27.12.2020 Ajoneuvot Karavaanarin kestoaihe kiistelyyn: ilma- vai vesikeskuslämmitys? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuluva vuosi on kasvattanut matkailuajoneuvojen myyntiä huomattavasti. Talvikäyttöä ajatellen ostotilanteessa oleellista on matkakodin lämmitystapa. Etenkin tuoreita karavaanareita voi matkailuajoneuvoa hankittaessa mietityttää sen talvikäyttö: millainen lämmitysjärjestelmän täytyy olla ettei autossa tai vaunussa palele? Perinteisin kiistelynaihe lämmitykseen liittyen on lämmitysjärjestelmän valinta: ilma- vai vesikeskuslämmitys? Ilmalämmitysjärjestelmien markkinoita hallitsee Trumatic ja vesikeskuslämmityksistä suurimman osan on valmistanut Alde. Molemmille järjestelmille löytyy oma, usein uskollinen kannattajakuntansa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKummallekaan ei kannata sanoa eiPitkäaikaisen karavaanarin ja entisen matkailuajoneuvotuojien toiminnanjohtajan Antti Siljamäen mukaan molemmissa järjestelmissä on puolensa.Asunto-osan lämmityksen laatuun vaikuttaa enemmän järjestelmän toteutustapa, kuin itse järjestelmä. Trumaticille olennaista on, että ilmakanavien sijoittelu on monipuolinen, ja Alden patteriverkoston olisi hyvä olla laaja.– Patteriverkoston osalta on olennaista, että pattereita on riittävästi ja etenkin ohjaamon lämmitykseen on kiinnitetty huomiota. Olisi hyvä, että ilmasuulakelämmitteisissä autoissa ilmasuulakkeista saisi ohjattua ilmaa ohjaamon penkkeihin päin, Siljamäki kertoo.Alkoviautoissa johdatetaan aiempaa useammin lämpöä myös alkoviosaan, vanhemmissa malleissa tämä on erittäin harvinaista. Lämpöä on kuitenkin hyvä jakaa myös alkoviin.Omakohtaisesti voi kertoa lapsuusvuosien kokemuksesta pakkasöiden iskevän lämmittämättömään alkoviosaan ikävästi, kun auton muilla sisäalueilla lämpötila tuntuu miellyttävältä.Ilmalämmitysjärjestelmässä on myös huomioitava teho. Siljamäki suosittelee, että Suomen talvessa käytettävän matkailuauton lämmittimen teho olisi kuusi kilowattia, markkinoilla liikkuu myös neljän kilowatin versioita.Pohjoismaihin tehty malli varma valinta talveenMonella merkillä on Pohjoismaita varten omat versiot, joissa on huomioitu talviolosuhteet hyvin.Siljamäki myös muistuttaa, että Keski-Euroopasta tuoduissa malleissa voi olla eroja varustelussa. Lämmittimen tehon lisäksi eroavaisuuksia voi olla muun muassa sähkövarusteissa ja eristeissä.Siljamäen mukaan talvikäyttöä ajatellen muita välttämättömyyksiä ovat eristetty harmaavesisäiliö ja sen ulostuloputki. Plussaa on, jos säiliöstä löytyy lisäksi lämmitysvastus. Nämä kuuluvat usealla merkillä niin sanottuun talvipakettiin. Lisäksi vähäisiä jätevesiä voi huuhdella vessanpönttöön, sillä WC-istuin sijaitsee poikkeuksetta lämpimässä tilassa.Jos aikomuksena on säilyttää käyttövettä auton omassa säiliössä, tulee varmistaa järjestelmän putkien sijainnit, jotta vesi pysyy sulana. Usea karavaanari kuitenkin pitää mukanaan irrallista raikasvesikannua lyhyemmillä talvireissuilla.Talvimatkailuautoilun perusteisiin esittelevä juttu julkaistaan kokonaisuudessaan Moottorissa 12/2020.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvituskuva: Moottorin arkisto / Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen