7.2.2016 Ajoneuvot Kannattavatko sähköautot osana autokantaa? Siihen on laskuri. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Verkkotyökalun toivotaan auttavan niin päättäjiä kuin organisaation autokannasta vastaavia. Sähköauton kannattavuuden laskeminen voi olla haastavaa jo omassa elämässä, mutta entäpä kun hallittavana on kokonainen autokanta? Missä vaiheessa organisaation autokantaan kannattaa ryhtyä ujuttamaan sähköautoja eri toimialueilla? Autokannasta vastaavien päättäjien helpotukseksi Saksan ilmailu- ja avaruustutkimuksen keskus DLR Stuttgartissa on kehittänyt näihin kysymyksiin vastaavan nettityökalun. Kehitystyö on tehty osana EU:n puhtaampien ajoneuvojen kannustinprojektia (I-CVUE). Aluksi työkalu kohdennettiin erittäin suurten autokantojen hallintaan, esimerkiksi kuriiriyritysten tarpeisiin. Mutta todellisuudessa suurten autokantojen kanssa työskentelevät olivat ottaneet asiat jo harkintaansa, kun taas pienet ja keskisuuret autokannat hyötyivät nettityökalusta. Esimerkkikohteiksi mainitaankin kunnat, taksiyritykset, yhteiskäyttöautojen organisaatiot ja niin edelleen. Saksassa erityisesti hoiva-alalla on suosittu sähköautoilua, sillä monen käyttäjän autoille kertyy päivittäin noin 150 kilometrin ajomatka, ja ajoneuvoja pystytään lataamaan lounastunnilla. Toimiakseen laskuri tarvitsee aluksi tietoa autokannasta ja sen käyttökohteista, mutta toisaalta työkalu pyrkii huomioimaan muuttujia myös suoran hankintahinnan ja polttoainekustannusten ulkopuolelta. Huomioitavia asioita ovat muun muassa millaisia ovat autojen päivittäiset reitit, voidaanko sähköauto ladata omalla biosähköllä, tukeeko valtiovalta tai kaupunki sähköautoilua ja onko alueella jo valmis latausverkosto. Toisaalta tarkoituksena on myös kerätä tietoja eri maiden sähköautoistumisesta. Projektilla on myös suorempi tavoite: yhteensä 1 000 sähköautolla korvattua ajoneuvoa. Verkkolaskurilla onkin ollut jo satoja käyttäjiä kesän 2015 julkistuksen jälkeen, sillä verrattain yksinkertainen käyttöliittymä on maksanut itsensä takaisin matalampana oppimiskynnyksenä. Sovellus myös hakee läpinäkyvyyttä siten, että lopputulosten lisäksi näytetään miten siihen on päädytty. Läpinäkyvyydestä on myös toinen hyöty, sillä sen avulla työkalulla voi havainnollistaa politiikoille erilaisten sähköautojen kannustinjärjestelmien todellisen vaikutuksen – ja vertailla suunnitelmia vaikkapa naapurimaiden ratkaisuihin. Työkalun hyödyntämät vertailutiedot eivät kata tällä hetkellä nimenomaisesti Suomea, mutta lähiaikoina tapahtuva Norjan tietojen lisääminen saattaa olla ensimmäinen askel Pohjoismaihin. Lähde ja kuva: Mercedes-Benz Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle