28.5.2024

Kaikki on kutsuttu rakastumaan palavasti Porsche 911 hybridiin

Kuva Porsche

992.2 tarkoittaa monia uudistuksia, mutta päällimmäisenä ensimmäistä 911 hybridiä koskaan. Se ei ole todennäköisesti ollenkaan sitä mitä ennakolta oletit.

Viiden tuotantovuoden jälkeen on tullut aika kääntää Porsche 911:n 992-sukupolven tarinassa uusi luku, jota voimme kutsua yksinkertaisesti 992.2:ksi. Porsche 911 on automaailmassa sellainen konsepti, että sitä voi täysin rinnoin pitää automaailman suunnannäyttäjänä, mutta aina ikään kuin omassa todellisuudessaan. 992.2:ssa on kyse juuri tästä. Käydään ensi alkuun se kaikkein odotetuin ja jännitetyin versio läpi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

911 GTS - kuka voisi uskoa tämän olevan hybridi tai edes ahdettu?

992.2:n ensiesittelyä ei todellakaan malta olla aloittamatta hybridiversio Carrera GTS:stä, sen verran jännittävillä vesillä nyt liikutaan. Kuinka Porsche voisi tunkea auton sisään kaiken sähkötekniikan tuhoamatta eräitä 911:n tärkeimpiä peruspilareita, kuten keveyttä ja bokserimoottorin yksinoikeuksia?

Sähköisyydestä onkin tehty 911:ssä isännän sijaan renki, ja vieläpä hyvä renki. Jo nimikin sen kertoo; eihän Carrera GTS:n nimi paljasta ulkopuolisille lainkaan, että autosta löytyy nyt kaksi sähkömoottoria ja akku.

No, on siellä sentään pieni muistutus...

Carrera GTS:n - joka on siis toistaiseksi ainoa 911:n hybridiversio - molemmat sähkömoottorit on upotettu osaksi meille hyvin tuttuja voimalinjan komponentteja. Toinen niistä sijaitsee uuden 8-vaihteisen PDK-kaksoiskytkinautomaatin sisällä, toinen puolestaan osana turboahdinta. Porsche kutsuu ratkaisua T-Hybridiksi eli turbohybridiksi. Ratkaisu auttaa vähentämään turbojen määrää edellisestä kahdesta yhteen. Lisäksi ahtimeen sijoitettu 11 kilowatin sähkömoottori poistaa turboviiveen elementin eli voimalinja reagoi yhtä hanakasti kuin ahtamaton moottori, mikä on tietenkin Porsche 911:n tapauksessa uudenlainen autenttisuuden merkki. Vaihteiston sisällä oleva sähkömoottori on puolestaan hieman järeämpi 40 kilowatin ja 150 newtonmetrin boostillaan 3,6-litraisen bokserin tueksi.

Luit oikein. 911 Carrera GTS:ssä otetaan etukäteen ennakoidulla tavalla käyttöön uusi 3,6-litrainen versio tutusta bokserikuutosesta, siinä missä muut Carrerat jatkavat tutulla kaksoisahdetulla 3,0-litraisella. Jo ilman sähköavustusta 3,6-litrainen kehittää 485 hevosvoimaa ja 570 newtonmetriä.

Koko järjestelmän huipputeho on huimat 541 hevosvoimaa eli 398 kilowattia, ja -vääntö 610 newtonmetriä. Edellispolven GTS:ään verrattuna tässä on yli 60 hevosvoimaa lisää.

Hybridijärjestelmän akku on sijoitettu eteen, ja se vastaa kooltaan suunnilleen tavallista 12 voltin käynnistysakkua. Kapasiteettia siinä on 1,9 kilowattitunnin edestä, mikä on akun kokoon nähden suhteellisen paljon.

Kaikki tämä, siis koko auto, painaa vain ja ainoastaan 1 595 kiloa eli 50 kiloa edeltäjäänsä enemmän. Hämmästyttävän kevyt hybriditekniikka takaa sen, että nyt 911:ssä voidaan olla tekemisissä jopa yhtä suuren mullistuksen kanssa, kuin ilmajäähdytyksestä nestejäähdytykseen siirtymisessä noin 25 vuotta sitten.

992.2 -polven 911 Carrera GTS kiihtyy nollasta sataan 3,0 sekunnissa ja kulkee 312 km/h. Varttimailiaika on sekin parantunut, kuten myös kierrosaika Nordschleifen ympäri, joka hoituu noin 7 minuutissa ja 17 sekunnissa eli 8,7 sekuntia edeltäjää nopeammin. Toisin kuin yleensä lataushybridit tekevät, 911 Carrera GTS:n äärimmäisen kevyt hybridiratkaisu ei ulosmittaa lisätehojaan raskaan sähköjärjestelmän tuomaan lisäpainoon. Jokainen voi siis turvallisin mielin rakastua 911:een sähköistetyllä voimalinjalla.

Kannattaa pysyä linjoilla, sillä aivan lähiaikoina meillä on paljon muutakin kerrottavaa 911:n perusteellisesta uudistuksesta.

Lähde: Porsche

Luetuimmat