20.7.2020

Käytetyt erikoisuudet – Mercedes-Benz G 500 4×4²

Mercedes-Benz G 500 4×4² - Tori.fi

Mercedes-Benz G 500 4×4² on älyvapaa fossiili, jossa riemulla ei ole rajaa. Vanhastakin kuljettajasta voi kuoriutua pikkupoika.

Mercedes-Benz G 500 4×4² on täysin älytön tuote ja siksi niin äärettömän upea. Se tarjoaa vastauksen mikäli tavallinen G-sarjalainen ei riitä, Mercedes-Benz G63 AMG 6x6 omaa yhden akselin liikaa ja Unimog ei mahdu parkkiruutuun. Vuonna 2015 esitelty 4×4² pohjautuu vielä vanhaan W 463 -korimallin G-sarjaan.

Mercedes-Benz G 500 4×4² taka - Tori.fi
Perusrakenteena on tikapuurunko ja jäykät akselit, jota pidetään perinteisesti juuri maastoajoon sopivana ratkaisuna.

Ehkäpä nyt uuden G-sarjan myötä tuo vanhat juuret omannut fossiili on vieläkin hienompi jäänne. Perusrakenteena tässä vanhassa mallissa on yhä tikapuurunko sekä jäykät akselit. Uudessa g-sarjalaisessa sentään etuakseli on erillisjousitettu.

Tuo aiemmin mainittu G63 AMG 6x6 on siinä mielessä oikea poiminta, että se on lainannut tällä kertaa käsiteltävälle autolle portaaliakselinsa auttamaan, osaltaan lähes uskomattoman, 450 millimetrin maavaran saavuttamisessa. Muihin maastohienouksiin kuuluvat täydet kolme kappaletta lukittavia tasauspyörästöjä.

Ja Mercedes-Benz G500 4×4² on ollut myös Moottorin pikaisessa koeajossa vuoden 2015 loppupuolella. Tuolloin ei jäänyt epäselväksi, että kyseessä on riemukas tapaus. Käytetyt erikoisuudet -juttusarja on esitellyt vaihtoehdoista esimerkiksi aiemmin mainitun Mercedes-Benz Unimogin, sekä siromman Lada Nivan.

Mercedes-Benz G 500 4×4² sivu - Tori.fi
Noin 25 000 kilometriä mittarissa, tämä Mercedes-Benz G 500 4×4² on kaupan Salon suunnalla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – Mercedes-Benz G 500 4×4²

Tämä Mercedes-Benz G 500 4×4² on myynnissä Salon suunnalla. Värin perusteella kyseessä saattaisi olla jopa juuri sama yksilö, jonka Moottori koeajoi vuoden 2015 puolella. Käyttöönotto on suoritettu tammikuussa 2016, joka voisi sopia tarinaan. Mittarilukemaksi on merkitty noin 25 000 kilometriä.

Mercedes-Benz G 500 4×4² etu- Tori.fi
Tämä auto kerjää muutenkin huomiota, jota kirkas ulkoväri korostaa entisestään.

Moottorina on juuri vajaat 4 litraa tilavuutta omaava kahdesti ahdettu V8-bensiinimoottori. Jos neljän pyörän pyörittämisen vaativa voima huolettaa, Mercedes-Benz tarjoaa tähän 310 kilowattia eli 420 hevosvoimaa ja huippuvääntö asettuu lukemaan 610 newtonmetriä. Automaattivaihteistossa on 7 pykälää.

Limenvihreä ulkokuori kerännee kaikki katseet, jollei pienen omakotitalon korkuinen auto sitä muuten tee. Auton mustat yksityiskohdat istuvat upeasti limenvihreään maalipintaan. Paikallisella rengasliikkeellä ei tosin välttämättä ole oikeaa kokoa hyllyssä, kun sen aika koittaa.

Mercedes-Benz G 500 4×4² sisusta - Tori.fi
Ohjaamo on samaan aikaan funktionaalinen muodoiltaan, että ylellinen materiaaleiltaan.

Ohjaamosta  löytyy runsaasti nahkaa, koristetikkauksia ja hiilikuitusomisteita. Kaiken koristelun alla on silti käytännöllinen W 463 -ohjaamo ja tavallinen Mercedes-Benzin käyttöliittymä vuodelta 2015. Varusteita tosin on valtavasti suurinäyttöistä navigaattoria myöden ja esimerkiksi istuimissa usean suunnan säädöt.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: tori.fi

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat