29.10.2017

Kamux: eurooppalaiset käytetyt autot houkuttelevat – monipuolisempi tarjonta ja paremmat varusteet

OP Kausiauto

Ulkomailta tuotavien käytettyjen autojen tarjoama vaihtoehtojen lisäys miellyttää edelleen suomalaisia, jos autoliike Kamuxin kokemuksiin on luottaminen.

Ei liene yllätys, että Suomi-historian omaavien vaihtoehtojen rinnalla tuontivaihdokit kiinnostavat lähinnä nuoremman iän ja pykälää paremman varustelutason ansiosta.

Tähän liiketoimintaa tarjoavaan saumaan iskee muun muassa Kamux, joka houkuttelee asiakkaita kaupoille vaihtoautovalikoimaa kasvattavilla tuontiautoilla.

Kamuxin mukaan ulkomaiden ostoilla taataan, että ketjun autovalikoima on koko ajan kiinnostava. Pelkkien kotimaisten vaihdokkien vetovoiman ei uskota siihen riittävän.

autokauppa

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Parivuotias premium suuntaa Suomeen

Saksan autot kiinnostavat suomalaisia ja maan suurimmat kaupungit ovat sitkeästi keskeisimpiä hankintapaikkoja Suomeen suuntaaville käytetyille autoille.

– Listaamme ennakkoon kiinnostavimmat yksilöt ja arvioimme niiden kunnon suhteessa hintaan ennen varsinaista autohuutokauppatapahtumaa, Kamuxin ostojohtaja Tero Törmänen kertoo ostoprosessista.

Noin 20-kertaisesta autokannasta johtuen saksalainen tarjonta on ylivoimaiseseti monipuolisempi. Nopeimmillaan ostettu auto päätyy Suomeen potentiaalisten asiakkaiden ulottuville muutamassa päivässä.

– Pystymme tarjoamaan asiakkaillemme varustelutasoa, jota ei Suomesta välttämättä löydä. Useimmat käytetyt autot ovat aiemmin palvelleet leasing-autoina tai ne ovat tulleet merkkiliikkeisiin vaihtoautoiksi, luonnehtii Kamuxin maajohtaja Jussi Mäkinen.

Valikoimissa on runsaasti saksalaisia premium-merkkejä ja 2–5 vuotta vanhoja perheautoja. Tarjolla on myös runsaasti diesel-vaihtoehtoja.

– Autojen varustelutaso on Suomeen verrattuna keskimäärin pykälää parempi, koska Saksassa uusiin autoihin on edullisempi hankkia korkeampi varustelutaso. Saksassa suositaan leasing-autoissa dieseleitä niiden edullisten käyttökustannusten takia pidemmissä ajomatkoissa, Mäkinen jatkaa.

3 000 tuontiautoa vuodessa

Kamux ei ole käytettyjen markkinoilla pieni peluri, sillä yritys tuo vuosittain noin 3 000 autoa Suomeen Euroopan eri maista.

Suurissa volyymeissä tavallisuus on tyypillistä, kuriositeetteja ja kummallisuuksia ei mukaan juuri mahdu.

– Suuret ostosmäärät, pitkäaikainen yhteistyö vakiintuneiden hankintakanava- ja logistiikkakumppaneiden kanssa takaa sen, että autoja saadaan nopeasti. Kiinnostava auto voidaan toimittaa ostajan kotiin paikkakunnasta riippumatta, Mäkinen kertoo.

Koko tuontivalikoima on ketjun kaikkien toimipisteiden myytävissä. Kotimaisen liikkeen asiakkaaksi autonhankkijan ajaa usein mielikuva luotettavammasta ja turvallisemmasta kaupasta.

– Moni voi haaveilla saksalaisesta hyvätasoisesta merkkiautosta, mutta haluaa ostaa sen suomalaisesta autoliikkeestä, Jussi Mäkinen vahvistaa.

Mieleisen tuontiauton voi hankkia myös itse. Omatoimiostajan on tosin varauduttava näkemään enemmän vaivaa autonsa eteen ja se ei kaikkia houkuttele. Autokaupan puoleen käännyttäessä vaiva on pienempi, mutta helppoudelle lasketaan myös hinta.

Lähde: Kamux Kuvituskuvat: Moottorin arkisto/Roman Razinkov ja Antti Hentinen

Lue myös: Euroopan kuluttajakeskuksen vinkit tuontiauton ostajalle

Luetuimmat