7.2.2016 Ajoneuvot Kannattavatko sähköautot osana autokantaa? Siihen on laskuri. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Verkkotyökalun toivotaan auttavan niin päättäjiä kuin organisaation autokannasta vastaavia. Sähköauton kannattavuuden laskeminen voi olla haastavaa jo omassa elämässä, mutta entäpä kun hallittavana on kokonainen autokanta? Missä vaiheessa organisaation autokantaan kannattaa ryhtyä ujuttamaan sähköautoja eri toimialueilla? Autokannasta vastaavien päättäjien helpotukseksi Saksan ilmailu- ja avaruustutkimuksen keskus DLR Stuttgartissa on kehittänyt näihin kysymyksiin vastaavan nettityökalun. Kehitystyö on tehty osana EU:n puhtaampien ajoneuvojen kannustinprojektia (I-CVUE). Aluksi työkalu kohdennettiin erittäin suurten autokantojen hallintaan, esimerkiksi kuriiriyritysten tarpeisiin. Mutta todellisuudessa suurten autokantojen kanssa työskentelevät olivat ottaneet asiat jo harkintaansa, kun taas pienet ja keskisuuret autokannat hyötyivät nettityökalusta. Esimerkkikohteiksi mainitaankin kunnat, taksiyritykset, yhteiskäyttöautojen organisaatiot ja niin edelleen. Saksassa erityisesti hoiva-alalla on suosittu sähköautoilua, sillä monen käyttäjän autoille kertyy päivittäin noin 150 kilometrin ajomatka, ja ajoneuvoja pystytään lataamaan lounastunnilla. Toimiakseen laskuri tarvitsee aluksi tietoa autokannasta ja sen käyttökohteista, mutta toisaalta työkalu pyrkii huomioimaan muuttujia myös suoran hankintahinnan ja polttoainekustannusten ulkopuolelta. Huomioitavia asioita ovat muun muassa millaisia ovat autojen päivittäiset reitit, voidaanko sähköauto ladata omalla biosähköllä, tukeeko valtiovalta tai kaupunki sähköautoilua ja onko alueella jo valmis latausverkosto. Toisaalta tarkoituksena on myös kerätä tietoja eri maiden sähköautoistumisesta. Projektilla on myös suorempi tavoite: yhteensä 1 000 sähköautolla korvattua ajoneuvoa. Verkkolaskurilla onkin ollut jo satoja käyttäjiä kesän 2015 julkistuksen jälkeen, sillä verrattain yksinkertainen käyttöliittymä on maksanut itsensä takaisin matalampana oppimiskynnyksenä. Sovellus myös hakee läpinäkyvyyttä siten, että lopputulosten lisäksi näytetään miten siihen on päädytty. Läpinäkyvyydestä on myös toinen hyöty, sillä sen avulla työkalulla voi havainnollistaa politiikoille erilaisten sähköautojen kannustinjärjestelmien todellisen vaikutuksen – ja vertailla suunnitelmia vaikkapa naapurimaiden ratkaisuihin. Työkalun hyödyntämät vertailutiedot eivät kata tällä hetkellä nimenomaisesti Suomea, mutta lähiaikoina tapahtuva Norjan tietojen lisääminen saattaa olla ensimmäinen askel Pohjoismaihin. Lähde ja kuva: Mercedes-Benz Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Initium ennakoi jo ensi vuodelle uuden sukupolven vety-Hyundaita – toimintamatkaa yli 650 kilometriä 3.11.2024 Uutinen Haastattelu: BMW M-osaston toimitusjohtaja van Meel – emme tule tarjoamaan manuaalivaihteistoa sähköautoon 3.11.2024 Ajoneuvot Nämä ovat Alfa Romeo Juniorin lopulliset hinnat – 280-hevosvoimainen Veloce on erityisen houkuttelevasti hinnoiteltu 2.11.2024 Ajoneuvot Uusi Škoda Kodiaq RS on polttomoottorin vastaisku tehokkaille sähkö-SUV:eille 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 1.11.2024 Ajoneuvot VW-konserni sulkee ensimmäisen tehtaansa Euroopassa – Brysselissä valmistetaan Audi Q8 E-Tronia enää helmikuun loppuun 1.11.2024 Uutinen Raportti: autokaupan sudenkuopat – asiakas altavastaajana 1.11.2024 Ajoneuvot Mitsubishi aikoo lainata Renaultilta ensimmäisen modernin sähköautonsa – myös Symbioz lienee Mitsulla tähtäimessä 31.10.2024 Ajoneuvot Kia Tasman on korealaisvalmistajan ensimmäinen raavas avolava – se on niin oudon näköinen, että Kia tarjoaa siihen ”korjaussarjaa” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 4.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: elämäntapaversioiden edelläkävijä Volkswagen Golf Country ja toinen kaupan päälle 3.11.2024 Uutinen Haastattelu: BMW M-osaston toimitusjohtaja van Meel – emme tule tarjoamaan manuaalivaihteistoa sähköautoon 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 29.10.2024 Uutinen Mika osti täyssähkö-Lotuksensa Ruotsista – ja siellä auto täytyy tällä hetkellä myös huollattaa 31.10.2024 Ajoneuvot Kia Tasman on korealaisvalmistajan ensimmäinen raavas avolava - se on niin oudon näköinen, että Kia tarjoaa siihen "korjaussarjaa" 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille? 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa