21.2.2023

Kahteen Peugeot-malliin uudet hybridivoimalinjat – tulevat myyntiin tämän vuoden aikana

Peugeot 308 2021

Peugeot'n hybridivaihtoehtojen valikoima kasvaa, kun kaksi automallia saa uudet hybridivoimalinjat vielä tämän vuoden aikana.

Peugeot laajentaa hybridimallistoaan vielä tänä vuonna, kun kaksi automallia saa uudet hybridivoimalinjat. Peugeot 3008 ja suurempi Peugeot 5008 tulevat vielä tämän vuoden aikana myyntiin uudella hybridivoimalinjalla.

Valmistajan mukaan hybriditekniikka autoissa tulee olemaan sellaista, että se ansiosta jopa 50 prosenttia autoilla ajetusta ajasta voidaan ajaa pelkällä sähköllä.

Peugeot 3008- ja 5008-malleihin tulevat hybridivoimalinjat edustavat uutta Stellantiksen kehittämää hybridijärjestelmää. Ensin se tuodaan 3008 ja 5008-malleihin ja tämän jälkeen sama hybriditekniikka laajenee myös muuhun Peugeot-mallistoon.

Peugeot 5008 Hybrid

Uusi 48 V -hybridijärjestelmä perustuu 136-hevosvoimaiseen PureTech-bensiinimoottoriin, siihen yhdistettyyn kaksoiskytkinvaihteistoon sekä vaihteistoon integroituun sähkömoottoriin. Peugeot kertoo, että hybridijärjestelmä antaa enemmän lisävääntöä moottorin alakierroksilla. Lisäksi polttoaineen kulutus pienenee jopa 15 prosenttia verrattuna aiempaan PureTech-moottoriin. Kaupunkimaisissa olosuhteissa uusi hybridijärjestelmä pystyy kuljettamaan autoa jopa 50 prosenttia pelkällä sähköllä.

Päivittäisessä ajossa polttomoottori ja sähkömoottori toimivat automaattisesti joko yhdessä tai erikseen, jotta kulutus on aina mahdollisimman alhainen. Kuljettaja voi seurata hybridijärjestelmän toimintaa i-Cockpit -mittariston kautta.

Peugeot 3008 Hybrid

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pieniä matkoja pelkällä sähköllä

Kun autolla kiihdytetään voimakkaasti, sähkömoottori tarjoaa matalilla kierroksilla lisävääntöä polttomoottorille. kun autolla hidastetaan, polttomoottori sammutetaan ja sähkömoottori kerää energiaa talteen 48 voltin akkuun. Peugeot kertoo, että 3008- ja 5008-autoilla voi ajaa myös pelkällä sähköllä lyhyitä matkoja kaupunkiolosuhteissa tai autoa liikuteltaessa parkkipaikalla. Kun akunvaraustila on riittävän korkea, hybridijärjestelmä mahdollistaa auton käynnistyksen, siirtelyn pienillä nopeuksilla ja ryöminnän esimerkiksi ruuhkaliikenteessä pelkällä sähköllä.

Hybridin jopa 15 prosenttia pienempi kulutus vastaavaan bensiinimalliin vastaa noin yhtä litraa polttoainetta sadalla kilometrillä. Peugeot 3008 Hybrid -mallin CO2-päästöt ovat 126 g/km.

Suurin osa säästöistä Peugeot-hybrideillä syntyvistä säästöistä, syntyvät hybridille tuttuun tapaan kaupungissa. Litramääräisesti Peugeot'n mukaan säästö voi olla jopa 2,5 litraa polttoainetta kaupunkiajossa ja noin 0,7 litraa normaalissa seka-ajossa. Moottoritiellä säästöä ei synny niin paljoa. Hiilidioksidipäästöissä pudotus tarkoittaa 20 g/km 3008- ja 5008-malleissa.

Nopeasti kiihdytettäessä Peugeot-hybridin sähkömoottori tarjoaa lisävääntöä matalalle kierrosalueelle sekä pienentää turboviivettä. Tämä vähentää vaihteiston puolella ylimääräisiä alaspäinvaihtoja, ja tuo samalla ajoon mukavuutta. Kun kuljettaja painaa kaasupolkimen kokonaan pohjaan, sähkömoottori antaa ylimääräiset 9 kilowatin lisätehon kiihdytykseen.

Uusi hybridivoimalinja on tulossa myöhemmin myös muihinkin Peugeot-malleihin. Peugeot 3008 ja 5008 Hybrid -mallit valmistetaan Sochaux’n tehtailla Ranskassa ja tulevat ennakkomyyntiin vuoden 2023 aikana.

Lähde Peugeot

Luetuimmat