttää ajatus joulukirjeen toimittamisesta.Viimeiset viisikymmentä kilometriäAutossa soi: Edo Boys – No One Sleep In TokyoMelankoliset panhuilut alkavat kuitenkin tympiä ajotuntien karttuessa. Bosen äänijärjestelmä pumppaa pian uutta energiaa animesarja Initial D:n vauhdikkaan soundtrackin muodossa, sillä määränpää häämöttää jo. Rovaniemen kilometrit vähenevät jokaisen kappaleen myötä.GT-R vastaa reippaampaan ajotahtiin iloisesti, onhan auto pohjimmiltaan tehty urheilulliseen menoon. Suorituskykyä löytyy kiitettävästi ja taival täyttyy kutoskoneen tyytyväisestä murinasta. Maantie ja talvinopeusrajoitukset eivät verota auton kykyjä paljonkaan, mutta Keski-Euroopan näkemykset talvirenkaista ovat hetkittäin helisemässä painavan tehomonsterin kynsissä.Nissanin lähivalot ovat erinomaiset, mutta kaukovalot eivät tuo valotehoon parannusta. Onneksi GT-R pärjää jopa etelän kurakeleissä, kiitos hyvien lasi- ja valopesureiden. Herpaantumiseen ei kuitenkaan ole varaa. Vaikka maisemasta löytyvät porot ja kuuset kuuluvat jouluun, ne pitää mieluiten erillään autosta.Lopulta metalliharmaan superauton keula kääntyy navigaattorin opastamana Joulupukin pajakylän takaovelle, jonne meitä luvattiin tulla vastaan. Kallioseinän oviaukosta astuu esiin lapsuudesta saakka tuttu silhuetti. – Onks… – On se. Tärkeän postin ojentaminen suoraan itse kiireiselle Joulupukille on hetki, joka pistää toimittajakaksikon hiljaiseksi. Jonkun joulu on toivottavasti pelastettu ja se riittää meille mainiosti.Myöhemmin, rovaniemeläisessä majapaikassa on kuitenkin pakko kysyä, mitä Lauri toivoi pukilta joululahjaksi. – Näitä avaimia, kuuluu väsynyt virnistys.Moottorin toimitus toivottaa kaikille lukijoilleen oikein hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta 2017!Joulutonttuina: Aake Kinnunen ja Lauri AhtiainenMyös Joulupukin porot antoivat GT-R:lle hiljaisen hyväksyntänsä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 22.1.2025 Yleinen Tankkasin bensaa dieselautoon, miten tulisi toimia? 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa