27.12.2020 Ajoneuvot Karavaanarin kestoaihe kiistelyyn: ilma- vai vesikeskuslämmitys? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuluva vuosi on kasvattanut matkailuajoneuvojen myyntiä huomattavasti. Talvikäyttöä ajatellen ostotilanteessa oleellista on matkakodin lämmitystapa. Etenkin tuoreita karavaanareita voi matkailuajoneuvoa hankittaessa mietityttää sen talvikäyttö: millainen lämmitysjärjestelmän täytyy olla ettei autossa tai vaunussa palele? Perinteisin kiistelynaihe lämmitykseen liittyen on lämmitysjärjestelmän valinta: ilma- vai vesikeskuslämmitys? Ilmalämmitysjärjestelmien markkinoita hallitsee Trumatic ja vesikeskuslämmityksistä suurimman osan on valmistanut Alde. Molemmille järjestelmille löytyy oma, usein uskollinen kannattajakuntansa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKummallekaan ei kannata sanoa eiPitkäaikaisen karavaanarin ja entisen matkailuajoneuvotuojien toiminnanjohtajan Antti Siljamäen mukaan molemmissa järjestelmissä on puolensa.Asunto-osan lämmityksen laatuun vaikuttaa enemmän järjestelmän toteutustapa, kuin itse järjestelmä. Trumaticille olennaista on, että ilmakanavien sijoittelu on monipuolinen, ja Alden patteriverkoston olisi hyvä olla laaja.– Patteriverkoston osalta on olennaista, että pattereita on riittävästi ja etenkin ohjaamon lämmitykseen on kiinnitetty huomiota. Olisi hyvä, että ilmasuulakelämmitteisissä autoissa ilmasuulakkeista saisi ohjattua ilmaa ohjaamon penkkeihin päin, Siljamäki kertoo.Alkoviautoissa johdatetaan aiempaa useammin lämpöä myös alkoviosaan, vanhemmissa malleissa tämä on erittäin harvinaista. Lämpöä on kuitenkin hyvä jakaa myös alkoviin.Omakohtaisesti voi kertoa lapsuusvuosien kokemuksesta pakkasöiden iskevän lämmittämättömään alkoviosaan ikävästi, kun auton muilla sisäalueilla lämpötila tuntuu miellyttävältä.Ilmalämmitysjärjestelmässä on myös huomioitava teho. Siljamäki suosittelee, että Suomen talvessa käytettävän matkailuauton lämmittimen teho olisi kuusi kilowattia, markkinoilla liikkuu myös neljän kilowatin versioita.Pohjoismaihin tehty malli varma valinta talveenMonella merkillä on Pohjoismaita varten omat versiot, joissa on huomioitu talviolosuhteet hyvin.Siljamäki myös muistuttaa, että Keski-Euroopasta tuoduissa malleissa voi olla eroja varustelussa. Lämmittimen tehon lisäksi eroavaisuuksia voi olla muun muassa sähkövarusteissa ja eristeissä.Siljamäen mukaan talvikäyttöä ajatellen muita välttämättömyyksiä ovat eristetty harmaavesisäiliö ja sen ulostuloputki. Plussaa on, jos säiliöstä löytyy lisäksi lämmitysvastus. Nämä kuuluvat usealla merkillä niin sanottuun talvipakettiin. Lisäksi vähäisiä jätevesiä voi huuhdella vessanpönttöön, sillä WC-istuin sijaitsee poikkeuksetta lämpimässä tilassa.Jos aikomuksena on säilyttää käyttövettä auton omassa säiliössä, tulee varmistaa järjestelmän putkien sijainnit, jotta vesi pysyy sulana. Usea karavaanari kuitenkin pitää mukanaan irrallista raikasvesikannua lyhyemmillä talvireissuilla.Talvimatkailuautoilun perusteisiin esittelevä juttu julkaistaan kokonaisuudessaan Moottorissa 12/2020.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvituskuva: Moottorin arkisto / Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 4.12.2024 Yleinen Vuoden viimeinen Euro NCAP – iso joukko uutuusmalleja syynissä 4.12.2024 Historia Mercedes-Benz W124-mallisto täyttää 40 vuotta 3.12.2024 Yleinen Renault 5 ennakkomyynti käynnistyi – hinnat alkaen 27390 euroa 3.12.2024 Autoilu Autojen ensirekisteröinnit jäämässä tänä vuonna viime vuotta selvästi alhaisemmaksi 3.12.2024 Esittely Koeistuttu: Ford Puma Gen-E – kompakti ulkoa, tilayllätys sisällä 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Moottoriurheilu Secto Rally Finland julkisti kovat luvut: reilut 20 miljoonaa euroa ja yli 260 000 kävijäkokemusta 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Ajoneuvot Maserati GranTurismo 110 Anniversario juhlii atrainmerkkiä jatkuvista tuotantotauoista huolimatta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 3.12.2024 Yleinen Renault 5 ennakkomyynti käynnistyi – hinnat alkaen 27390 euroa 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 3.12.2024 Esittely Koeistuttu: Ford Puma Gen-E – kompakti ulkoa, tilayllätys sisällä 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 29.11.2024 Uutinen Nissan kriisin kourissa: "meillä on 12-14 kuukautta aikaa" 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan