13.12.2014

Kahden tonnin keijukainen

Audin maasturivalikoiman lippulaiva Q7 kevenee rajusti mallistouudistuksessa.

325 kilogrammaa kevyempi, sisältä tilavampi ja ulkoa pienempi. Audi Q7 seuraa automaailmassa vallitsevaa kehityssuuntaa. Muutoksista huolimatta myös toisen sukupolven Q7 säilyttää kunnioitusta herättävät mittansa: 3-litraisella TDI-dieselillä auto painaa yhä 1995 kilogrammaa. Myös pituutta on hivenen yli viisi metriä.

Viiteen metriin mahtuu paljon autoa sekä matkustamoa. Q7 on saatavilla istuimilla kahdessa tai kolmessa rivissä. Seitsemän hengen versiossa tavaratilaa on käytössä 295 litraa. Suurperheet ilahtunevat myös kuudesta ISOFIX-kiinnikkeestä lastenistuimille.  Viisipaikkaisena matkalaukkuja voi nostaa kyytiin peräti 890 litran edestä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Dieselhybridi lämpiää energiatehokkaasti

Maasturin moottorivalikoiman erikoisuus on maailman ensimmäinen ladattava dieselhybridi. Audi ilmoittaa auton kulkevan sähköllä peräti 56 kilometriä ja matkustamo lämpiää energiatehokkaasti ilmalämpöpumpulla. 373 hevosvoimainen Q7 e-tron quattro liittyy valikoimaan vielä vuoden 2015 aikana.

Audin uuden pitkittäismoottorien perusrakenteen ansiosta uuden Q7:n kerrotaan olevan 26 prosenttia edeltäjäänsä taloudellisempi. Julkaisuhetkellä Q7:n moottorivalikoima käsittää kolmelitraiset V6-moottorit. Bensiinikäyttöisenä moottori tuottaa 330 hevosvoimaa, dieselillä 272.

Kolariturvallinen tabletti

Myös auton viihde- ja tietojärjestelmät siirtyvät kerralla nykyaikaan. Esimerkiksi mittaristo on toteutettu TT-urheiluauton tavoin suurella näyttöpaneelilla, jonka tarkkuus on 1440x540 pikseliä. Myös ohjaamon yleistä nappulaviidakkoa on pyritty karsimaan ja ergonomiaa parantamaan.

Takaistuimelle tarjotaan lisäviihtyvyyttä Audin omalla tabletilla. 10,1-tuumaisella näytöllä varustettu tabletti on kehitetty erityisesti autokäyttöön. Sen rakenteen mainostetaan olevan perinteisiä tabletteja törmäysturvallisempi.

Q7:n saapunee markkinoille kesän 2015 aikana.

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Audi

Kommentoi artikkelia